Karaktärer du har rätt om och verket har fel om

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
967
Jag stör mig som sjutton på den orättvisa bild vi fått av Prins John. Och allt detta är Robin Hoods fel. Där framstår han som en utsugande tyrann som passar på att höja skatterna och göra livet surt i allmänhet för det stackars folket när hans bror Richard, den rättmätiga kungen, är upptagen med korståg. Vad man missar är att det är på kung Richards order han höjer skatterna och han försöker ta kronan för egen del först när han inser att riket är på väg att gå under på grund av det. Så detta med att Richard är hjälten och John är skurken är fullkomligt nys. I själva verket var det precis tvärtom.
Min favorittagning på det här är "The King's Fool", första säsongsfinalen i Robin of Sherwood, som gör en rätt briljant subvertering av den klassiska "Richard kommer hem och allt blir bra". Richard Cour-de-Lion (spelad av John Rhys-Davies dessutom) dyker upp enligt scenariot, benådar Robin Hood och allt verkar bra... men så inser de f d fredlösa att det här bara är ett propagandastunt, Richard är öht bara och mellanlandar i England för att dra in lite mer pengar till sina krig genom att auktionera ut ett gäng ämbeten och han bryr sig inte ett dugg om landet och folket egentligen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Jag stör mig som sjutton på den orättvisa bild vi fått av Prins John. Och allt detta är Robin Hoods fel.
Jag tror inte det. Robin var ursprungligen tids-agnostisk (kungen var namnlös eller typ "in the time of good king Arthur") med sheriffen av Nottingham och herr Guy av Gisborne som antagonister och blev först rätt så sent (till min förståelse) sammanknuten med Rikard Lejonhjärta som den gode kungen och man hade då inte använt John som antagonist om han redan inte hade något av en skurkstauts.

Då är frågan: Har någon gjort en film eller tv-serie om den tiden med den vinklingen?
Alltså inte egentligen men Robin Hood-filmen med Russel Crowe (vill bara nämna att jag gillade den eftersom andra har uttryckt sitt ogillande) har en osympatisk Kung Richard och en Kung John som vist har antagonist status men är inte huvudskurken och som presenteras på ett sympatiskt sätt (inte så att delar av hans handlande ursäktas men man förstår det).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
967
Jag tror inte det. Robin var ursprungligen tids-agnostisk (kungen var namnlös eller typ "in the time of good king Arthur") med sheriffen av Nottingham och herr Guy av Gisborne som antagonister och blev först rätt så sent (till min förståelse) sammanknuten med Rikard Lejonhjärta som den gode kungen och man hade då inte använt John som antagonist om han redan inte hade något av en skurkstauts.
I de medeltida ballader där kungen namnges heter han Edward, vilket alla engelska kungar (tre stycken på raken) hette mellan 1272 och 1377. Att förlägga Robin Hood-legenderna till 1190-talet verkar mycket riktigt vara ett senare påfund, tidigast nån gång på 15/1600-talet om jag minns rätt. (Står massor om det här i Dick Harrisons Mannen från Barnsdale.)

Alltså inte egentligen men Robin Hood-filmen med Russel Crowe (vill bara nämna att jag gillade den eftersom andra har uttryckt sitt ogillande) har en osympatisk Kung Richard och en Kung John som vist har antagonist status men är inte huvudskurken och som presenteras på ett sympatiskt sätt (inte så att delar av hans handlande ursäktas men man förstår det).
I Robin & Marion (den med Sean Connery som åldrad Robin Hood, från 1976) framstår både Richard och John som rätt kompletta as. Däremot får sheriffen av Nottingham vissa sympatiska drag om jag minns rätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag tycker det är konstigt att ingen har gestaltat Sir Väs sympatiskt än. Har inte superkoll på den historiska personen, men kan inte tänka mig att han är så ensidigt elak som i Disneys porträtt av honom.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
967
Jag tycker det är konstigt att ingen har gestaltat Sir Väs sympatiskt än. Har inte superkoll på den historiska personen, men kan inte tänka mig att han är så ensidigt elak som i Disneys porträtt av honom.
Figuren har vad jag vet ingen förlaga i någon tidigare story - än mindre någon historisk sådan - utan är påhittad för Disneyfilmen.

Jag antar att prins Johns rådgivare Waldemar Fitzurse i Ivanhoe är en vag motsvarighet, men han figurerar ju inte i några andra Robin Hood-berättelser vad jag vet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Figuren har vad jag vet ingen förlaga i någon tidigare story - än mindre någon historisk sådan - utan är påhittad för Disneyfilmen.
Det var menat som ett skämt men jag var nog lite otydlig 😊
 
Top