Nekromanti förbättringsslag eller levelsystem ?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: tillägg

"Så vad är egentligen skillnaden mellan YN och Level ? Svar: Det finns ingen..."

det är ingen skillnad i det att att båda är levelsystem. Hur de sedan tillämpas och hur de påverkar spelen skiljer sig åt. Sättet på vilket man får ÄP respektive XP skiljer sig oxå åt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-12 20:49.</EM></FONT></P>
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jag känner igen det där. Jag är skitduktig i verkliga livet, men känner att jag inte kan bli bättre... Jag trampar vatten. Det är då man satsar på en ny karriär. Jag tror att jag satsa på att bli lönnmördare (en prestige class)...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Om rollpersonerna är hjältar och kampanjerna heroiska så fungerar kanske ett levelsystem bättre. Det gör oftast karaktärerna märkigare"

vad i levelsystem gör att de gör RP bättre än RP i ickelevelsystem. Inget, om man nu inte utformar levelsystemet så att det gör RP mer heroisk. Man kan väl skapa ett levelsystem som enbart gör att kan förbättra sig i olika färdigheter och då endast de färdigheter som RP använt. Att stiga i level innebär inte heller att man får mer KP utan man har lika lika KP hela tiden, vidare blir man inte automatiskt bättre på att slåss då man stiger i level. Att strida och vapenfärdigheter täcks av olika färdigheter som lyder under samma regler som övriga färdigheter. Att skaffa "XP" till att stiga i level kan man endast få genom rollspelade inte genom att döda monster. I övrigt innebär regelsystemet att det finns anvancerade regeler för blödning och smärta samt skada i olika kroppsdelar, alla vapen vapen kan vara dödliga med en enda träff.

Jag är helt övertygad om att det går att ha levelsystem i jordnära rollspel, det är bara det att det hittills inte genomförts.

"Dels därför att de känns naturligare (well, för mig i alla fall, jag har aldigt gått upp i level, men bättre har jag blivit på vissa saker)"

Trots det så finns det ord i svenskan så som amatör, lärling, mästare m.m. Normalt kallar vi dem inte levlar utan snarare, stadier eller nivåer.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Man kan väl skapa ett levelsystem som enbart gör att kan förbättra sig i olika färdigheter och då endast de färdigheter som RP använt. Att stiga i level innebär inte heller att man får mer KP utan man har lika lika KP hela tiden, vidare blir man inte automatiskt bättre på att slåss då man stiger i level. Att strida och vapenfärdigheter täcks av olika färdigheter som lyder under samma regler som övriga färdigheter.

Frågan är varför man skall kalla detta ett levelsystem. Call of Cthulhu skulle kunna göras om till ett dylikt "levelsystem" enbart genom att lägga till regeln: "Förbättringsslag slås när man samlat ihop 10 stycken av dem; när detta gjorts sägs karaktären ha gått upp en level även om detta saknar regelteknisk inverkan".
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
vad jag försökte poängtera.

Är att det inte i levelsystemet som sådant gör att rollspelet automatiskt blir heroiskt eller premierar hack ´n´ slash spelande stil.

Lika lite finns det automatiskt inbyggt i färbättringsslag att det leder till en mer jordnära spelstil. När du slår ett förbättringsslag kan det innebära att du blir mycket bättre på den färdigheten i ett enda steg. Samtidigt kan det vara så att fäbättringsslagen är utformade så att de innebär att det är lättare att förbättra sina stridsfärdigheter och kombinerar man detta med att man kan höja sin KP genom träning alternativt döda monster så får man ett regelsystem som leder till heroiskt spelstil eller hack 'n' slash om man så vill.

Det som stört mig lite i de olika inläggen i denna tråd har just varit att man satt;

Level=heroiskt, orealistiskt spelande.

Förbättringsslagssystemet=jordnära och realistiskt spelande.

Vad jag försökte säga var att dessa likhetstecken egentligen inte finns, dock finns en tradtion inom de olika spelsystemen som gör att folk har satt ut dessa likhetstecken.


"Frågan är varför man skall kalla detta ett levelsystem. Call of Cthulhu skulle kunna göras om till ett dylikt "levelsystem" enbart genom att lägga till regeln: "Förbättringsslag slås när man samlat ihop 10 stycken av dem; när detta gjorts sägs karaktären ha gått upp en level även om detta saknar regelteknisk inverkan"."

I "mitt" levelsystem ovan skulle inte fungera riktigt så, utan genom gott rollspelande, inte döda monster, så samlar man på sig ett visst antal poäng och när man når upp till ett visst antal poäng så stiger man i nivå och får då antingen ett vist antal färdighetspoäng att fördela på olika färdigheter eller så får man slå ett antal förbättringsslag för de olika färdigheterna.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-12 22:09.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: vad jag försökte poängtera.

