Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hulk, X-vingar, lökar och Newton

"1. Jag vill se en vetenskaplig förankring. Fysikens grundlagar ska följas."

Ska? Vilken lag säger det?

Jag antar att du i så fall, i konsekvensens namn, även dissar sådana saker som X-vingars manövrer och ljud vacuum i Star Wars, eller det faktum att en jedi inte knockas fem meter bakåt när han knuffar 200 kg battle droids fem meter bakåt. För det är ju också vetenskal

Eller är det kanske är så enkelt att det handlar om trovärdighet. Vi vet hur en Spitfire ska uppföra sig, så vi kan acceptera att en X-vinge uppför sig på samma sätt, och om ljudet följer mallen så köper vi det också. Vi vet att jedi använder någon form av magi, så vi köper att vi ställer Newton vid sidan av ett tag och skiter i att varje aktion ger upphov till en likartad och motsatt reaktion. Men vi har sett att stridsvagnar lämnar spår i asfalt, så när den stridsvagnssvingande Hulken går på asfalt så förväntar vi oss motsvarande spår i asfalten.

Det är kanske inte fysikens lagar som ska uppfyllas, utan förväntningarna på trovärdighet?

I så fall har jag bara en sak att säga: det är en superhjältefilm. Det är helt OK för min del att X-vingar, jedis, gröna stridsvagnshivare och superhjältinnelökar ignorerar Newtons lagar helt och hållet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kort, koncist och sanningsenligt:

När ska publiken börja kräva kvalitet?
Vad majoriteten beträffar: Aldrig, förmodligen. Folk är idioter, helt enkelt.

När ska filmmakarna se sig själva som konstnärer och sluta pracka på oss hötorgsfilm efter hötorgsfilm...
Pröva ett mindre infekterat filmklimat än Hollywood. Östasien är det klart intressantaste i dagens filmvärld, tex. Östasiatiska filmskapare i USA, däremot, tenderar att vara nedgångna men ohyggligt överskattade sellouts. Som en viss Ang Lee, tex.

- Ymir, misantropisk filmälskare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kort, koncist och sanningsenligt:

Vad majoriteten beträffar: Aldrig, förmodligen. Folk är idioter, helt enkelt.
Kunde du inte dykt upp när jag ensam förordade den åsikten och blev påhoppad av halva forumet (se nedan)? :gremgrin:

Pröva ett mindre infekterat filmklimat än Hollywood.
Jo, Hollywood har fastnat i förutsägbara standardlösningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Fler synpunkter

1. Jag vill se en vetenskaplig förankring. Fysikens grundlagar ska följas. Om Hulken hoppar flera hundra meter eller snurrar runt med en tank så borde han åtminstone sjunka ner lite i marken. Snubbar som svävar runt i rymden bör bete sig i enlighet med de regler för tröghet som gäller i tyngdlöst tillstånd. Fler vetenskapsmän och mer research när filmer tas fram!
Vänta tills du sett Core, då har du något att klaga på!

2. Manus måste vara genomarbetat. En film kan inte enbart byggas upp av action och våld. Jag kan aldrig acceptera en film som Blade 2 hur snyggt koreograferade fightingscenerna än är och hur cool Wesley Snipes än är i sina solbrillor och i sin rock.
Håller med helt och hållet, massor av filmer går i den fällan. Matrix (1 & 2) är andra lysande exempel på detta.

3. Ständiga överdrifter suger. Större, snabbare och värre verkar vara ledstjärnan för Hollywoodregissörer. Varför inte annorlunda? Nyskapande? Publiken underskattas - se bara på den utmärkta filmen 6:e sinnet som är en lågmäld och långsamt berättad historia som ändå blev en succé. USA har mycket att lära av brittisk television som matar fram oerhört mycket bra trots avsaknad av explosioner, brudar med jättebröst och jättebroilers som slår in skallen på varandra. Spänning kan vara så mycket mer än action.
Japp. Titta bara på James Bond. I sin strävan att ha häftigast effekter så blir det bara löjligare och löjligare för varje film.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Fel...

alltså, att kalla majoritetn dum går väl bra, men jag tycker att det är från helt fel håll som du bemöter det hela.
om vi tar ditt exempel med enmetarsfolket och de som var tre meter, hade man då kallat de som var en meter för korta, det betvivlar jag, snarare hade det varit så att de som var tre meter hade blivit kallade för långa.

det är de som går utanför ramen som ges namn som påvisar att de skiljer sig från det normala.
Är man dum är man inte riktigt lika smart som gemene man, då avviker man från snittet.

