Nekromanti fäktas, slåss och boffa i rollspel

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
funderingar:
finns det något rollspel som simulerar strid "rätt" (så snabbt som en riktigt strid verkligen VAR med svärd)
finns det något rollspel med bra regler för fäktning (inte bara slå, parera, utan mer filmiskt a'la Errolf Flynn!)
finns det något rollspel där man kan slåss med nävar ganska mycket utan att det gör något, men farligt att slåss med vapen (IRL man kan bli påpucklad ganska bra med "bara" nävar, men det är *farligt* att bli slagen med brännbollsträ i huvudet. i många rollspel är dock en spark lika farligt som brännbollsträt, och vissa är det till och med BÄTTRE (farligare) att slåss obeväpnad än med ett tillhygge.

svar/reflektioner önskas
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"finns det något rollspel som simulerar strid "rätt" (så snabbt som en riktigt strid verkligen VAR med svärd)"

Nej. Om det inte råkar finnas ett spel där man kan hålla en strid med två kombattanter utväxlande ett halvdussin attacker vardera under 40 sekunder...

http://www.algonet.se/~enda
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>finns det något rollspel som simulerar strid "rätt" (så snabbt som en riktigt strid verkligen VAR med svärd)
finns det något rollspel med bra regler för fäktning (inte bara slå, parera, utan mer filmiskt a'la Errolf Flynn!)
finns det något rollspel där man kan slåss med nävar ganska mycket utan att det gör något, men farligt att slåss med vapen (IRL man kan bli påpucklad ganska bra med "bara" nävar, men det är *farligt* att bli slagen med brännbollsträ i huvudet. i många rollspel är dock en spark lika farligt som brännbollsträt, och vissa är det till och med BÄTTRE (farligare) att slåss obeväpnad än med ett tillhygge.<p><hr></blockquote><p>Alla spel har olika nivåer av realism. Problemet tycker jag är att för realistiska spel är inte spelbara. Det blir inte så roligt när en förlupen kula dödar spelaren, eller en halvmiss får honom hur stridbart skick! Det mest realistiska spel jag provat var Phoenix Command, men det var mer ett stridssystem och egentligen inte så mycket rollspel.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det blir inte så roligt när en förlupen kula dödar spelaren, eller en halvmiss får honom hur stridbart skick! Det mest realistiska spel jag provat var Phoenix Command</I>

"One big problem with its realistic combat system is that it also causes realistic damage, invariably sending the PC:s off to long, realistic recovery periods at the hospital."
   ur gammal recension i Challenge

--
Åke
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Ja tycker att både 7th Sea och Castle Falkenstein har system som uppmuntrar filmiskt fäktande, även om de gör det på lite olika sätt.
I just 7th Sea har jag tre fäktmästare i gruppen som brukar ha heta debatter om vilken fäktskola som är bäst. Debatterna slutar ofta i att två av dem duellerar (Valroux mot Villanova, ännu så länge leder Villanova, tack vare den hemska stoppstöten, Roger-fäktaren har ännu så länge hållt sig utanför duellerna). Duellerna är faktiskt riktigt spännande stundtals, när man får följa de två fäktarna, som känner varandra rätt, när de försöker överlista varandra.

/ Daniel
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Angående nävar och sparkar beror det ganska mycket på vem som puklar på vem. En spark är utan problem lika farlig som ett slagträ om man vet hur man ska utdela den. Ett slagträ kan dock vara mycket lättar att använda och rikta mot omtåligare delar såsom huvud.
Sedan gällande knytnävar, så om någon slår till ordentligt räcker det oftast med ett kanske två slag innan den ene i en strid ligger ner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Realistisk strid

"Det blir inte så roligt när en förlupen kula dödar spelaren, eller en halvmiss får honom hur stridbart skick!"

Det kan de gott ha. Är de så dumma att de faktiskt ger sig in i strid så får de skylla sig själva.

Under speltesten av Västmark inträffade en rätt rolig sak. Vi fick med två utomstående spelare vars erfarenhet av strid huvudsakligen bestod av lika delar AD&D och Chuck Norris. Jag varnade dem för att Västmark inte följde de normerna, men de ville vara med ändå. Jag förklarade reglerna för dem och vi körde några testslag och de verkade greppa hur det fungerade. Vad de inte greppade var konsekvenserna...