Är att det inte i levelsystemet som sådant gör att rollspelet automatiskt blir heroiskt eller premierar hack ´n´ slash spelande stil.

Det kan nog stämma, även om det historiskt sett finns gott om exempel på att de två sakerna (levlar/heroism) ofta sammanfaller.

Lika lite finns det automatiskt inbyggt i färbättringsslag att det leder till en mer jordnära spelstil.

Jag tror att de flesta som vill göra ett jordnära spel väljer förbättringsslag över levlar så ett visst samband kan nog finnas även om det inte är det folk trott på sina platser i denna tråd :)

Vad jag försökte säga var att dessa likhetstecken egentligen inte finns, dock finns en tradtion inom de olika spelsystemen som gör att folk har satt ut dessa likhetstecken.

Det låter rimligt... fördomen blir på så sätt litet självuppfyllande eftersom designers är bekymmrade om vilket intryck deras designval gör.

I "mitt" levelsystem ovan skulle inte fungera riktigt så, utan genom gott rollspelande, inte döda monster, så samlar man på sig ett visst antal poäng och när man når upp till ett visst antal poäng så stiger man i nivå och får då antingen ett vist antal färdighetspoäng att fördela på olika färdigheter eller så får man slå ett antal förbättringsslag för de olika färdigheterna.

Hur skiljer sig det från ett system _utan_ levlar där man tjänar in färdighetspoäng/förbättringsslag och sätter ut dem först när man samlat ihop X stycken?
För att leveln skall vara meningsfull måste den användas till något _mer_ än bara ge färdighetspoäng... annars är den bara en artificiell grovkornighet utan existensberättigande.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: vad jag försökte poängtera.

"Hur skiljer sig det från ett system _utan_ levlar där man tjänar in färdighetspoäng/förbättringsslag och sätter ut dem först när man samlat ihop X stycken?
För att leveln skall vara meningsfull måste den användas till något _mer_ än bara ge färdighetspoäng... annars är den bara en artificiell grovkornighet utan existensberättigande."

Jag kanske har gjort ett taskigt exempel men det var enbart gjort för att illustrera att levelsystem i sig inte har heroism inbyggt i sig.
I ett komplett regelsystem så kan ett levelsystem som "enbart" ger mer färdighetspoäng visst fylla sin funktion, med "enbart" menar jag att KP och likande inte höjs då man stiger i level. Dock kan reglerna vara utformade så att man måste nått leveln mästare inom sitt yrke t.ex. för att få avlägga mästarprov vilket man skall klara för att få öppna eget med sitt yrkes skrå godkännade. likandant kan det krävs att man är Lärling för att få gå med i ett yrkesskrå.

"Jag tror att de flesta som vill göra ett jordnära spel väljer förbättringsslag över levlar så ett visst samband kan nog finnas även om det inte är det folk trott på sina platser i denna tråd :)"

Jo men regelerna skulle t.ex. kunna siga att när du lyckas med ett färbättringsslag så stiger ditt färdighetsvärde med 5 på en T20 oavsett vad du har för värde sedan tidigare och det är alltid lika lätt/svårt att lyckas med förbättringsslaget. Sambandet beror enbart på tradition, så som jag ser det.

"fördomen blir på så sätt litet självuppfyllande eftersom designers är bekymmrade om vilket intryck deras designval gör."

Precis, fördomar! Det är gärna något jag bekämpar och helst oxå skingrar om jag kan, fast det iofs lättare att spränga en atombomb. :)


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: I PFRPG finns det [NT]

Vad står PF för?
utgår ifrån att RPG står för RolePlaying Game.

Och vad finns i det?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-12 23:31.</EM></FONT></P>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
I PFRPG finns det

det står för Palladium Fantasy RPG, det är ett av de bästa rollspelen och relativt billigt är det också...
det finns på sfbokhandeln och eventuellt flamman i götet (<-- finns det ngra andra som säljer det ?)
det är ett utav de bättre spelsystemen som finns men reglerna kanske är lite sunkiga på vissa ställen men i övrigt är världen bland de bästa jag har sett och layouten är väligt snygg.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: vad jag försökte poängtera.

jag tror personligen att det handlar om hur man delar ut experience och inte bara för att det är ett levelsystem, jag tror snarare att man ska belöna gott rollspelande (som PFRPG gör) och inte dungeonbashing som DnD gör men men, man kan inte få allt.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Får kolla in det.(nt)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: vad jag försökte poängtera.

