Nekromanti förbättringsslag eller levelsystem ?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
att veta vad man får.

"Som kund vill jag gärna veta vad jag får för pengarna."

Så du menar att rollspelsmakarna skall fortsätta i samma banor som de alltid gjort och aldrg förnya sig? Man kan väl se till att få reda på vad man får för pengarna och om det passar oberoende vilket system spelet bygger på. Det viktigaste är ju trots allt att man har kul när man spelar.

Själv tror jag det viktigt för utvecklingen av rollspelshobbyn är att de som gör rollspel inte begränsar sig tankebanorna att levelsystem innebär heroisk hack'n'slash stil samt att förbättringssystem innebär jordnära och realistiskt stil. Vem vet vad för spelsystem som kommer att uppfinnas i framtiden om bara det finns konstruktörer som vågar bryta mot traditioner och invända mönster.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-14 02:48.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: jo men tänk om.

Så du menar att rollspelsmakarna skall fortsätta i samma banor som de alltid gjort och aldrg förnya sig?

I så fall skulle ju _alla_ system vara levelsystem och denna fråga vara inaktuell :)

Själv tror jag det viktigt för utvecklingen av rollspelshobbyn är att de som gör rollspel inte begränsar sig tankebanorna att levelsystem innebär heroisk hack'n'slash stil samt att förbättringssystem innebär jordnära och realistiskt stil.

Det är väl mer en fråga om att använda rätt lösning till rätt syfte. Som vi kom fram till tidigare i tråden är ett levelsystem som inte använder leveln till något vettigt föga mer än ett erfarenhetssystem i förklädnad. Om leveln används till något brukar det vara för att mäta ens allmänna grad av mäktighet. Det i sin tur är inte så meningsfullt om ens mäktighet inte förändras avsevärt under karaktärens utveckling. M.a.o: levelsystem ÄR bättre lämpade för spel som D&D där man blir en hjälte med tiden.

Resonemanget är inte utan sina hål men vissa poänger tycker jag det har :)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: jo men tänk om.

"Som vi kom fram till tidigare i tråden är ett levelsystem som inte använder leveln till något vettigt föga mer än ett erfarenhetssystem i förklädnad."

Vi och vi, hehe, Jag tycker nog den har sin giltighet om det är den som främjar ett gott rollspelande eller om det är den som gör rollspelet roligt.

"M.a.o: levelsystem ÄR bättre lämpade för spel som D&D där man blir en hjälte med tiden."

Så som de är utformade i dagsläget är det så, men jag kan inte se varför det måste vara så framöver oxå

"I så fall skulle ju _alla_ system vara levelsystem och denna fråga vara inaktuell :)"

Det stämmer men jag tänkte snarare utfrån hur det är idag, att utvecklingen skulle avstanna på dagens nivå bara för att köparna skall vad de får framöver. Så helt inaktuell var den inte. :)

"Resonemanget är inte utan sina hål men vissa poänger tycker jag det har :)"

Självklart och jag har inget färdigutvecklat spelsystem med levlar som är jordnära och realistiskt men bara för att det inte har konstruerats ännu betyder inte det att det inte går att göra ett sådant system.

Jag tror dock vi kan vara överens om att det viktigaste är att man har kul när man spelar inte vilket system man skall använda samt att det är viktigt att spelkonstruktörer fortsätter att försöka utveckla redan befintliga system samt utveckla nya.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-14 03:26.</EM></FONT></P>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jamen ...

... då är det ju HP-ökningen du ogillar, inte levelsystem i sig.

/Dante
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Erfarenhet är mer kontrollerat än lvl. Det RP:n gör blir denne bättre på. Har en tendens att bli vapenfärdigheter. =\

En tanke, om man kör lvl-system, kan vara att om man använder en färdighet blir det billigare att höja just den när man går upp i lvl. Då prioriterar man de billigare mer eftersom man man kan höja fler saker.
Kan användas till DoD6 om man tar bort att alla yrkesfärdigheter kostar mindre även <EM>efter</EM> skapandet.
Det är då bara att sätta en blupp varje gång man lyckas m. en färdighet och ta bort alla när man gått upp i lvl.

För/nackdelar
Erfsystemet (EDD):
De färdigheter som används höjs.
Systemet kan bli krångligt m. olika kostnader beroende på hur höga färdigheterna är.
Spelarna märker aldrig att de blir bättre <EM>förrän</EM> de spelat ett tag och verkligen tänker efter hur bra gubben var från början.
Mkt streck på pappret.
Vapenfärdigheterna (+ FDT, Up. fara, o dyl) höjs mest.

Erfpool (SR, DL, WEGs SW):
Mkt snabbt och enkelt.
Spelarna kan höja på vad de känner för utan nån helst hänsyn till <EM>hur mkt</EM> och vilka färdigheterna de använt lr köpa en ny utan nån helst anledning. SL kan visserligen kontrollera höjningarna.

Förbättringsslag (Eon, CoC):
Kul (och spännande) att slå om man höjer. Man <EM>vet</EM> att äventyret är slut och förbättringsslagen blir nåt som RP:n förtjänar.
Blir lite slumpvist med höjningarna.
Låga färdigheter lyckas man sällan m. och får chans att höja. Höga färdigheter får man alltid chans att höja men det brukar misslyckas (OB3T6 över 15, 1T100 över 80). Bäst att ha färdigheter i mitten alltså?

