Theo
Hero
Min favorittagning på det här är "The King's Fool", första säsongsfinalen i Robin of Sherwood, som gör en rätt briljant subvertering av den klassiska "Richard kommer hem och allt blir bra". Richard Cour-de-Lion (spelad av John Rhys-Davies dessutom) dyker upp enligt scenariot, benådar Robin Hood och allt verkar bra... men så inser de f d fredlösa att det här bara är ett propagandastunt, Richard är öht bara och mellanlandar i England för att dra in lite mer pengar till sina krig genom att auktionera ut ett gäng ämbeten och han bryr sig inte ett dugg om landet och folket egentligen.Jag stör mig som sjutton på den orättvisa bild vi fått av Prins John. Och allt detta är Robin Hoods fel. Där framstår han som en utsugande tyrann som passar på att höja skatterna och göra livet surt i allmänhet för det stackars folket när hans bror Richard, den rättmätiga kungen, är upptagen med korståg. Vad man missar är att det är på kung Richards order han höjer skatterna och han försöker ta kronan för egen del först när han inser att riket är på väg att gå under på grund av det. Så detta med att Richard är hjälten och John är skurken är fullkomligt nys. I själva verket var det precis tvärtom.