Jo men regelerna skulle t.ex. kunna siga att när du lyckas med ett färbättringsslag så stiger ditt färdighetsvärde med 5 på en T20 oavsett vad du har för värde sedan tidigare och det är alltid lika lätt/svårt att lyckas med förbättringsslaget.

Förutsatt att systemet hade ett rimligt vis att skilja på fv 70 och fv 75 speltekniskt så skulle det ju inte ändra så mycket... bara dra ut skalan och kanske minska slumpens inverkan. Jag förstår din poäng dock...


Sambandet beror enbart på tradition, så som jag ser det.

Inte enbart. I det ena systemet blir man bättre på olika saker kontimuerligt. I det andra systemet blir man bättre på en massa saker samtidigt. Det sätter en viss stämning för de båda systemen eftersom det tidigare nog upplevs som mer realistiskt än det senare.

Precis, fördomar! Det är gärna något jag bekämpar och helst oxå skingrar om jag kan, fast det iofs lättare att spränga en atombomb. :)

Jag tycker inte att det gör så mycket... levelsystemen har inga så enorma fördelar att det känns som någon större förlust att folk enbart använder dem i vissa typer av spel.

Det finns ju en chans dock: Om D20-CoC använder levlar på något meningsfullt sätt och blir något annat än ett horribelt monster avlat i synd på kommersialismens slemmiga altare så kanske fördomen tappar kraft... :)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: vad jag försökte poängtera.

"I det ena systemet blir man bättre på olika saker kontimuerligt. I det andra systemet blir man bättre på en massa saker samtidigt."

Nja i Från EDD som jag kan bäst så är det så att man slår sina förbättringsslag för de olika färdigheterna efter man är klar med äventyret, vilket oxå det leder till att man höjer en massa saker samtidigt. Dock förstår oxå jag din poäng.

"Jag tycker inte att det gör så mycket... levelsystemen har inga så enorma fördelar att det känns som någon större förlust att folk enbart använder dem i vissa typer av spel."

Jag använde levelsystemet i mitt exempel mest för att det är det som det oftast klagas på. Det jag vill motverka är att folk spolar ett rollspel pga vilket system det använder sig av, oavsett om det är förbättringssystemet eller levelsystemet, utan att ha satt sig in i reglerna så pass mycket att de kan avgöra om de passar deras spelstil eller inte. Dock är fritt för folk att göra som de vill samt spela med vilket system de vill.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-13 01:08.</EM></FONT></P>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men !

Jovisst, men samtidigt så måste det ju finnas EN liten chans att bli bättre. annars så är dte ju inte så roligt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Realism

min kanske något överflödiga kommentar blir att levlar är sämmre för att de är fruktansvärt mer orealistiska (förbättringsslag är inte så realistiska de heller men det är bättre än levlar)

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Knappast

Att öka HP med level är nog det jag hatar mest med levelsystem, det är så fullständigt orealistiskt och dummt att jag nästan blir arg bara jag tänker på det, jasså, bara för att du är mer erfaren så tål du mer stryk innan din kropp lägger av....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Suck ...

Tycker varken Eon eller levelsystem är att föredra, Eons förbättringsystem är det inget fel på. Det är bara det att allt tar en sån fruktansvärd tid...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Men !

Det gör det också, den är bara mindre och mindre för varje steg du blir bättre. I övrigt så skulle jag vilja se ett system där man även kan bli sämmre, kunskap går kanske inte lika lätt förlorad, men om man låtit bli att göra nå¨got under en lång tid så är man kanske "ur form" och inte lika bra på det som förut, kunskap kan man ju dessutom glömma....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: vad jag försökte poängtera.

Jag förstår dit resonemang, att kolla vde det är innan man slopar det, och till viss del håller jag med, men....
Eftersom de flesta levelsystem är just sådana heroiska "man blir jätte bra på hög level" system så väntar sig generellt sätt folk i allmänhet (om vi nu ska kalla rollspelare för folk i allmänhet, men det är en annan fråga) att rollspel med levelsystem är på just det sättet. Betänk att det är dyrt med rollspel i dagens läge, så om man vill köpa ett rollspel som skall vara lite mer jordnära så köper man gärnare ett som har fölrbättringslag än ett med levlar, förutsatt att man vet något om systemet innan man köper. Att det är så är kanske synd, men å andra sidan så tycker jag att det kan få vara så. Man vet vad för typ av spelande det blir, kommer det vara lite mer hack'n'slash / heroiskt eller kommer det vara jordnära och lite mer realism. Som kund vill jag gärna veta vad jag får för pengarna.

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top