Nekromanti fäktas, slåss och boffa i rollspel

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: AD&D = Boffer ?

*stöna* Planescape... *sucka* Älskar Planescape

Nu är det bara att vänta tills den nya planescape grejjen kommer...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: AD&D = Boffer ?

Men det är väl inget som är typiskt för Ad&d ... Allt som krävs för att en liknande situation som den du beskrev ska uppstå är en grupp erfarna spelare (med erfarna menar jag nu personer som har spelat en kasse spel) och en nykomling som bara är hemma i sitt spel...
Vi blev starkt förvånade när vi prövade Neotech efter att ha spelat spel som dod och MC ...

Och i precis som i de flesta spel så finns det i ad&d en massa saker som är värre än de andra... TEX så upptäcker spelarna att man kan dö i d&d också när ett troll sopade mattan med hela gruppen... Fördelen med d&d är ju då att jag redan visste att trollet antagligen skulle vinna, och att spelarna antagligen skulle fatta att deras rollpersoner inte överlever utan flykt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Realistisk strid

det finns MASSOR (inte tillräckligt dock) med gratis rollspel på internet... kolla på www.rollspel.nu 's första sida så hittar du en länk till dem..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Deadlands använder kort för initiativ i strid, men inte för att ta hand om utgången av vad man gör (det kan man dock använda pokerchip till). Dessutom använder det kort till magi, där man ska få en så bra pokerhand som möjligt.

TORG/Shatterzone/Masterbook använder specialkort (från en lek på 104-156 kort, beroende på spel) till att påverka strid - dels dragna direkt från leken för initiativ och slumpmässiga händelser i strid, och dels kan spelarna spela kort för att förbättra sina egna handlingar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: AD&D = Boffer ?

"En bra spelledare ändrar dock inte det fascinerande faktum att man tål ohemula mängder stryk i AD&D. AD&D-vana sätter naturligtvis spår, vilket det gjorde i det här fallet. Man förväntar sig vissa effekter av reglerna/naturlagarna som inte inträffar när man byter spel, helt enkelt."

Dock tycker jag det tål att påpekas igen (du säger det iofs i princip i ditt första inlägg) att det faktum att man tål ohemula mängder stryk nödvändigtvis är dåligt. Vill man ha versimillitud - som författaren till ursprungsinlägget i denna tråd - är det givetvis helt fel, men vill man ha mer "hjältemässiga" strider där hjältarna verkligen kan ta emot ansenliga mängder stryk är det istället *bra*.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Realistisk strid

Det är just sånt här jag ogillar med s.k. realistiska spel. Jag vill inte veta exakt hur det känns att få en niomillimeterskula i revbenen, eller ett svärd genom magen. Jag vill inte spela ett spel där rollpersonen efter en halvmiss blir sängliggande i en månad (och sinkar resten av gruppen) och kanske ändå avlider av sårchock, kallbrand eller vad det nu kan vara.

Personligen anser jag att ett stridssystems realismgrad bör ligga hos spelledaren. Man ska både kunna utkämpa cinematiska (och orealistiska) strider i sann hjälteanda (utan att vara jävelbäst på vapenfärdigheter), men samtidigt vara medveten om att man faktiskt dör av strid.

Kontentan, alltså. Om rollpersonerna inleder en fight när det passar storyn, oavsett hur oddsen är, så bör de "belönas". Den helt oerfarne rollpersonen kanske överlever med några få skråmor, eller något i den stilen.

Om de däremot börjar gå omkring och mörda folk utan någonsomhelst anledning så förtjänar de ett rejält infekterat köttsår i låret, hur duktiga på att slåss de än må vara.

/E
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gustus est culo similis

"Det är just sånt här jag ogillar med s.k. realistiska spel. Jag vill inte veta exakt hur det känns att få en niomillimeterskula i revbenen, eller ett svärd genom magen. Jag vill inte spela ett spel där rollpersonen efter en halvmiss blir sängliggande i en månad (och sinkar resten av gruppen) och kanske ändå avlider av sårchock, kallbrand eller vad det nu kan vara."

