Karaktärer du har rätt om och verket har fel om

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Ah, jag trodde du menade att det fanns en motsättning, dvs att versionerna med voice-over alltid hade enhörningsdrömmen och tvärtom. Med den ”vanliga” menade jag då den gamla theatrical-versionen.

Edit: eller jag trodde att @Ulfgeir menade det.
Yupp. Menade den gamla theatrical, för den har just det jag avsåg. Directors cut ex är med drömscen och utan voice over.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag har också märkt att när jag berättar Trymskvädet/Hammarhämtningen (där där Tors hammare blir stulen av en jätte, och han klär ut sig till brud för att få tillbaka den) för publika numera, så blir folk förskräckta över slutet där Tor lurar till sig hammaren, drar av sig förklädnaden och sen slår ihjäl alla jättar på bröllopsfesten. Ett slut som nog är menat att vara den rätta ordningens triumf framstår för en modern publik som alltför blodig. Men här har verket (och jag!) rätt, och andra fel. Sådeså.
Man får tolka det som en drag race-episod där Tor tog "slay" lite väl bokstavligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,163
Jag har också märkt att när jag berättar Trymskvädet/Hammarhämtningen (där där Tors hammare blir stulen av en jätte, och han klär ut sig till brud för att få tillbaka den) för publika numera, så blir folk förskräckta över slutet där Tor lurar till sig hammaren, drar av sig förklädnaden och sen slår ihjäl alla jättar på bröllopsfesten. Ett slut som nog är menat att vara den rätta ordningens triumf framstår för en modern publik som alltför blodig. Men här har verket (och jag!) rätt, och andra fel. Sådeså.
En av de mytologiska saker folk brukar ha allra svårast för är när (spoiler!) Odysseus kommer hem och slår ihjäl inte bara friarna utan även de slav- och tjänstekvinnor de tvingat sig på.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag har också märkt att när jag berättar Trymskvädet/Hammarhämtningen (där där Tors hammare blir stulen av en jätte, och han klär ut sig till brud för att få tillbaka den) för publika numera, så blir folk förskräckta över slutet där Tor lurar till sig hammaren, drar av sig förklädnaden och sen slår ihjäl alla jättar på bröllopsfesten. Ett slut som nog är menat att vara den rätta ordningens triumf framstår för en modern publik som alltför blodig. Men här har verket (och jag!) rätt, och andra fel. Sådeså.
Trymskvädets slutkläm får mig alltid att skratta med sitt ultravåld som gränsar åt splatter (åtminstone blir bilderna i mitt huvud alltid väldigt splattriga). Det är också kul att den myten använder män i drag utan att fördenskull förlöjliga kvinnor.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Förresten brukar väl Poison Ivy tas upp som en sån där skurk som väldigt lätt skulle kunnat vara en hjälte? Jag är inte vidare insatt i amerikanska superhjälteserier, mest sett olika filmatiseringar av Batman. Men en forskare som vill skydda naturen och förstör för multimiljardärer låter ju på pappret rätt sunt för mig. (Detta säger väl något om min politiska inriktning...)
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
En av de mytologiska saker folk brukar ha allra svårast för är när (spoiler!) Odysseus kommer hem och slår ihjäl inte bara friarna utan även de slav- och tjänstekvinnor de tvingat sig på.
Sen kommer ju visserligen Atena och medlar i slutet, och så blir det hela en berättelse om hur lagen uppstår, om jag minns rätt. Typ "från och med nu behöver man inte slå ihjäl sina rivaler och slavar, så att deras familjer riskerar att hämnas". Det innebär inte att Odysseus ageranden ses som orimliga eller fel iofs.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
En av de mytologiska saker folk brukar ha allra svårast för är när (spoiler!) Odysseus kommer hem och slår ihjäl inte bara friarna utan även de slav- och tjänstekvinnor de tvingat sig på.
Ja, det är är svårsmält. Antar att man ser dem antingen som överlöpare eller förstört gods. Gissar på det sistnämnda och att det hängde ihop med den i övrigt starka kopplingen till mäns rädsla att inte vara fäder till sina barn.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
En av de mytologiska saker folk brukar ha allra svårast för är när (spoiler!) Odysseus kommer hem och slår ihjäl inte bara friarna utan även de slav- och tjänstekvinnor de tvingat sig på.
Jag brukar även rygga tillbaka när jag läser om varför Medusa blev en gorgon. (Hon blev våldtagen av Poseidon i ett av Athenas tempel, men Athena kunde ju inte straffa honom för det för han var en gud, så hon straffade Medusa istället, eftersom hon var avundsjuk på att Medusa var så snygg.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,163
Netflix-serien Troy: Fall of a city tar ju definitivt trojanernas sida
Troy (2004, den med Brad Pitt) drar åt det hållet också. Paris är en komplett idiot som bara tänker med kuken men Hektor och Priamos de enda som beter sig som vuxna män.

