Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch? [ANT]

...och sagt olika saker varje gång.
Läs igen, då har du inte förstått. Jag har exemplifierat olika, men kärnan är densamma.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Nej, då är han obildad. En person som har förutsättningarna men inte vill lära sig något är dock korkad.
Det sagt så är obildade personer också ett problem i ett demokratiskt samhälle. Jag hörde en historia om en tant som röstade mot kärnkraften för att hon var rädd för atomer. Sådana människor gör att de som kan något i frågan drunknar i en flod av folk som tror att himlen ramlar ner. Tyvärr får det här mig att låta som en liberalist, men obildade människor är till skada för demokratin och dess mål. Till skillnad från liberalisterna (framför allt Manchester-liberalerna) som anser att de inte ska få rösta så anser jag att man bör utbilda dem. Jag anser att om man ska utge sig för att ha en åsikt så är det en skylidighet att informera sig.
Är det deras fel att det blev så? Precis som i fallet med de lågutbildade afrikanerna så är dessa personer utsatta för en omgivning som ger en negativ effekt på dem. Precis som afrikanerna du talar om som blir aktivt bortjagade från utbildning har människor världen över blivit drivna till rädsla för världen omkring dem. Av diverse negativa faktorer i deras omgivning. En 60-årig tant som bor i en av de farligare områdena i USA ser en dokumentär om våldet där, och vågar inte lämna sitt hus därför. Hon avskärmas från omvärlden. I grund och botten är det samma sak, och att kalla den här tanten för korkad är inte rättvisa.

Om du skulle gå fram till en person och säga: "du är korkad" är du inte bara elak utan du demolerar denna persons självförtroende med rädsla på samma sätt som de andra negativa faktorerna jag nämde. Om du tror att personen ska må bättre för att du säger: "nej, du behöver inte ta det illa, låg intelligens är bara tabu, det är okej att du är dum i huvudet" så har du fel, fel, fel.

Du får ursäkta mig, men jag blir illa berörd när jag hör sånt här. Vi ska hjälpa våra medmänniskor, inte förolämpa dem. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Är det deras fel att det blev så?
Har jag någonsin påstått det?

Om du skulle gå fram till en person och säga: "du är korkad" är du inte bara elak utan du demolerar denna persons självförtroende med rädsla på samma sätt som de andra negativa faktorerna jag nämde. Om du tror att personen ska må bättre för att du säger: "nej, du behöver inte ta det illa, låg intelligens är bara tabu, det är okej att du är dum i huvudet" så har du fel, fel, fel.
Har jag förordat något sådant?

Det enda jag sagt är att vi ska vara medvetna om det problem bildningsgapet och intelligensgapet medför och arbeta för att minska det. Den minskningen ska man inte göra som man gör idag där man drar ner toppen, utan den ska göras genom att höja botten. Hur det kan få mig till mänsklighetens fiende nummer 1 övergör mitt förstånd.

Du får ursäkta mig, men jag blir illa berörd när jag hör sånt här. Vi ska hjälpa våra medmänniskor, inte förolämpa dem.
Om du slutade lägga in dina värderingar i orden så ser du att vi nog är ganska överens. Ersätt med något ord du inte tycker har en negativ värdelast och läs igen vad jag sagt.

Den här diskussionen har kört fast och kommer inte längre. Så länge folk inte kan se på ett ord neutralt utan en implicit värdeladdning kommer vi aldrig att kunna enas, eftersom man inte kommer att förstå att vi pratar om samma sak.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hmm...

Kan även nämna att Terminator2 är den största besvikelsen någonsin... Inte för att jag e fanatisk i ettan, men det är nog ändå den uppföljare jag tycker "fallit" längst från orginalet...
På vilket sätt då tänker du? Jag tycker nog att T2 är bättre än T1 och det är nog en hel del som håller med mig. T1 är snuskigt bra den med. Jag skulle nog ge både fyror dock. Fallit från originalet tycker väl inte jag att den gjort särskilt mycket. Finns masso med uppföljar som fallit mer.

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Hmm...