Å andra sidan retar jag mig något oerhört på den så kallade hit point-jojon. Med en lagom avpassad kampanj kan man dessutom ta en månad eller två för konvalecens.

Och nu var det iofs inte en halvmiss som försatte AD&D-spelarens figur ur stridbart skick, utan ren idioti.

1) Anfall aldrig någon som har långbåge när du har närstridsvapen.
2) Anfall aldrig en grupp.
3) Och definitivt inte om du är själv.
4) Och under inga som helst omständigheter om du har blivit sårad redan på upploppet.

Han får skylla sig själv och vara glad att jag inte hade ihjäl figuren. Hur som helst, smaken är som baken. Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att jag har rätt.

"Kontentan, alltså. Om rollpersonerna inleder en fight när det passar storyn, oavsett hur oddsen är, så bör de "belönas". Den helt oerfarne rollpersonen kanske överlever med några få skråmor, eller något i den stilen."

Ståryn skiter jag fullständigt i. Spelarna ska fan inte få några fördelar av att de råkar ha huvudrollen. /images/icons/wink.gif Jag kan tänka mig att vara snäll någonstans mitt emellan början och slutet av en kampanj, eftersom det är jobbigt att få in nya rollpersoner. I början har jag inget emot att statuera exempel, och i slutet är jag skoningslös!

Jag belönar kreativa lösningar. Strid är inte särskilt ofta en kreativ lösning. En typisk kreativ lösning är upplösningen som inträffade när vi spelade kampanjen Barbia till DoD. Skurken har just utklassat spelgänget, dödat en rollperson och svårt sårat två andra, och ber dem ge upp eftersom det inte gagnar dem att göra motstånd, i synnerhet som Planen att förinta all ondska håller på att förverkligas. Och rollpersonerna vill väl inte vara så puckade att de står i vägen för en så grandios sak?

"Val!" utropar min rollperson. "Du tänker ta bort möjligheten att välja!" Härav följde en ca femton minuter lång och intensiv debatt om valets signifikans i ont och gott, som slutar med att skurken faktiskt väjer sig, inser sin egen arrogans och ger upp.

Det är nog den tätaste "slutstrid" som jag någonsin varit med om i något rollspel, och det var endast ord mot ord!

För övrigt finns det inga regler för sårfeber, infektion eller dylikt i Västmark. Att jag över huvud taget nämnde det var bara för att jävlas och få in lite av stämningen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Nu vet jag ju att du kan en massa om sån´t där och några fler villkor skulle du väl säkert vilja ha uppfyllda för annars finns det ett spel och jag skulle bli nästan onyttigt stolt om Terra Draconis var bra på att simulera strid ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Realistisk strid

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sensmoral: realism passar inte alla, men det är rätt bra att använda som pekpinne ibland.<p><hr></blockquote><p>Nu tillgör jag nog dem som inte har något emot realism. Men vad jag ville mena med mitt inlägg var att realism i stil med "Phoneix Command" är lite för mycket.

Men tyvärr så blir det så att realism ofta gör att striderna tar längre tid. Som spelledare gör det mig inget, men tyvärr så är minst 1 av mina spelare är en typisk H&S spelare. Och faktum är att han verkar inte ha fattat att jag inte kommer att ge dem lätta strider.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Realistisk strid

Jag har aldrig klagat på Krilles reklam och gör härmed reklam för mitt eget spel som också är gratis - Terra Draconis; www.surf.to/ferret Trots att jag snickrat ihop ett eget spel och värld så erkänner jag att Västmark är ett bra spel - om man inte vill ha antiken i stället förstås men då finns Terra Draconis ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Snyft. Så vackert..