Både Homeros och Herodotos har det sympatiska draget att man framställer motståndarna som nobla och framstående (för att det ska ge mer credd att sedan ändå besegra dem).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Förresten brukar väl Poison Ivy tas upp som en sån där skurk som väldigt lätt skulle kunnat vara en hjälte? Jag är inte vidare insatt i amerikanska superhjälteserier, mest sett olika filmatiseringar av Batman. Men en forskare som vill skydda naturen och förstör för multimiljardärer låter ju på pappret rätt sunt för mig. (Detta säger väl något om min politiska inriktning...)
I den tecknade Harley Quinn-serien drar det definitivt åt att Harley och Ivy är mer av antihjältar än skurkar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag brukar även rygga tillbaka när jag läser om varför Medusa blev en gorgon. (Hon blev våldtagen av Poseidon i ett av Athenas tempel, men Athena kunde ju inte straffa honom för det för han var en gud, så hon straffade Medusa istället, eftersom hon var avundsjuk på att Medusa var så snygg.)
Det är Ovidius version, vilken är tämligen sent tillkommen. I tidigare versioner är Medusa sannolikt född sådan – hon har ju två gorgonsystrar, Stheno och Euryale, vilket blir svårt att förklara med berättelsen ovan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Troy (2004, den med Brad Pitt) drar åt det hållet också. Paris är en komplett idiot som bara tänker med kuken men Hektor och Priamos de enda som beter sig som vuxna män.
Den filmen har sina problem. Men den här scenen är perfekt!:

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Det är Ovidius version, vilken är tämligen sent tillkommen. I tidigare versioner är Medusa sannolikt född sådan – hon har ju två gorgonsystrar, Stheno och Euryale, vilket blir svårt att förklara med berättelsen ovan.
Det är dock amazing om alla blir förvandlade till ormmonster i helt orelaterade händelser! Det är bara en slump att de är systrar.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Troy (2004, den med Brad Pitt) drar åt det hållet också. Paris är en komplett idiot som bara tänker med kuken men Hektor och Priamos de enda som beter sig som vuxna män.
Jag såg den direkt efter att ha läst Iliaden, båda ingick i en kurs jag läste. Tyckte att filmen snarare framställde trojanerna som religiösa Apollo-fanatiker, och antydde att det därför var rimligt att slåss emot dem. Lite sådär 11-september-påverkat som mycket på 00-talet. Och så har den ju bristen att den framställer Patroklus som Achilles yngre kusin. (Vill någon ha en separar tråd om trojanska kriget-mytcykeln?)

Ett annat verk där skurkarna egentligen har en poäng, så därför måste de visa sig vara hycklare eller använda onödigt våld så att man fortsätter tycka de är skurkar är Team Plasma från Pokémon Black/White. De har ju en poäng i att tränare fångar vilda Pokémon mot deras vilja och tvingar dem att slåss. Så därför måste spelet visa upp att dessa "Pokémonrättsaktivister" själva misshandlar Pokémon, för annars skulle ju inte själva franchisen fungera.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Ett annat verk där skurkarna egentligen har en poäng, så därför måste de visa sig vara hycklare eller använda onödigt våld så att man fortsätter tycka de är skurkar är Team Plasma från Pokémon Black/White. De har ju en poäng i att tränare fångar vilda Pokémon mot deras vilja och tvingar dem att slåss. Så därför måste spelet visa upp att dessa "Pokémonrättsaktivister" själva misshandlar Pokémon, för annars skulle ju inte själva franchisen fungera.
Samma med Flagsmashers i Falcon & Winter Soldier. De är vettiga så ha dem göra något gräsligt för att visa att de är skurkar.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det är Ovidius version, vilken är tämligen sent tillkommen. I tidigare versioner är Medusa sannolikt född sådan – hon har ju två gorgonsystrar, Stheno och Euryale, vilket blir svårt att förklara med berättelsen ovan.
Ja, men pre-Ovidius finns det avbildningar av Medusa som en vacker kvinna. Det är ju lite svårt att få en hundraprocentigt "korrekt" bild av någonting från antika myter och legender eftersom de var muntligt traderade och det fanns försvinnande få inspelningsapparater på den tiden!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,969
Samma med Flagsmashers i Falcon & Winter Soldier. De är vettiga så ha dem göra något gräsligt för att visa att de är skurkar.
Precis. Som Gåtan i The Batman eller Tyler Durden i Fight Club.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Samma med Flagsmashers i Falcon & Winter Soldier. De är vettiga så ha dem göra något gräsligt för att visa att de är skurkar.
Problemet blir senare i serien då vi ska sympatisera med flagsmashers, efter dem har bombat och bränt ihjäl folk levande…
 
Top