Nekromanti fäktas, slåss och boffa i rollspel

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Att spinna en saga

Jag tycker visst att man kan vara "snäll" eller "elak" mot spelare för att det främjar storryn. Passar det för kommande händelser att den kaxige barbaren blir nerpressad i snön och förnedrad så blir han det (om det inte verkar för orealistiskt) och om det kan skapa en snygg storry att en fiende som kanske egentligen var för mäktig lägger benen på ryggen och springer, alt missar brutalt så låt honom.

Det viktigaste är, enligt mig och min åsikt är bara min, att skapa en bra story som kan roa spelarna. Betyder det att jag måste fuska med tärningsslagen så får jag göra det.

Vavva - fascistisk spelledare
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Att spinna en saga

Jag håller faktsiskt med att man kan vara både snäll och elak mot spelare, det gör bara spelet roligare...

Joacim som fuskar med tärningarna utan att spelarna vet det.../images/icons/cool.gif



If you find you are falling into madness - dive
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Re: Att spinna en saga

Jag håller faktsiskt med att man kan vara både snäll och elak mot spelare, det gör bara spelet roligare...

Joacim som fuskar med tärningarna utan att spelarna vet det...



Klart man fuskar med tärningarna (speciellt dålda slag/images/icons/smile.gif) om det behövs för storyn. Att slaviskt följa tärningsresultat och krångla till allting är oansvarigt som Spelledare. Nu brukar jag faktiskt inte slå så mycket tärningar alls när jag är SL utan det blir mer "rollspel" än tärningsrullande.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Gustus est culo similis

<em>Och nu var det iofs inte en halvmiss som försatte AD&D-spelarens figur ur stridbart skick, utan ren idioti.</em>

Självklart, och sådant bör, som jag sade, bestraffas å det grövsta. Spelaren förtjänade onekligen att ligga i säng i en månad, men om en likadan skada hade uppkommit genom ren slump i en icke-idiotisk strid (t.ex. ett simpelt barslagsmål) så hade det antagligen känts ganska surt för spelaren.

Det kan lätt bli som i en kampanj jag nyligen spelade, där man använde sig av ett realistiskt (och ganska slumpmässigt) stridssystem. Rollpersonerna (5 st, bestod av bl.a. en erfaren armeofficer) blev påhoppade av ett par tre berusade fyllon på ett värdshus. Varpå de - i rädsla för skador och eventuell död - flyr ut genom ett fönster på andra våningen.

/E
 
Top