Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har inte sett Hulken på bio, utan endast trailern på TV vilket inte gav mig någon känsla av att jag ville se filmen alls. Jag är nämligen uppvuxen med Lou Ferringos 80-tals TV-Hulk som spände ögonen i skurkarna, visade musklerna och morrade åt dem. Inte en serietidningsHulk som gör jättesprång på flera hundra meter. Lou Ferringos tunga löpning räckte för att få mig imponerad, tydligen har dagens publik större krav än så :gremfrown:

Jag tycker att många av dagens TV-serier och filmer med science fiction eller fantasy-inslag är så överdrivet orealistiska att jag inte kan tycka om dem alls. Jag köper inte paketet, jag tror inte!

Det räcker inte att Neo i Matrix kan sparka tio skurkstjärtar, det måste vara hundra - nej tusen - nej... (Och ja, jag vet, det är inte på riktigt, det är i the Matrix, men måste man för den skull överdriva så förbannat?) Sälj dataspelet till varje pris - lägg till ett podrace, lägg till en biljakt, lägg till en evighetslång fightscen...

Var är känslan, var är de små medlen, var är den vetenskapliga bakgrunden? Var är all science i science fiction?

Och hur taskiga datoranimationer kan man egentligen acceptera? Ska allt bli en enda tecknad film till slut?

Jag tycker att vi är på väg till 80-talets actionfilmer där allt skulle explodera, gärna inne på något industriområde (I verkligheten skulle yrkersinspektionen ha stängt arbetsplatsen direkt, det går ju inte att jobba på ett ställe där allt flyger i luften hur enkelt som helst). Men det som gäller nu är bombastiska mastodontfilmer där en alltför stor andel av budgeten läggs på effekter, löner till överskattade stjärnskådespelare, en pyttedel går till manus och en mikrodel till research.

Våld verkar vara en förutsättning för att en film ska kunna spela in en enda spänn. Klassiker som Alien som har en för lång startsträcka sågas direkt - pang på som i Blade 2 och sen fullt ös hela tiden och ge kidsen maximalt med mardrömmar så de får valuta för pengarna. Gärna kan de hälla i sig lite Pepsi också, så fungerar varuplaceringen i filmen.

När ska publiken börja kräva kvalitet? När ska filmmakarna se sig själva som konstnärer och sluta pracka på oss hötorgsfilm efter hötorgsfilm...

/Magoo, känner sig mycket mycket gammal (och trött)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har inte sett Hulken på bio, utan endast trailern på TV vilket inte gav mig någon känsla av att jag ville se filmen alls. Jag är nämligen uppvuxen med Lou Ferringos 80-tals TV-Hulk som spände ögonen i skurkarna, visade musklerna och morrade åt dem. Inte en serietidningsHulk som gör jättesprång på flera hundra meter. Lou Ferringos tunga löpning räckte för att få mig imponerad, tydligen har dagens publik större krav än så
Filmhulken är baserad på serietidningen (även om jag har en del protester mot en del avsteg som gjordes, fast det har avhandlats i en annan tråd), inte på den gamla TV-serien. I serietidningen så är hoppande Hulkens främsta långfärdstransportmedel, så att de har med det i filmen är bara bra.

Själv tycker jag att när man baserar en film på tidigare material så bör man försöka följa detta material så gott det går, med vissa avsteg för att en del saker inte funkar på film eller avspeglar en gammal tidsanda - de flesta klassiska Marvelserier startade ju trots allt för ca 40 år sedan.

Angående resten av ditt inlägg som rör konstnärlighet... konstnärlighet säljer helt enkelt inte lika bra. Det innebär att folk är mindre benägna att finansiera en smal film än en enkel actionfilm eller romantiskt drama/komedi, vilket innebär att färre sådana görs.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag håller med helt. Jag såg Matrix 2, men den var korrupt så att den havererade när det var tio minuter kvar. Jag var så trött på denna film som var en enda lång actionsekvens utan någon som helst tanke eller handling att jag inte kände mig minst lockad att försöka se de sista tio minuterna.

