Nekromanti förbättringsslag eller levelsystem ?

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag funderar på vilket som är det bästa systemet för hur karaktärer förbättras ifall det är förbättringsslag a là EON eller ifall det är levelsystem a là DnD, själv lutar jag åt levelsystem men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker att man ska köra med och rada upp lite nackdelar och fördelar.


/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min del tycker att det system som används i DoD är bra. Eftersom det hela tiden går att bli bättre.
Nackdelen med Eon & likande pelsystem är att efter ett tag så är det i princip omöjligt att bli bättre.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Nackdelar med level

Det finns en del nackdelar (tar med en o annan fördel också) med levelsystem...

1) En dag är man väldigt mycket bättre än dagen innan (lite så är det i förbättringsslagssystemet också, men inte i samma jättesteg). detta är ju lite overkligt... eller hur?
Fördelar : Spelarna tycker ofta det är roligare att gå upp i level än att slå förbättringslag.

2) Om allt är kopplat (som i d&d) så kommer dina lvl 20-30 gubbar (mäktiga då iof) vara väldigt svåra att ta kål på.
Tror åke har gjort en bild på när en lvl 20 krigare i d&d ska bli halshuggen och bödeln tar en ordentlig titt på ykan. Det krävs ett antal hugg att halshugga en lvl 20 krigare. (Visst, det finns undantagsregler)

Min åsikt är : Lvl kan vara roligare, men förbättringsslag är mer verkligare och ger mer realism. Det beror ju på vad man har systemet till för spel.

Kolla in <a href="www.pmzg.nu" target="new">Zoria</a>, tror det kombinerar både lvl och förbättringslag. Låter som en bra idé kanske?

// Jan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den tredje vägen

"jag funderar på vilket som är det bästa systemet för hur karaktärer förbättras ifall det är förbättringsslag a là EON eller ifall det är levelsystem a là DnD,"

Det finns även modellen att man inte slår förbättringar, utan att man istället köper förbättringar för poäng (à la GURPS eller DoD Expert till DoD5). Den föredrar i alla fall jag - det är inte så slumpmässigt som förbättringsslag, man får inte stora hopp som i levelsystem och man har lite bättre kontroll över rollpersonen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bygger spelet på "arketyper", på ganska klart definierade, typiska, bilder av vad spelets hjältar är? I sådana fall passar levels bra - de stödjer spelarna att skapa passande RP, och gör det enkelt att förbättra dem.

Om spelet tillåter att man spelar väldigt olika RP som inte följer fasta mallar, är det bättre att de förbättrar varje färdighet etc separat, eftersom människor helt enkelt inte blir bättre bara schlam bang sådär i allt de kan. Då kan förbättringsslag vara en idé.

Dessutom behöver inte den som gör förbättringsslag hålla reda på erfarenhetspoäng i samma utsträckning, men å andra sidan måste man detaljspeca vad det är man blivit bättre i.

Så vad vill du uppnå?

Nightowl, slut på kafferasten

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Levels = idioti

Levelsystem är inget annat än rollspelshobbyns egen cancersvulst som någon borde bränna bort fullständigt en gång för alla. Eons system med förbättringsslag är helt klart att föredra. Ett tämligen logiskt system, nämligen.

- Targon, skrivare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
inte levelsystem

En av sakerna jag stör mig mest på med D&Ds levlar är att de är så många! De blir då en totalt artificiell konstrukt utan koppling till spelvärlden och ökar därför klyftan mellan in-game och meta-game. Spelaren blir t.ex. glad över att gå från lvl 6 till lvl 7 men karaktärern borde rimligtvis inte märka så mycket. Karaktären borde vilja träna sina färdigheter men spelaren vet att det är bättre att döda saker.
Skall man ha levlar tycker jag att de skall motsvara saker i spelvärlden. Ett bra exempel är magiker i Mercedes Lackeys värld; de börjar som lärlingar, blir sedan "journeymen", mästare och "adept" i den ordningen. Varje nivåskillnad innebär en stor skillnad i kompetens och makt som är förankrad i spelvärlden.
Om man gör levlar på detta vis blir de dock olämpliga att använda som "förbättringsmekanik" eftersom stegen mellan förbättringar skulle bli för stort...

Min slutsats är alltså att man skall hitta ett annat system för detta; förbättringsslag, poängsystem eller konsensus med SL kan alla funka givet rätt kontext :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: inte levelsystem

"Om man gör levlar på detta vis blir de dock olämpliga att använda som "förbättringsmekanik" eftersom stegen mellan förbättringar skulle bli för stort..."

En annan effekt av "levlar" på det viset är att ens skicklighetsnivå beror på ens level, det vill säga att man är X bra på Y eftersom man har nått upp till nivå Z. Egentligen borde det vara tvärtom: man har nått upp till nivå Z eftersom man är X bra på Y.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: inte levelsystem

En annan effekt av "levlar" på det viset är att ens skicklighetsnivå beror på ens level, det vill säga att man är X bra på Y eftersom man har nått upp till nivå Z. Egentligen borde det vara tvärtom: man har nått upp till nivå Z eftersom man är X bra på Y.

Det är även min åsikt :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Suck ...

Det var ju tolerant av dig ...

Kan inte jag få spela spel med levels om jag vill det?