Så, vid första skarpa bataljen började det hända saker. Figurerna råkade snubbla över en uppgörelse mellan en toulanisk adelsman och västmarkiska fredlösa, och adelsmannen och de fredlösa ville inte ha vittnen. En av spelarna som var van vid min spelstil gav order till reträtt, vilket en av de nya spelarna inte ville vara med på. Hans figur stormade fram med draget svärd, rakt mot två skurkar med långbågar. En pil missade, den andra tog i låret och han fick en kasse omtöckning (fem poäng, för att vara petig) och en Skada. Det motsvarar ungefär ett par Hit Points och en -10-modifikation på anfallslagen...

Nästa runda haltar han fram med draget svärd och numera med fyra poäng omtöckning och sopar till mot en av skurkarna. Skurken undviker lätt och drar sitt svärd. Den andre bågskytten drar sitt svärd och anfaller i ryggen. Figuren lyckas parera, otroligt nog. Rundan därpå står han mot två motståndare, men vill fortfarande inte ge sig. Övriga figurer är nu långt borta... En av skurkarna anfaller, figuren parerar. Den andre skurken anfaller, och figuren parerar halvtaskigt och får en ny Skada och fyra Omtöckning till - han har nu 7 poäng omtöckning och två skador (ca fem till sex HP och -14 på anfallsslag). Förste skurken hugger igen, och figuren klarar inte av att försvara sig alls och får en Allvarlig skada och ännu mer omtöckning. Slutligen hugger den andre skurken också och figuren får en Allvarlig skada och en stor kasse omtöckning till. Figuren ligger nu ner med två Skador, två Allvarliga skador och hela 23 poäng Omtöckning, motsvarande kanske 15 HP och -46 (!) på anfallsslag.

Därefter gav sig skurkarna iväg efter övriga figurer och lämnar honom för död. Efter en betydligt mer taktiskt genomförd strid kan de övriga figurerna komma tillbaka och hittar den stackars figuren varande allt utom död, ungefär. De lyckas få honom i säkerhet och börjar ta hand om hans skador. När jag meddelade att figuren borde ligga till sängs i ungefär femton veckor på grund av skadorna så öppnades ögonen stort hos spelaren. "Så länge? Finns det någon healing potion [sic] som kan hjälpa?" - vilket utlöste en lång diskussion om häxeri kontra hälsa.

Till slut gav slottsherren med sig och man kallade på gamla Anna, byns ökända häxa, som började med sina mirakelmixturer, kurer och andra kätterska saker. Spelaren började mysa och förväntade sig vara på benen efter en kvart. Anna går ut till slottsherren och säger att hon snart kan ha honom på benen igen. Spelaren ser nu riktigt lycklig ut, tills Anna säger att han borde vara uppe igen kring Allhelgona - tio veckor senare - (och nu stelnade spelarens leende) om han inte ådrar sig sårfeber till dess (och där försvann leendet helt). Den andre AD&D-spelaren skrattade så han höll på att svimma.

Det kan tilläggas att det tog ett par veckor att övertala AD&D-spelaren med den skadade figuren att återuppta speltestet, och han accepterade aldrig skadereglerna. Han fick sig dock en tankeställare om realism, men han tyckte fortfarande inte om skadereglerna, även om han insåg att AD&D var totalt orealistiskt. Den andre AD&D-spelaren älskade dock spelet och började spela det själv.

Sensmoral: realism passar inte alla, men det är rätt bra att använda som pekpinne ibland.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Även om det fortfarande är i teststadiet så är målet med mitt stridssystem att ge möjligheter för just precis detaljerad "fäktning". Det är inte på långa vägar realistiskt, men efter våra teststrider tycker åtminstone majoriteten av min förening om handlingssystemet. Min åsikt är dessutom att snabbhet kommer långt före realism.

Klicka på länken Download sys-v18.zip på <A HREF="http://www16.brinkster.com/darkspir...6.brinkster.com/darkspire/resources2.html</A>. Skicka gärna eventuella reflektioner till mig.

(Det är Capitulum II: Ratio Regula du bör läsa)
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Realistisk strid

Det hela låter rätt så fästligt tycker jag. Jag kan verkligen se den andra AD&D spelaren när han skrattar!

Hela systemet verkar rätt så häftigt, jag har saknat ett ordentligt skade system, vilket spel var det du körde? Jag har inte hört talas om västmark...

MVH: Joacim

If you find you are falling into madness - dive
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Realistisk strid

Inte hört talats om Västmark?
(nu ser alla ni som klagar på Krilles "reklam" att den faktiskt behövs!)