Hela slutet av Krilles historia
Underbart! Jag blir rörd till tårar! /images/icons/crazy.gif

Vänd er mot ljuset, vilseledda AD&D-spelare! (not. ja skojar..)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>De rollspel som jag känner till som använder kort för strid är:

Lace&Steel (australiensisk musketörfantasy)
Castle Falkenstein (viktoriansk ångfantasy) - fast det lät fel. Så går inte duelleri CF till.

Finns det fler så vill jag veta. <p><hr></blockquote><p>Tja ytterligare ett är Chivalry & Sorcery, första utgåvan, men det fungerade även till andra utgåvan. Detta kort-system tillkom i ett suplement som kallades Destrier.

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gustus est culo similis (OT)

"Ståryn skiter jag fullständigt i. Spelarna ska fan inte få några fördelar av att de råkar ha huvudrollen. "
För en gångs skull håller jag inte med Krille, även om jag också skiter just i ståryn. Jag har inget emot att spelarna får fördelar för att de har huvudrollen - för de har huvudrollen, och är viktigast. Spelarna finns - det gör inte SLP i spelet.

Jag föredrar dock att INTE hantera detta genom SL-perks, och föredrar därför spel där en stackars spelare som gör bort sig inte är borta ur bilden i tre månader. Detta är _precis_ samma sak som att döda hans karaktär, eftersom han då inte kan vara med gruppen och spela. Då kan man lika gärna slå ihjäl karaktären prompt och genast.

Däremot inte sagt att om att om huvudet (spelare) är oerhört dumt så får kroppen (RP) lida, men som generell princip är system som däckar folk i realistisk tid utan att de får vara med sanslöst trista.

Jag håller inte på idén med "brutala stridssystem avhåller folk från våld"; spelare som absolut vill vålda blir bara sura, och de som inte vill det behöver inte tillrättavisas.

Bläp.

Nightowl, vanligtvis dräglande Krille-fanboy, men något undantag skall ju bekräfta regeln. :)

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gustus est culo similis (OT)

"Jag håller inte på idén med "brutala stridssystem avhåller folk från våld"; spelare som absolut vill vålda blir bara sura, och de som inte vill det behöver inte tillrättavisas."

Håller faktiskt med. Västmarks stridssystem anser jag heller inte vara ett brutalt stridssystem - tvärtom, faktiskt! Det enda jag begär är lite mer tankeverksamhet än att slänga sig in rakt i högen med fiender med osäkrade tärningar. Vålda gärna, men helst intelligent. Då är risken störst att man slipper de där tremånaderssessionerna på hospitalet.

Slutligen är sängbundenhet inget skäl till att man inte kan rollspela. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Zemir

Veteran
Joined
9 Feb 2001
Messages
3
Det enda "Riktiga" Rollspelet

Rolemaster från ICE...en strid (vår grupp på 5 pers mot 5 slp) kan ta mellan 2 och 5 timmar! lite segt om man blir medvetslös i början...
Men det spelet har regler för ALLT vilket kan kompensera för de långa striderna.

/Zemir
"Överlevnad är den ultimata ideologin"
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Lögn, föbanad lögn och RM

För det första tar det inte så lång tid om man vet vad man håller på med och har en bra spelledare..... desutom är systemet långt från komplet...

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Myten om Phoenix Command

Pc är extremt orealistiskt..... visst det har bra värden på vapen och skador men det räcker inte..... det hjälper inte att räkna på gramet om man avrundar på tonet någon annan stans....
Pc är som många andra spelsystem- realistiska med skador, ointresanta i övrigt.
Man skall alltid vara misstänksam mot spel som låter en att reagera på delar av sekunder och utföra något annat än ett extremt inövat moment (vilket tar bort valet).

And
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: Det enda "Riktiga" Rollspelet

Nja... Rolemaster - och det aningen nedbantade MERP - lider båda av sjukdomen kassa spelsystem. Å andra sidan tillhör båda spelen gruppen som folk antingen älskar eller hatar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Återigen...

Jaha... och ett Riktigt rollspel ska ha regler för allt?

jag vill gärna höra mer om vad ett riktigt rollspel ska innehålla..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top