Låt bli att spela D&D och RM om du har så svårt för levelsystem, men låt mig – och alla andra som gillar det – få spela vad jag vill!

/Dante
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Håller inte med

"Levelsystem är inget annat än rollspelshobbyns egen cancersvulst som någon borde bränna bort fullständigt en gång för alla."

Jag håller inte med, inte en centimeter. Jag ogillar levelsystem som spelmekanism av ett antal olika skäl, men det finns folk som gillar det. Låt dem spela med levels om de nu vill det. Det finns svagheter med förbättringsslag och poängsystem också, vet du.

Men det är jefligt kul att driva med spel med levelsystem. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag vill skapa en konsekvent förbättring av karaktärerna i mitt rollspel, men jag lutar åt det där med arketyper... =)
jag gillar nämligen arketyper så levelsystem kan vara att föredra isf. men jag har inte bestämt mig rikitg än.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Suck ...

"Kan inte jag få spela spel med levels om jag vill det?"

Spela så det blöder, snälla du. Men själv rör jag inte D&D och RM med tång ens. Tvinga mig att spela och jag kommer bli mycket mycket våldsam.

- Targon, skrivare
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Den tredje vägen, skulle du kunna dra den i detalj

det där låter intressant du får berätta mer om det... tycker jag... =)

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
fast å andra sidan så är det ju mycket svårare att bli bättre på ngt ju duktigare man är. ifall man är jätteduktig så kanske det inte är så konstigt.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Suck ...

Tvinga mig att spela och jag kommer bli mycket mycket våldsam.

En fråga: Har du provat?
Mycket ofta är det så att de som rå-rackar ner på nåt så att de nästan får näsblod av allt adrenalin, mycket sällan har någon personlig erfarenhet av det de klagar på...

(Själv tycker jag att både level- och färdighetssystem har sina för- och nackdelar, så det hänger mer på hur bra gjorda de är än <I>vad</I> de är.)

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nackdelar med level

<I>Tror åke har gjort en bild på när en lvl 20 krigare i d&d ska bli halshuggen och bödeln tar en ordentlig titt på ykan.</I>

Näe, den är från Murphy's Rules.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Den tredje vägen, skulle du kunna dra den i detalj

"det där låter intressant du får berätta mer om det... tycker jag... =)"

Det är mycket enkelt: som belöning för gott äventyrande, rollspelande, glatt humör, praktiserande och träning, whatever, så får man en kasse erfarenhetspoäng. Dessa får placeras på ett antal färdigheter enligt någon metod. Därmed ökar färdigheten.

I DoD Expert till DoD 5, till exempel, får man ett erfarenhetspoäng första gången man lyckas med/använder (beroende på tolkning) en färdighet efter en sömnperiod. Erfarenhetspoänget placeras på färdigheten som man använde. När man har tillräckligt många erfarenhetspoäng så ökar färdigheten ett snäpp och de använda erfarenhetspoängen försvinner. Hur många som går åt beror dels på hur högt man har i den (det går åt fler ju högre man har), och dels på hur svår färdigheten är att lära sig. I Expert bestäms inlärningssvårigheten av färdigheten, medan i DoD 4 och 5 bestäms den av huruvida det är en primär färdighet, yrkesfärdighet eller sekundär färdighet. Ett typfall kan vara att det är en grundkostnad på 3 för att höja en färdighet från 10 till 11 (taget helt ur luften) och en inlärningsvårighet på 3 (yrkesfärdighet i DoD4 eller medelsvår färdighet i Expert). Att höja från 10 till 11 i en sådan färdighet skulle kosta 3x3=9 poäng. När man har fått nio erfarenhetspoäng så höjs färdigheten.

I andra spel (GURPS, Västmark mfl) så får man erfarenhetspoäng rent generellt. De är inte låsta kring en färdighet. Hur många man får beror på olika kriterier: i GURPS beror det helt på hur bra man rollspelar, medan i Västmark beror det på rollspel, hur kul man har, om man tänkte något samt att man var där. I övrigt fungerar det på samma sätt: välj en färdighet och höj den. Minska mängden ackumulerade erfarenhetspoäng med kostnaden.

Västmark arbetar enligt principen 1+2+3+4; det vill säga, det kostar 1 poäng att höja från 0 till 1, 2 poäng att höja från 1 till 2, 3 poäng att höja från 2 till 3, och så vidare. Ett typiskt spelmöte kan ge tre erfarenhetspoäng. Säg att rollpersonen har +6 i en färdighet och spelaren vill höja den till +7. Då krävs det också 7 erfarenhetspoäng, dvs lite drygt två spelmöten om han koncentrerar sig stenhårt på det. Efter tre spelmöten har spelaren samlat ihop 10 erfarenhetspoäng. Sju av dem går åt att höja färdigheten från +6 till +7, och tre poäng sparas inför framtiden. Systemet kan missbrukas (jajjemen!) men det brukar jag uppmana att se som dåligt rollspel, och därmed får spelaren färre erfarenhetspoäng tills han bättrar sig. GURPS har samma förslag.

Detta är bara några, men ganska typiska, förslag på hur man kan använda erfarenhetspoäng för att höja färdigheter direkt. GURPS Lite kan laddas hem från Steve Jackson Games hemsida (och här på rollspel.nu någonstans - kolla bland rollspel på första sidan) och Västmark vet du var du kan hämta. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top