Nekromanti förbättringsslag eller levelsystem ?

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Suck ...

Jag har haft tillräckligt mycket med levelsystem att göra för att personligen kunna ta ställning emot eländet. För att mjuka upp det hela kan jag säga följande: Det ska mycket till innan jag lägger ner tid på rollspel med levelsystem. Men är någon tillräckligt len i käften så .... vem vet?

- Targon, skrivare
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
vampiresystemet...

jag har funderat på vampiresystemet, men jag har inte använt det själv alltförmycket men jag tycker att det är sjyst att använda erfarenhetspoäng för att öka färdigheter. och beroende på hur bra de är så kostar de mer osv.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Sanning.

Jag håller med dig. Jag avskyr levels. Levelsystem hör hemma i datorspel, om någonstans. Eons system är mer logiskt och mer realistiskt.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nackdelar med level

"Det krävs ett antal hugg att halshugga en lvl 20 krigare."
Jo - men enbart om man faktiskt blir tuffare på det sättet för att man stiger i level.
Det kan mycket väl krävas ett antal hugg för att halshugga någon EDD också - spelet där man inte kan sticka ned någon med en dolk i normala fall.
Men i ingendera fallet beror det på XP- respektive erfarenhetssystemet - det beror på hur man valt att hantera skador.

Om ett system t.ex. ökar en persons "försvar" (chansen att inte bli träffad) och/eller hans tuffhet och tålighet för smärta, får man en person som kan dö av ett svärdsugg eller pistolskott, men som pallar riktiga rundsvingar i slagsmål, och som väldigt sällan blir träffad i strid.

Mao ungefär som en typisk filmhjälte - och så pass "realistisk" är ju en 20:e nivåns krigare.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
DoD6 kan ses som ett 4:e alternativ?

I DoD6 kombineras numera lvl-systemet med erfanrenhetssystemet som Krille skrev om.

Kortfattat fungerar det så att varje yrke har olika yrkesnivåer(YN), det finns fem namngivna även om det inte finns något tak. Efter varje äventyr så RP äventyrspoäng(ÄP) utifrån hur han rollspelat sin RP. När RP når ett för yrket bestämt antal ÄP stiger RP i YN, då får RP ett visst antal färdighetspoäng(FP) som han kan spendera på färdigheterna. Hur man spenderar dessa FP fungerar i princip så som Krille att det fungerade i EDD till DoD5. Färdigheterna är av två "sorter" yrkersfärdigheter och övriga färdigheter. Vilka färdigheter som är ykesfärdigheter varier från yrke till yrke. Yrkesfärdigheterna är billigar att köpa än vad de andra färdigheterna är.

Vad gäller att från ena dagen till andra var mycket bättre så är det så i DoD6 att när man går upp en nivå i YN så skall man ta det lugnt under en längre period, typ en månad eller så, det är delvis upp till SL att bestämma så förbättringarna kommer inte över en natt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-11 22:26.</EM></FONT></P>
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Re: Nackdelar med level

Oviktigt iofs men det tar ett antal hugg (om man inte använder giljotin) för att halshugga en Lv 1 Vanlig människa också :)

/Elias

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Här är min syn på det hela...
Levlar:
Innebär att man stiger i allt på samma gång, och har ofta konstiga villkor...
Skolklass i D&D:
Nu barn, för att kunna lära er något nytt måste ni nu gå ut och slå ihjäl monster...
Är dock enkelt att hålla koll på.
Erfarenhet:
Det bättre av de två. Kan dock bli bisarrt med lärdomsfärdigheter...
"Du lyckades med Historia, så här får du ett EP"
"Okej, jag höjer FV med ett"
"Efter att du i grottan insett sambandet mellan dvärgarnas historia och trollens legender kommer du efter en dryg vecka på hur Yndiliska kriget år 1782-1786 utkämpades"

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag tycker att du ska överväga vad du vill ha för värld i det här läget. Om rollpersonerna är hjältar och kampanjerna heroiska så fungerar kanske ett levelsystem bättre. Det gör oftast karaktärerna märkigare (speciellt om man får höjd kroppspåäng också) och det gör att du själv kan skapa heroiska figurer som knappt går att döda. Ett bra exempel på detta är MERP.
Om du å andra sidan vill ha en mer jordnära känsla i världen, "mer realism" som vissa skulle säga, då kanske förbättringsslag eller erfarenhetspoäng är lämpligare. Dels därför att de känns naturligare (well, för mig i alla fall, jag har aldigt gått upp i level, men bättre har jag blivit på vissa saker), dels för att det i sådana system vanligtvis inte går att höja kroppspoängen speciellt mycket. Bra exempel på dessa är EON eller Drakar och demoner (ja just det, inte det senaste visst, men alla tidigare).