På vilket sätt då tänker du? Jag tycker nog att T2 är bättre än T1 och det är nog en hel del som håller med mig. T1 är snuskigt bra den med.
Jag såg om dem för ett tag sedan, och jag måste säga att ettan har åldrats mycket bättre än tvåan. Tvåans effekter som var häftiga då känns bara löjliga, medan ettans lite råare effketer överlever.

Det är ungefär som att jämföra Alien och första Star Wars. De är ungefär jämngamla, men idag känns Alien betydligt fräschare, just för att den inte tar i så mycket för att vara ball och modern.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Om du slutade lägga in dina värderingar i orden så ser du att vi nog är ganska överens. Ersätt med något ord du inte tycker har en negativ värdelast och läs igen vad jag sagt.
Den här diskussionen har kört fast och kommer inte längre. Så länge folk inte kan se på ett ord neutralt utan en implicit värdeladdning kommer vi aldrig att kunna enas, eftersom man inte kommer att förstå att vi pratar om samma sak.
Nej, det tänker jag inte göra. Enligt tidigare inlägg tycker du att ointelligent/korkad/dum är synonymer, och använder man det med en neutral värdelast så blir man missförstådd av nästan alla människor i hela världen. Så enkelt är det.

Jag följer dig glädjeligen på vägen att minska klyftan mellan intellignes och bildning, det är varje människas plikt att se till att ens medmänniskor får samma möjligheter som en själv, eller försöka så långt det går. Där står vi enade - bekämpa okunnigheten :gremcool:

Jag håller även med dig om att de värderingar som fyller våra sinnen förstör vår förmåga att se sanningen, men för att kunna hjälpa folk måste man kunna göra sig förstådd.

Lyssna till Chien-chih Seng-ts'an, den tredje Zen-patriarken, och hans ord om värderingar.
Det, om något, blir ett värdigt slut på den här disskutionen.

If you wish to see the truth
then hold no opinions for or against anything.
To set up what you like against what you dislike
is the disease of the mind.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Hmm...

Jag såg om dem för ett tag sedan, och jag måste säga att ettan har åldrats mycket bättre än tvåan. Tvåans effekter som var häftiga då känns bara löjliga, medan ettans lite råare effketer överlever.
För att inte tala om de fantastiskt snygga övergångar, hockeyfrillor och den spejsade 80-tals techno som ettan erbjuder :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Untermensch?

"Nej, mitt råd är att du ska identifiera problemet, vara medveten om det och sätta in de extra insatser som de eleverna behöver, hitta de metoder som väcker deras intresse."

Du erkänner alltså att det inte går att stämpla en majoritet av mänskligheten som korkad och sedan hoppas att de ska ta åt sig av detta och försöka leva upp till någon vagt definierad standard?

"Men första steget är att se problemet och inte bara säga att alla är lika smarta, fast på sitt sätt, vilket har varit min poäng från början."

Det kanske är dags att inse att intelligensnivå inte är det enda som avgör om man är en lycklig och värdefull medborgare eller ej? Att avfärda och nedvärdera någon bara för att denne inte är politiskt intresserad är faktiskt väldigt kränkande.

"Diskussionen började i nöjesindustrin, det var ett desperat försök att hålla den on topic och förklara varför filmer är som de är. "

Det var längesedan som den här diskussion var ens i närheten av on topic. :gremsmile:

Jag ser hellre vettiga kriterier medan tid är, de hade dessutom bidragit till att klargöra din ståndpunkt och kanske rentav fått mig att ta den på mer allvar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Du erkänner alltså att det inte går att stämpla en majoritet av mänskligheten som korkad och sedan hoppas att de ska ta åt sig av detta och försöka leva upp till någon vagt definierad standard?
Du läser vad jag säger som fan läser bibeln.

Du tror väl inte att jag går omkring och bedömer folks intelligens, och om jag finner den låg vrålar "IDIOT" åt dem och springer därifrån.

Man kan hjälpa folk på subtila sätt, utan att skriva dem på näsan vad man tycker.