Om det nödvändigtvis skall ordas om folks dumhet, ta då och koncentrera på de som avviker, alltså de som är sm,arta då vill säga, de andra är "bara" normalbegåvade.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
how about EQ?

Idag så mäts ju dock inte intelligensen bara i IQ... det har blandats in saker som EQ (emotionell intelligens) och sårklig intelligens osv...

Mensa har dock motsatt sig detta kan jag passapå att nämna. Jag har hört åtminstone en (så det kan röra sig om en enskild individs åsikt här) som sagt att det bara är så att man inte får vara smartare än andra i dagens samhälle. Kanske har det lite med samma sak att göra som det jag tydligt märkte då Troberg tog upp att folk i allmänhet skulle vara dumma. Om några är smartare än de andra betyder ju det samtidigt att resten (dvs alla som inte tillhör denna "elit") skulle vara dumma :gremsmirk:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Kort, koncist och sanningsenligt:

Vad majoriteten beträffar: Aldrig, förmodligen. Folk är idioter, helt enkelt.

Heh. Jag tycker du låter rätt smart själv, när du häver ur dig en sådan mening :gremgrin:

Jag tycker också att folk får titta och lyssna på precis vad de vill. De flesta håller nog inte med mig i särskilt mycket, och det är jag medveten om, men jag ser ändå på splatterfilm och lyssnar på finsk metal blandat med Michael Kamen och Danny Elfman.

Men att som minoritet i västvärlden (=förespråka Östasiatisk film) påstå att folk är idioter... det låter i mina öron lika vackert som ett Socialdemokratiskt tal (vilket då betyder inte, för den som undrar).

Sak samma.

Det jag vill komma till är att det är lätt att se sig blind på det dåliga som produceras i Hollywood. Jag är ganska säker på att det finns filmer som också du tycker om av de som produceras av Hollywood. Glöm inte att Hollywood också producerar filmer som inte görs av Amerikaner eller ens spelas in i närheten av USA. Sådana filmer som Lord of the Rings är uppenbara exempel.

Själv ser jag nog gärna på lite udda brittisk SciFi eller konstiga Italienska skräckfilmer. Men annan filmsmak är inte ett fall av "idioti" bara för det.

Media är en produkt, och det som konsumeras blir också mångfaldigat. Det är inte en produkt som köper sig själv utan folk som köper den. Om du inte vill se Hollywood filmer, så låt bli. Men de som gör det - däribland emellanåt jag - är inte idioter.

(Allt detta mest för att jag reagerade på ordvalet... jag är definitivt inte förbannad eller dylikt.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: how about EQ?

Idag så mäts ju dock inte intelligensen bara i IQ... det har blandats in saker som EQ (emotionell intelligens) och sårklig intelligens osv...
Min erfarenhet av personer som påstås ha social kompetens är att de snarare lider av social inkontinens.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Men det som gäller nu är bombastiska mastodontfilmer där en alltför stor andel av budgeten läggs på effekter, löner till överskattade stjärnskådespelare, en pyttedel går till manus och en mikrodel till research.

Vilket då gör att du måste vara den som vet mest av alla häromkring om hur filmer produceras, antar jag?

Om filmerna är så dåliga, så låt bli att se dem. Att koncept tolkas om från sina ursprungliga former är jäkligt bra, annars hade vi fortfarande dragits med litterära hjältar och skurkar från uråldriga tider. Glöm inte att nya saker ofta skapas från hopkok av gamla. Dessutom kräver olika tider olika format - och nutidens format är "flashigt", så enkelt är det. Det kommer inte bli som det varit förut, eftersom NU inte är förut.

Det finns garanterat filmer idag som kommer bli klassiker, och jag har sett ett antal välgjorda filmer de senaste åren som åtminstone jag tyckte var väldigt bra. Det här låter som mer av än "...det var bättre förr..." historia än något annat.

Nej tack!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Hulk, X-vingar, lökar och Newton

Absolut!