Jag tror att problemet ligger i den moderna tekniken. Man behöver inte ha ett vettigt manus för att special effekts är så billiga. I stället för att ha en vettig historia så överträffar man varandra med billiga effekter.

Titta på James Bond. De filmerna har alltid varit cutting edge när det gäller effekter, men förr så hade de lite attityd och känsla. Nu måste de ta i så mycket att det bara blir löjligt för att kunna synas i mängden.

Science fiction och skräck är de genrer som är hårdast drabbade, dels för att det lättare kan fyllas med effekter, dels för att publiken normalt sett är för korkad för att förstå en vettig SF-story och för ointresserad för att gripas av ett genomtänkt manus.

Varför hör man inte så mycket om regissörer som Brian dePalma, Cronenberg eller Dario Argento längre? Därför att folk inte orkar eller vill tänka när de ser en film, de vill hellre ha snabba, lättbegripliga chockeffekter. De vill inte ha symbolik, eftersom de är för dumma för att förstå vad den symboliserar. De vill inte ha en genomtänkt handling för då hänger de inte med.

Jag tycker att det gått så långt att TV-serier ofta håller högre kvalitet än filmer. De kan ta sig tid att utveckla en story, man kommer helt enkelt inte undan med att fylla 150 avsnitt med datorgenererad action.

Vad kan man göra för att rätta till det här? Tja, det enda jag kan komma på är att inte se de dåliga filmerna på bio eller hyra dem. Det är lätt hänt att man gör det av frustration, men sluta med det. Vänta tills de kommer på TV eller utnyttja internets magi, men låt inte de som gjort dem tjäna pengar på dem.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Cronenberg Spider

Cronenberg gjorde en film ganska så nyligen - Spider. Den har inte mycket till specialeffekter och är långsamt berättande om en galning. Klart sevärd, om man vill se en intressant historia.
Fast som du säger, den gick ju inte upp på några större biografer. Troligen för att den inte lockar med explosioner, folk som dör, tecknade hjältar eller omotiverat inklipta sexscener.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Jag känner samma frustration som du. Matrix hade viserligen bra animationer men handlingen sög. Hulken hade inte bara dålig handlinh utan där var animationerna också dåliga som attans. Hulk var sämre "tecknad" än allt jag tidigare sett på film. Hans självlysande, barvänliga gröna hy passade verkligen inte in mot bakgrunderna.

Tzimisce som inte vill ha överdrivet många data animationer i filmer.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag håller också med!

Effekterna håller på att ta över filmen alldeles för mycket. Jag tyckte hulken var bra, och mycket tack vare att det INTE var en enda orgie i action och effekter här fanns även relationerna och känslorna, och samhällskritik. Men visst, den var ju inte särskilt konstnärlig. Filmutbudet är just nu shockerande dåligt och man får leta bland gammla filmer för att hitta nått att hyra. Många filmer känns också som de gjorts förut. Jag såg Blood Work med Clintan igår och visst var den spännande, men handlingen känns igen från femtioelva andra filmer. Filmskapare måste försöka göra mer unika filmer, men så länge de som görs nu säljer jäättebra är jag rädd att vi kommer få se väldigt få sådana filmer. Cronenburgs Spider har jag och en kompis redan pekat ut som en film vi ska hyra, men det är typ den sista sevärda filmen på Nattöppet (i Umeå). Men har du inte sett Mullholland Drive borde du göra det.

Men fler borde ställa kvalitét som ett krav för att se film, inte bara häfig action och effekter.

/Balderk, som nu ska gå och hyra ännu en film...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Därför att folk inte orkar eller vill tänka när de ser en film, de vill hellre ha snabba, lättbegripliga chockeffekter. De vill inte ha symbolik, eftersom de är för dumma för att förstå vad den symboliserar. De vill inte ha en genomtänkt handling för då hänger de inte med."

Utom den handfull vettiga människor som skriver i den här tråden eller? Självförhärligande argument i stil med att "alla är idioter utom jag och mina polare" håller inte i längden vare sig vi pratar om kvällspressen eller de senaste actionfilmerna. Underskatta inte folk, min 15-åriga lillebror som i mångt och mycket är olik mig har ändå samma åsikter som er när det gäller filmernas fokusering på action. Skulle han vara undantaget som bekräftar regeln? Ej heller tror jag på argument i stil med "vi ger bara marknaden vad de vill ha" som universell ursäkt för alla stackars påhoppade företag.