Det kanske är dags att inse att intelligensnivå inte är det enda som avgör om man är en lycklig och värdefull medborgare eller ej? Att avfärda och nedvärdera någon bara för att denne inte är politiskt intresserad är faktiskt väldigt kränkande.
Hur många gånger ska jag behöva säga det: Jag nedvärderar inte någon.

Jag accepterar att folk har olika förutsättningar, på grund av sociala skäl, ekonomiska skäl, genetiska skäl och säkert en hel massa andra skäl, men jag nedvärderar inte dem.

Exemplet jag tog som gällde politik var dessutom på en sådan nivå att det var grundläggande allmänbildning, inte fråga om politiskt intresse.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Untermensch?

"Du läser vad jag säger som fan läser bibeln."

Vi som tillhör den korkade majoriteten har lite svårt att snappa upp alla sådana däringa suboptimala buskap eller vad de heter. :gremwink:

"Du tror väl inte att jag går omkring och bedömer folks intelligens, och om jag finner den låg vrålar "IDIOT" åt dem och springer därifrån."

Nej, men du går ut på ett forum med åsikten att de flesta är korkade. Dåligt formulerat eller ej så är det ändå en väldigt dålig bas att bygga vidare åsikter på.

"Man kan hjälpa folk på subtila sätt, utan att skriva dem på näsan vad man tycker."

Jag har svårt att föreställa mig dig som en subtil person, men det kanske bara är jag.

"Hur många gånger ska jag behöva säga det: Jag nedvärderar inte någon."

Menar du att skällsordet "korkade" och dess synonymer används till andra saker än att nedvärdera folk? Som sagt, dåliga ordval är sådant som man får böta för senare i diskussionen.

"Jag accepterar att folk har olika förutsättningar, på grund av sociala skäl, ekonomiska skäl, genetiska skäl och säkert en hel massa andra skäl, men jag nedvärderar inte dem."

Det var ju trevligt att höra. Detta är en betydligt vettigare formulering än tidigare. Synd bara att det skulle ta så långt tid att få fram den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Jag har svårt att föreställa mig dig som en subtil person, men det kanske bara är jag.
Korrekt. Jag tycker diplomati är överskattat och tror att världen skulle vara bättre om bara fler kunde säga rakt ut vad de tycker. Det hade blivit färre missförstånd då.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Untermensch?

"Korrekt. Jag tycker diplomati är överskattat och tror att världen skulle vara bättre om bara fler kunde säga rakt ut vad de tycker. Det hade blivit färre missförstånd då. "

Eller så hade alla talat i mun på varandra så att bara de med starkast röstresurser hade hörts. Men, visst jag är bra på att skrika så jag hade inte klagat(eller klagat väldigt högljutt åtminstone). :gremwink:

Skämt å sido så vinner man sällan någonting på att hålla käften och härda ut vare sig man är ett förtryckt stamfolk i mellersta Afrika eller en underbetald undersköterska i Säffle.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hmm...

Jag såg om dem för ett tag sedan, och jag måste säga att ettan har åldrats mycket bättre än tvåan. Tvåans effekter som var häftiga då känns bara löjliga, medan ettans lite råare effketer överlever.
Jag såg också om dem... Kan tyvärr inte hålla med dig. Men det var hur som helst inte det som Greymorn snackade om utan om handlingen. Och handlingsmässigt är inte T2 en dålig uppföljare, tvärtom en av de bästa.

Det är ungefär som att jämföra Alien och första Star Wars. De är ungefär jämngamla, men idag känns Alien betydligt fräschare, just för att den inte tar i så mycket för att vara ball och modern.
Mmm... Fast jag tycker att första Star Wars är skitgrym effektmässigt. Det känns jävligt äkta, mer så än alla jävla datoranimeringar i Star Wars Episode 1 & 2. Så Det sÅ! Även om den inte är effektmässigt BÄTTRE, notera det.

/Balderk
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Med risk för att klassas som ointelligent

Men effekterna i T2 håller IMHO fortfarande. Efter tolv år (tror jag att det var iaf). T1 är väl helt ok, men när Arnold blir av med sin hud (sin Arnoldiskhet helt enkelt) så känns den filmen oerhört mycket äldre än T2. Allt i T2 är snyggt gjort, och scenen när T1000 dör är minst sagt bisarr...