Lvlsystem (D&D, DoD6, WoCs SW):
Spelarna märker av höjningen.
Gubben ökar drastiskt på en gång.
Samma problem här som i erfpoolen. Spelarna kan höja på vad som helst.
Lvlsystemet har fått dåligt rykte iom D&Ds dungeonbashing. Mer monster=mer XP. Sorgligt tyvärr.

De två första systemen kan man lätt ge p. för gott rollspelande. De två andra <EM>kan</EM> man ge men IMHO så blir det lite mer krystat.

/[color:green]Han</font color=green> som ofta märker att det är lättare att komma på dåliga sakerna än bra
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Jamen ...

Delvis korekt. Till stor del är det HP ökningen som gör mig försurad på det. Men sen så tycker jag också inte om det ologiska i det. Jaha den här personen blir bättre på att fiska bara för att han konverserade så livfullt med handelsmannen (om det skulle vara XP för gott rollspelande) eller för att han slog ned alla de monstrerna, eller för att han räddade prinsessan från det onda trollet. Jag tycker som så att man skall bli bättre på saker som man verkligen gjort, för att man i och med det fått övning. Jag säger därmed inte att erfarenhetssystem med slag o.s.v. skulle vara fullkommligt det heller, bara att dfet är ett steg närmare den uppfattning jag har om hur det hela skall gå till.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Wastelands?

Har för mig att wastelands / khelaatar hade ett system där man köpte för poäng (se krilles inlägg nedan) men man var tvungen att ha ett visst poäng för att inte sänka färdigheten. Blev lite väl mycket dolande hit och dit, men det kanske är värt att ta en titt på?

// Jan Arenö
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Det finns ett VÄLDIGT bra lvl-system...

Om någon här har spelat något av Palladium Books rollspel (jag tror att det är liknande system i dem alla, och jag vet att iaf Krille och Dr_Morbid har spelat dem), så är dessa "förtjänings-system" de bästa jag någonsin sett. Dessa bygger på helt vanliga lvl-system, med den skillnaden att nästan alla erf-poäng man får kommer av gott rollspelande och att hålla sig från onödigt våld. Visserligen får man även erf för att basha monster, men detta är så pass lite att det knappt är värt det. Som ett rent exempel får man lika mycket poäng för utomordentligt rollspelande under en session som för att slakta Satan själv (som faktist finns beskriven i deras fantasy-rollspel, tillsammans med de flesta andra gudarna or jordens större religioner genom tiderna).

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
dessutom (lååååång text)...

dessutom så har jag haft funderingar på ett lvl-system där t ex magikern får mer poäng (eller vad man nu kör med) att sätta på magiker-relaterade färdigheter (istället för att dessa ska vara billigare för magiker att lära sig) och mer "mana-poäng" än "kropps-poäng", medans för krigaren är det tvärtom, och den lärde mannen får mer i kunskaps-färdigheter. Detta gör ju att karaktären går upp snabbare i relaterade färdigheter, men att den oxå får ett visst antal poäng i andra "färdighets-grupper", och således inte bara kan höja sina viktigaste färdigheter.

Det som jag har sett många tycka är problemet med lvl-system, är att rollpersonen blir mycket bättre på en gång. Detta är egentligen ingen skillnad mot system som t ex DoD -91/EDD eller andra system, utan snarare bara så att det blir mindre plotter hela tiden (förutom ett par erf-poäng som snabbt skrivs ner, utan att direkt behöva bestämma vad man ska lägga dem på), en rollperson som går upp enligt DoD -91/EDD-systemet ökar lika mycket på samma tid som den i lvl-systemet gör, bara det att man höjer allt på en gång istället för hela tiden, vilket symboliserar vad rollpersonen har lärt sig under den senaste tiden.

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Det där med att lära sig när man vilar...

Jag har lärt mig nya dribblingar mitt under en fotbollsmatch, så jag förstår inte riktigt poängen med att man måste "vila" så fort man vill lära sig nåt i de flesta svenska rollspel.

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Tänk så här istället

Grejjen med mer HP är inte att du tål mer stryk, utan snarare att du utvecklar förmågan att klara av att ta smärtan och motståndarens träffar på rätt sätt. En liten reflex-rörelse kan vara skillnaden på liv eller död, även i det verkliga livet, och reflex-rörelser borde inte avgöras genom färdighets-slag, då man inte bestämmer själv över reflexerna. Dessa små rörelser används då bäst om man använder dessa genom antingen höjt "rustnings-värde" eller "kropps-poäng".

- The only war to be won is the one to your heart, not a country to another -
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Visst har level-system en viss charm, men nackdelen med dem är att de oftast är totalt ologiska. Tänk själv: du reser, äventyrar, reser, bashar monster, reser, löser gåtot, reser, hittar skatter, reser, gör av med skatterna, reser, löser flera gåtor, reser, bashar nya monster...och SEN blir du bättre. MYCKET bättre. Allt på en gång! Kul? Ja. Du har ju kämpat för den där leveln som bara den. Logiskt då? Nää, långt ifrån. Hellre ser jag då att den där leveln splittas upp i mindre levlar, som man kan uppnå desto oftare. I princip blir det då levels för varje grundegenskap och varje färdighet, och det är lättare att tackla, samt att man gradvis kan bli bättre. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar med förbättringsslagen, men blir det inte nåt i stil med det då?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top