Jag är övertygad om att det görs många kvalitetsfilmer också men det är sällan någon vågar visa dem i ett litet land som Sverige. Sedan är varje stor amerikansk film ett jippo, en kringresande cirkus. Man säljer mer kringprylar om man har en actionfilm som "Hulken" än en mer kulturell film.

Låt oss inte heller glömma att en del gnällande mycket väl kan bero på att ni börjar bli gamla och trötta, avundsjuka på de pigga och framförallt unga biografbesökare som tycker att "Hulken" förtjänar en Oscar. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Utom den handfull vettiga människor som skriver i den här tråden eller? Självförhärligande argument i stil med att "alla är idioter utom jag och mina polare" håller inte i längden vare sig vi pratar om kvällspressen eller de senaste actionfilmerna. Underskatta inte folk, min 15-åriga lillebror som i mångt och mycket är olik mig har ändå samma åsikter som er när det gäller filmernas fokusering på action. Skulle han vara undantaget som bekräftar regeln? Ej heller tror jag på argument i stil med "vi ger bara marknaden vad de vill ha" som universell ursäkt för alla stackars påhoppade företag.
Med risk för att låta elitistisk, men gå ut på stan och titta på genomsnittssvensken. Det är en bedrövlig syn, och då ligger vi ändå ganska bra till internationellt sett.

Jag är övertygad om att det görs många kvalitetsfilmer också men det är sällan någon vågar visa dem i ett litet land som Sverige. Sedan är varje stor amerikansk film ett jippo, en kringresande cirkus. Man säljer mer kringprylar om man har en actionfilm som "Hulken" än en mer kulturell film.
Vilket bara visar min tes att filmen går samma väg som musiken: industri i stället för konst, prövade koncept i stället för kreativitet, lättuggad smörja i stället för tankeväckande alster.

Låt oss inte heller glömma att en del gnällande mycket väl kan bero på att ni börjar bli gamla och trötta, avundsjuka på de pigga och framförallt unga biografbesökare som tycker att "Hulken" förtjänar en Oscar.
Jag brukar inte göra det, men i det här fallet förordar jag ordet erfaren framför ordet gammal.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bloodwork [OT]

"Jag såg Blood Work med Clintan igår och visst var den spännande, men handlingen känns igen från femtioelva andra filmer."

Jag såg den också igår. Hyfsad även om jag genomskådade handlingen efter tio minuter. Lite mer subtila ledtrådar hade inte skadat, men säg den amerikanska film som är subtil. Clintan är bra som vanligt, men varför har han blivit så gubbsjuk? Jag blir lika irriterad varje gång jag ser den drygt 70-årige Eastwood tafsa på någon drygt 40 år yngre brud. För övrigt var varken hans kärleksintresse eller den mexikanske polisen några särskilt bra skådisar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Untermensch?

"Med risk för att låta elitistisk, men gå ut på stan och titta på genomsnittssvensken. Det är en bedrövlig syn, och då ligger vi ändå ganska bra till internationellt sett."

Livet är inte en dokusåpa där man kan gotta sig åt sin egen begåvning jämfört med andra människor. De så kallade "genomsnittssvenskarna" är någons familjemedlemmar och anhöriga. Att kalla dem för bedrövliga utifrån sina egna förutfattade meningar och fördommar är direkt förolämpande. Varken det här forumet eller rollspelandet som hobby är en intern klubb för den handfull begåvade individer som listat ut vad livet verkligen går ut på. Tror du att man löser några problem med atittyden att det mest är skit med alla utom en själv?

"Vilket bara visar min tes att filmen går samma väg som musiken: industri i stället för konst, prövade koncept i stället för kreativitet, lättuggad smörja i stället för tankeväckande alster."

Så hela nöjesindustrin är alltså styrd av idioter utan smak? Jag antar att du har beprövade fakta som understödjer denna tes så det inte bara rör sig om rent gnäll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Untermensch?