[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Nu barn, för att kunna lära er något nytt måste ni nu gå ut och slå ihjäl monster...</I>

bara för att ett spel använder levels behöver inte enda källan till xp vara döda monster. Bara för att ett ganska välkänt spel var så behöver inte alla vara det. Man kan tex få xp ungefär som alla andra köp FV för xp system.

En level kan ses ungefär som en väldigt bred färdighet. Sedan råkar den heta "fighter", "Wizard" osv... Och ger lite mer än fv, nämligen nya egenskaper, bättre stats osv. Men är det dåligt? Levels är bara mer grovkornigt (vilket vissa inte tycker om).

Snow
Dead, but still walking around
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Fördelar med de två:

Levels. Snabbt och enkelt att använda, plus att du bara stiger i level en gång på ganska lång tid vilket gör att själva xp-plottandet tar väldigt lite tid. Åtminstone så som jag och mina tidigare spelgrupper har använt levels i både MERP och D&D.

Erfarenhet. Har oftast mer med vad RP egentligen gör att göra. Med andra ord belönas denna typ av erfarenhet oftast efter rollpersonens prestationer och inte att det hänt något speciellt i ett scenario. (Ex. att ett monster dött...).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Knappast

Huh ?

Personligen håller jag definitivt inte med. Level-system är ofta väldigt snabba i hanteringen av rollpersonens utveckling och innebär därför att mindre tid spolieras på att lägga ut nya poäng här och var. Dessutom har SL större kontroll på hur mycket bättre hans/henns rollpersoner blir och när de blir bättre.

Framför förbättringsslag föredrar jag garanterat Storytelling systemet med några enkla poäng att slänga ut, men levels är faktiskt snabbare. (Öka din HP, släng ut lite skill-points och titta i en tabell: ta-da; bättre karaktär på under 10 minuter).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Re: Suck ...

Du får gärna tycka så: men låt bara mig tycka detsamma om EON för det har jag gjort sedan de första gångerna jag testade det :)
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
tillägg

Vad gäller att från ena dagen till andra var mycket bättre så är det så i DoD6 att när man går upp en nivå i YN så skall man ta det lugnt under en längre period, typ en månad eller så, det är delvis upp till SL att bestämma så förbättringarna kommer inte över en natt.


Eftersom man får sina Äventyrspoäng efter ett äventyr så höjs man inte rätt som det är mitt i speltillfället. Det måste man komma ihåg.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Re: tillägg

Vi har å andra sidan ALLTID använt experience i AD&D på samma sätt. Efter ett äventyr summerar SL de poäng varje spelare får och det är sedan upp till spelarna själva att hålla koll på sina levels. Så vad är egentligen skillnaden mellan YN och Level ? Svar: Det finns ingen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Knappast

Öka din HP, släng ut lite skill-points och titta i en tabell: ta-da; bättre karaktär på under 10 minuter

Varför blir det snabbare än ett någorlunda smidigt poängsystem? Där behöver man ju bara göra "släng ut lite skill-points"-steget...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Re: Knappast

<I>"Varför blir det snabbare än ett någorlunda smidigt poängsystem? Där behöver man ju bara göra "släng ut lite skill-points"-steget..."</I>

För att det finns mycket mindre valfrihet i de flesta level-baserade system. Om du jämför Storytelling systemet, exempelvis, så finns det långt mycket mer att "slänga sina skill-points" på.
 

Devram

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
10
Location
Kalix, Sverige
Re: vampiresystemet...

Det bästa med Vampire systemet är ju att man får exp för hur man rollspelar inte speciellt så mycket för vad du gör eller vad du dödar :)

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Den tredje vägen

Samma typ finns i Western...men är mer utstuderat på hur det skall genomföras än i DoD.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top