Dessutom gillar jag handlingen i T2, även om det finns ologiskheter i T1000:s natur. (Kan han bara kopiera avrättade personer, och varför i sjuttsingen snor han inte Sarahs röst i slutet istället för att hota henne att skrika på John?) Dessutom så undrar jag vad det blev av T2-Arnold:s arm (den som fastnade efter striden med T1000). Det är väl T1-Arnolds arm som förstörs (den som det gjorts experiment med)? Mig veterligen rätas dessa problem inte ut i T3 (som jag ej ännu har sett).
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Stämningen, jag talar om stämningen...

Och där terminator har sin mysiga och ganska ondskefulla stämning så är T2 mycket mer action-film för hela familjen, har alltid och kommer alltid störa mig på den...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Stämningen, jag talar om stämningen...

Och där terminator har sin mysiga och ganska ondskefulla stämning så är T2 mycket mer action-film för hela familjen, har alltid och kommer alltid störa mig på den...
Jo, det är ungefär samma skillnad som mellan Alien och Aliens. Första var skräck, andra var action (och tredje var utfyllnad, fjärde var Sigourney Weaver-kult).
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Fler synpunkter

Jag har läst de flesta inläggen på distans pga semester och fascinerades oerhört av spinoff-tråden med syn på "folk" som dumma eller inte. Jag vill absolut inte verka

1. Spännig (jag vet minsann vad som är kvalitet och inte)
2. Konservativ (Åååååh, vad det var bättre förr) eller
3. Överlägsen (Jag och mina kompisar vet minsann bättre än den dumma massan som leds som får av de multinationella filmbolagen)

Men kanske är man ändå allt ovanstående om man dissikerar sig själv? Intressant...

Åter till huvudtråden!

Det jag menade med mitt ursprungsinlägg var inte att alla filmer måste vara superrealistiska. Hell no! Jag älskar film som drar lite i gränserna. Jag längtar absolut inte tillbaka till 70-talets Linus på Linjen och Barbapappa (även om jag känner mig lycklig för att jag slapp de skitbarnprogram som dominerar utbudet idag och framför allt att man tvingades ha ett liv utanför TV-soffan pga brist på kanaler).

Nej, Hulken får hoppa. Han får svinga tanks. Han och andra actionhjältar får göra vad de vill, MEN!

1. Jag vill se en vetenskaplig förankring. Fysikens grundlagar ska följas. Om Hulken hoppar flera hundra meter eller snurrar runt med en tank så borde han åtminstone sjunka ner lite i marken. Snubbar som svävar runt i rymden bör bete sig i enlighet med de regler för tröghet som gäller i tyngdlöst tillstånd. Fler vetenskapsmän och mer research när filmer tas fram!

2. Manus måste vara genomarbetat. En film kan inte enbart byggas upp av action och våld. Jag kan aldrig acceptera en film som Blade 2 hur snyggt koreograferade fightingscenerna än är och hur cool Wesley Snipes än är i sina solbrillor och i sin rock.

3. Ständiga överdrifter suger. Större, snabbare och värre verkar vara ledstjärnan för Hollywoodregissörer. Varför inte annorlunda? Nyskapande? Publiken underskattas - se bara på den utmärkta filmen 6:e sinnet som är en lågmäld och långsamt berättad historia som ändå blev en succé. USA har mycket att lära av brittisk television som matar fram oerhört mycket bra trots avsaknad av explosioner, brudar med jättebröst och jättebroilers som slår in skallen på varandra. Spänning kan vara så mycket mer än action.

Sist men inte minst - sommarens matinétips:

Greven av Monte Christo (2002). Bygger på en klassiker av Alexander Dumas. Den är spännande, rolig, underhållande och innehåller gott skådespeleri och realistiska och spännande fäktscener. Dessutom kan den ge uppslag till trevligt rollspelande. Se den!
 
Top