Tror du att man löser några problem med atittyden att det mest är skit med alla utom en själv?
Inte alla, men flertalet är korkade. Sorgligt, men så är det och man löser definitivt inga problem genom att blunda för det.

Så hela nöjesindustrin är alltså styrd av idioter utan smak? Jag antar att du har beprövade fakta som understödjer denna tes så det inte bara rör sig om rent gnäll.
Du har inte sett den senaste prefab-smörjan som trycks ut? Du har inte uppmärksammat att det sista stora independentskivbolaget blivit uppköpt? Du har inte sett hur utbudet i skivaffärer och hos videouthyrare urholkats? Du har inte sett hur skivpriset ökar samtidigt som ersättningen till artisterna minskar? Att färre och färre företag kontrollerar mer och mer av utbudet?

Se dig omkring. Allt är inte frid och fröjd. Tyvärr.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Untermensch?

"Inte alla, men flertalet är korkade. Sorgligt, men så är det och man löser definitivt inga problem genom att blunda för det."

Vilka problem löser man med att öppet deklarera den allmäna massans dumhet då? Vilka måttstockar ska man använda för att bedöma människor intelligens på ett rättvist sätt? Det faktum att människor har annorlunda värderingar och åsikter i olika frågor gör inte dem korkade eller mindre värda.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Untermensch?

Vilka problem löser man med att öppet deklarera den allmäna massans dumhet då?
Är man medveten om problemet kan man kompensera för det.

Vilka måttstockar ska man använda för att bedöma människor intelligens på ett rättvist sätt?
Jag ser ingen större anledning att bedöma individer, det är skockens samlade intelligens eller brist på intelligens som är intressant.

Det faktum att människor har annorlunda värderingar och åsikter i olika frågor gör inte dem korkade eller mindre värda.
Värderingar och åsikter är en sak, intelligens är en annan. Frånvaro av intelligens innebär att en person är korkad. Det har dock inte med människovärde att göra.

Missförstå mig inte, det jag retar mig på är de människor som medvetet fördummar sig genom att undvika sådant som skulle kunna få dem att tänka eller behöva omvärdera hur de ser på saker. Sådana som aldrig lyssnar på en text så länge som en låt har en bra basgång att dansa till, sådana som tycker att man ska se vad en tavla föreställer och en konstnär är bättre ju mer fotografilikt resultatet är, sådana som inte hyr en film om inte titeln innehåller orden cyborg eller död, som inte ser på nyheterna för att det är så mycket otäckheter där.

Om man inte strävar efter att förbättra sig som människa så har man själv devalverat sitt människovärde.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Untermensch?

"Är man medveten om problemet kan man kompensera för det."

Så du menar alltså att du lyckat "omvända" några av dessa så kallade dumma människor genom att berätta för dem hur dumt de bar sig åt?

"Jag ser ingen större anledning att bedöma individer, det är skockens samlade intelligens eller brist på intelligens som är intressant."

Hmmm. Är det din professionella åsikt att det finns vissa skockar som är intelligentare än andra?

"Sådana som aldrig lyssnar på en text så länge som en låt har en bra basgång att dansa till, sådana som tycker att man ska se vad en tavla föreställer och en konstnär är bättre ju mer fotografilikt resultatet är, sådana som inte hyr en film om inte titeln innehåller orden cyborg eller död, som inte ser på nyheterna för att det är så mycket otäckheter där."

Det var nog de mest farsartade kriterier för att mäta intelligens som jag någonsin läst.

"Om man inte strävar efter att förbättra sig som människa så har man själv devalverat sitt människovärde. "

Tja, att konstatera att man redan är smartare än majoriteten av befolkningen är alltid en bra start.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Gotländsk inblandning.

Jag hoppas ni ursäktar att jag lägger mig i eran intressanta konversation..