Jag är precis lika anti detta jäkla "filmer ska vara trovärdiga" tjöt som babblet om rollspels realism. Det har förstört många filmupplevelser när folk börjat snacka om hur många skott som avfyrats eller att den och den bilen inte kan åka så fort, etc.

Varför inte titta på filmen för vad den är istället?

Alla filmer är inte Sjätte sinnet; precis som att alla filmer inte är Star Wars: Return of the Jedi. Det är faktiskt så... Titta efter någon gång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kort, koncist och sanningsenligt:

Själv ser jag nog gärna på lite udda brittisk SciFi eller konstiga Italienska skräckfilmer.
Nu blir det intressant. Får man fråga vilken SF och vilken italiensk skräck (Dario Argento?)?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hulk, X-vingar, lökar och Newton

Det har förstört många filmupplevelser när folk börjat snacka om hur många skott som avfyrats
Du menar alltså att vi var petiga när vi stegade en ruta åt gången för att se hur många skott hjälten i The Crow sköt utan att ladda om (tror det var 168...)?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Vilket bara visar min tes att filmen går samma väg som musiken: industri i stället för konst, prövade koncept i stället för kreativitet, lättuggad smörja i stället för tankeväckande alster.

Spelar det egentligen någon roll? Kan hända att jag inte uppskattar utvecklingen - eller att du inte uppskattar utvecklingen - men lika förbaskat är det 99% av västvärlden som tydligen gör det. Så låt dem! Sitt i ditt hörn och gnäll över att du som minoritet inte har något att säga till om.

Själv irriteras jag egentligen bara när jag blir sugen på att köpa en skiva och måste köpa den på postorder eftersom jag bor i en liten håla där det inte går att få tag på vad som helst i butiken runt hörnet. Men det är knappast så jag basunerar ut budskapet att alla andra är idioter, för det är snarare jag som är "idioten" om jag nu väljer att inte följa normerna. Normerna styr vardagen, utvecklingen och antagligen kommer det alltid vara så.

Det är värre att vara bakåtsträvare och gnällspik än att köpa den nyaste med Da Buzz...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
finsk metal [ot som det mesta i tråden]

"Jag tycker också att folk får titta och lyssna på precis vad de vill. De flesta håller nog inte med mig i särskilt mycket, och det är jag medveten om, men jag ser ändå på splatterfilm och lyssnar på finsk metal blandat med Michael Kamen och Danny Elfman."

Vågar man gissa lite på vad det rör sig om för grupper?
Finntroll eller Children of Bodom kanske, de är de första som kom i åtanke i vilket fall...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Kort, koncist och sanningsenligt:

Vad gäller Italienarna så nämns såklart Lucio Fulcio, kanske lite Dario Argento i ena hörnet och en del dylika herrar. Också halvudda jänkenissar som George A Romero eller Stuart Gordon. (Den senare mannen bakom Re-Animator och Dagon, bla.)

Vad gäller britterna så kan man ju alltid nämna Paul WS Anderson (Event Horizon, etc.)

Men också i USA produceras det intressant och halvudda film. Jag tyckte till exempel om Beowulf. En film de flesta verkar avsky...

Men, men. Jag är väl en idiot helt enkelt... :gremsmirk:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: finsk metal [ot som det mesta i tråden]

Finntroll, Impaled Nazarene, ... And Oceans och dylikt. Framförallt de två första, eftersom de har så skön attityd till saker och ting.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: how about EQ?

Kanske det, jag gjorde ju samtidigt tydligt att jag inte har den språkliga intelligensen, i det uinlägget i vilket fall... :gremsmirk:

Finns det inkontinensskydd för social intelligens med, munkavle? :gremtongue:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: finsk metal [ot som det mesta i tråden]

At ...And Oceans var finkska visste jag faktiskt inte, konstaterar jag lite skamset här :gremblush:

Sen så har jag aldrig hört Impaled Nazarene, kanske värt att ta sig en titt på?

En sak om finntroll dock. eftersom de nu varit såpass otursförföljda (vi snackar dödsfall och strupcancer) så har de förlorat en del. Deras senaste skiva är inte i närheten av de andra två, konstaterar jag lite sorgmodigt. Har de kvar mycket av sin sköna attityd så är det ju bra att de inte låtit sig nedslås... Faktum kommer dock altid kvarstå att de är väldigt klämmiga :gremsmirk:
 
Top