Västmark är ett rollspel inspirerat av diverse europeiska folksagor och kryddat med en kasse riddarromantik... Det är kul, bra och trevligt... Bäst av allt: Det är gratis

Du hittar det här

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Just nu vore det kul om minnet var bättre men det finns ett rollspel där stridssystemet kom med kort på olika anfall och där man tog så många kort som man hade i sitt värde, sen så lägger man kortet på bordet. Defensiva kort får ligga kvar så lång tid som spelaren vill medan ett anfall gäller en gång. Ingen aning om hur de sköter övrig strid.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
finns det något rollspel som simulerar strid "rätt" (så snabbt som en riktigt strid verkligen VAR med svärd)

Intressantare är nog frågan om det finns ett rollspelssystem där striden _känns_ verklig även för en kunnig betraktare. Det går inte att uppnå 100%-ig verklighetstrogenhet och det är inte heller nödvändigt.

Vad gäller snabbhet är även ett perfekt system begränsat av den tid det tar att beskriva skeendet så man får se hur mycket tid utöver detta (beskrivandet av relevanta detaljer) som läggs på mekanik.

I så fall är svaret i min ringa åsikt: Ja, det finns flera som lyckas rätt bra med detta. T.ex mitt eget ickepublicerade system som håller på att betatestas (även om eget beröm faktiskt luktar illa :gremwink:. Mina kampsportskunniga och historiskt belästa spelare tycker att det känns mycket verkligt (förutom skadorna som är litet "heroiska") och mekaniken tar försummbar tid.

Ett fel som ofta görs när folk försöker göra ett system realistiskt är att de zoomar in för mycket. De försöker bryta ned alltför mycket till mekanik och de lägger in ovidkommande detaljer (jfr. Eon). Även om det är realism man siktar på bör man nog ge upp idén att "simulera verkligheten" och i stället sikte på att åstadkomma en _känsla_ av realism.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
AD&D = Boffer ?

Varför de flesta att dom som har spelat AD&D är boffer-spelare?? Jag har spelat många AD&D äventyr med Intriger som är mer inveklade än i något annat rollspel jag har spelat och jag har spelat många. Fast det hela beror väl egentligen på SL och äventyret...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Re: AD&D = Boffer ?

Det handlar om att reglerna i AD&D inbjuder till boffer, mest med tanke på level-systemet och den överdrivna mängden monster. Jag tror detta är anledningen till vad folk tror om AD&D, personligen är min absoluta favoritprodukt någonsin Planescape Campaign Setting med tillbehör.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Jovisst!

Vi körde faktiskt en Historisk Medeltids kampanj. Utan magi eller monster...typ som Västmark..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Just nu vore det kul om minnet var bättre men det finns ett rollspel där stridssystemet kom med kort på olika anfall och där man tog så många kort som man hade i sitt värde, sen så lägger man kortet på bordet. Defensiva kort får ligga kvar så lång tid som spelaren vill medan ett anfall gäller en gång. Ingen aning om hur de sköter övrig strid."

De rollspel som jag känner till som använder kort för strid är:

Lace&Steel (australiensisk musketörfantasy)
Castle Falkenstein (viktoriansk ångfantasy) - fast det lät fel. Så går inte duelleri CF till.

Finns det fler så vill jag veta. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AD&D = Boffer ?

"Varför de flesta att dom som har spelat AD&D är boffer-spelare?? Jag har spelat många AD&D äventyr med Intriger som är mer inveklade än i något annat rollspel jag har spelat och jag har spelat många. Fast det hela beror väl egentligen på SL och äventyret..."

Jopp. Jag har själv spelat en suveränt kul kampanj i AD&D (fast det berodde mest på spelgänget - äventyret var boffer), men jag har också spelat en hel kasse med urusla AD&D-kampanjer.

En bra spelledare ändrar dock inte det fascinerande faktum att man tål ohemula mängder stryk i AD&D. AD&D-vana sätter naturligtvis spår, vilket det gjorde i det här fallet. Man förväntar sig vissa effekter av reglerna/naturlagarna som inte inträffar när man byter spel, helt enkelt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Deadlands? Jag vet att du använder kort, i alla fall... pokerkonfigurationer, svjv. Sedan har vi Saga System (Dragonlance 5th Age, Marvel). De använder iofs särskilda kortlekar, men det gör Lace&Steel också...

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ska ta och försöka back-tracka mina källor. Om inte annat så vet jag att ett av mina egna system tagit efter detta med stridskort, dock då från en artikel i ett nummer av White Dwarf.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top