Så du menar alltså att du lyckat "omvända" några av dessa så kallade dumma människor genom att berätta för dem hur dumt de bar sig åt?
Ett steg till att bota ett problem är faktiskt att få reda på problemets natur. Sen om detta är rätt metod eller inte kan diskuteras, men jag måste ändå säga att det är en väsentlig skillnad på att som Troberg föra en diskussion om sin åsikt på ett forum eller att predika för mängder med människor. Därav kan tyckas att din retorik i viss mån brister.

Hmmm. Är det din professionella åsikt att det finns vissa skockar som är intelligentare än andra?
Både rent teoretiskt och rent praktiskt så borde det faktiskt finnas det. Det säger ju sig självt. Utformningen på samhälle/socialt liv/utbildning/övriga faktorer kan inte vara likadana överallt, och därmed borde det finnas skillnader, vare sig stora eller små.

Tja, att konstatera att man redan är smartare än majoriteten av befolkningen är alltid en bra start.
Det beror helt på om man har rätt eller inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Untermensch?

Så du menar alltså att du lyckat "omvända" några av dessa så kallade dumma människor genom att berätta för dem hur dumt de bar sig åt?
Nej, men genom att ha backupplaner när de beter sig dumt.

Är det din professionella åsikt att det finns vissa skockar som är intelligentare än andra?
Jag är inte klar över hur man avgränsar skockar, men rent statistisk, med hänsyn till olika utbildningssystem, samhällsattityder, resurser, ekonomiska klyftor osv så skulle det förvåna mig om det var lika överallt.

Det var nog de mest farsartade kriterier för att mäta intelligens som jag någonsin läst.
Det är inte mätstickan, det är symptomen.

Tja, att konstatera att man redan är smartare än majoriteten av befolkningen är alltid en bra start.
Du missar totalt poängen. Jag konstaterar inte att jag är smartare, andra gör sig själv dummare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag hade många funderingar åt samma håll som dig; någon som samlar på flipperspel skall kanske inte prata så mycket om att använda hjärnan. :gremwink:

Vad jag mer reagerar på är att jag i Trobergs inlägg är idén att detta skulle vara en NY trend. Jag är oerhört misstänksam mot idén att människan konstant skulle bli dummare och latare. Dumhet och lättja är konstanter. Isynnerhet blir jag misstänksam när människor hävdar att det är någon sorts sharp downturn just nu, eftersom det implicerar att 'dagens ungdom är minsann bra korkad!' (i motsats till gårdagens, när jag var ung).

För övrigt:
1, TV-serien Hulken sög hästgenitalier. Peter Davids Hulk-serier, t.ex., är åtminstone av Cronenberg-klass.
2, Filmen har blivit kritiserad flerfaldigt för att det är för LITE action och alldeles för mycket fader-son drama. Sug på den ni!

Erik
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bloodwork [OT]

Jo, det gick ganska snabbt för mig att genomskåda den också. Inte allt men vem det var och så..

Clintan är bra som vanligt, men varför har han blivit så gubbsjuk?
Jo, bra fråga. Han har väl iofs alltid varit så där så det kanske är för mycket att begära att han skulle sluta bara för att han blivit gammal. Hade ju varit roligare om bruden hade varit nån gammal tant dock. :gremsmile:

Och jag håller med. De var inte särskilt bra skådisar. Grannen var bättre dock.

Lite mer subtila ledtrådar hade inte skadat, men säg den amerikanska film som är subtil
Ja, Lost Highway. :gremsmile:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag har egentligen bbara en sak att säga: Bra talat broder!

Men det känns lite tråkigt.
vad jag mer reagerar på är att jag i Trobergs inlägg är idén att detta skulle vara en NY trend. Jag är oerhört misstänksam mot idén att människan konstant skulle bli dummare och latare.
jag håller med. Folk tenderar att glömma de dåliga momenten från "när de var unga" och därför förhärliga bilden, även om det i själva verket blivit bättre så vägrar folk att se det. Tragiskt.

För övrigt:
1, TV-serien Hulken sög hästgenitalier. Peter Davids Hulk-serier, t.ex., är åtminstone av Cronenberg-klass.
2, Filmen har blivit kritiserad flerfaldigt för att det är för LITE action och alldeles för mycket fader-son drama. Sug på den ni!
Mycket bra poäng.

/Balderk
 
Top