Nekromanti DoD, (v.6) Suger bologny

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bah.

Detta är ett konstruerat problem. Om han har en parerdolk kan han parera (vilket kan inkludera en viss förflyttning), annars kan han inte det (och en förflyttning av samma magnitud skulle inte vara tillräcklig). Vad är orimligt med det?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
sunt förnuft

Hmm eftersom ducka och hoppa undan räknas till färdigheten parera så står det (sid 58) att man inte får använda sig av den färdigheten om man blir överraskad eller inte har ett vapen att parera med.

Nästan alla rollspelsregler kräver ett visst sunt förnuft hos spelledaren. Om det verkar rimligt att någon får försöka ducka: låt honom försöka ducka. Måhända att reglerna skulle kunna tolkas på ett sätt som gör dem orimliga men om man skulle spela efter reglerna bokstav skulle mycket konstigt hända. T.ex skulle man kunna träffa på Metropoliser från Mutant i DoD-91 :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Riotminds konstruerade problem

Jo eftersom Parera även räknas som undvika, men för att använda den färdigheten så måste man ha ett vapen.
Man kan kasta sig undan från ett svärdshugg även om man är obeväpnad.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Riotminds konstruerade problem

Man kan kasta sig undan från ett svärdshugg även om man är obeväpnad.

Tycker jag också... så vad var problemet?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Osunt förnuft

Förvisso sunt förnuft regerar. Men jag för min kamp gentemot dumma regler och restriktioner.
Att säga att man skall spela allt efter sunt förnuft är ungefär som att säga att man bara skall göra om de regler som man inte gillar.
Jag vill att spelkonstruktörerna skall ha Sunt förnuft och skippa alla löjliga restriktioner. Så får väl spelledare som har Osunt förnuft lägga till sådana om de vill.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Riotminds konstruerade problem

Problemet är att reglerna säger tvärt om.

Och JA JAG VET att man bara kan göra om reglerna.
Men jag tycker att konstruktörerna skulle kunna tänka logiskt någon gång. Vad är det för vits att behöva göra om alla regler?

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Man behöver inte välja

Stämmer bra det.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Slutsatsen blir ...

ERGO: RiotMinds tänker aldrig logiskt och det är fel på alla regler i DoD6.

Du känner inte att du generaliserar en smula?

/Dante
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Slutsatsen blir ...

Nej så blir inte slutsatsen.

Jag anser att grundstommen till reglerna är bra.. (den har ju trots allt hängt med i ett gäng år) men att Riotminds har klantat till det ordentligt och slängt in massor med ologiskt skräp.



Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Osunt förnuft

Att säga att man skall spela allt efter sunt förnuft är ungefär som att säga att man bara skall göra om de regler som man inte gillar.

Ja faktiskt. Vad är fel med det?

Visst kan det vara på sin plats att påpeka vad man upplever som fel så att det kan åtgärdas i errata eller till nästa utgåva men jag tror nog att du redan täckt det behovet hundra gånger om.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Filosofi om buggar

Det är väldigt uppenbart att det verkar vara restriktionerna som du har hängt upp dig på så mycket. Och att du som de flesta spelare bara inte kan ignorera. Så min fråga är då, varför tjata om det ? spela ett annat spel, du har ju sjäv uttryckt det flera gånger att du hellre spelare Eon, EDD osv.
Valet att spela eller inte spela nya DoD är helt och hållet ditt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: DoD, (v.6) Suger fullkomligt bologny

Nu undrar jag om du inte med AVSIKT missförstår allt jag skriver.
1. Duckningar och dylika rörelser är en del vad man gör då man försvarar sig med vapen i hand. Två kämpar står inte som stela pinnar och dunkar på varandra, de rör sig hela tiden, och det är dessa rörelser som avses.
2. Det GÅR att ducka utan vapen i hand.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: DoD, (v.6) Suger fullkomligt bologny

Nu undrar jag om du inte med AVSIKT missförstår allt jag skriver samt det som står i regelboken.
1. Duckningar och dylika rörelser är en del vad man gör då man försvarar sig med vapen i hand. Två kämpar står inte som stela pinnar och dunkar på varandra, de rör sig hela tiden, och det är dessa rörelser som avses.
2. Det GÅR att ducka utan vapen i hand.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inte ALLA

Och JA JAG VET att man bara kan göra om reglerna.
Men jag tycker att konstruktörerna skulle kunna tänka logiskt någon gång. Vad är det för vits att behöva göra om alla regler?


Du behöver inte göra om ALLA reglerna... det är ju ett fåtal smårestriktioner du behöver strunta i. Men en flaska tipp-ex kan du t.o.m retro-editera din reglebok så att den blir restriktionslös :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm

Stämmer bra det.

Så vadan allt detta prat om hur man måste ha vapen för att få ducka i DoD6? Om du själv förstår att så inte är fallet menar jag...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Osunt förnuft

Jag refererar till min tidigare postning. Varför spelar du helt enkelt inte bara ett annat spel ?
Det är så uppenbart att det verkar vara restriktionerna som du har hängt upp dig på, och du har ju själv uttryckt att du hellre spelar EDD eller EON, så gör det då och sluta att mala på om något som inte kommer att försvinna.

Om man ska vara en sådan regelslav och följa reglerna till dess bokstav så kan man lika gärna sluta att spela, rollspelande kräver att man använder insidan av skallen, för inte får man allt serverat på silverfat.
Det är helt omöjligt för en spelkonstruktör att skriva ett spel som precis alla tycker om, i så fall skulle det inte finnas så många rollspel på marknaden som det gör. Jag lovar dig att det finns folk som älskar restriktioner lika mycket som du hatar dem. Och det du anser vara avsaknad av sunt förnuft är deras definition på sunt förnuft.

Med detta kan vi enkelt konstatera, DoDv6 är inte för dig, så vad är meningen att tjata vidare om de saker du hängt upp dig på ? det är bara för dig att spela ett annat spel om du nu inte kan ändra på saker och ting så att de passar dig i spelet. Ditt repeterande malande om restriktionerna tillför inte något kreativt till nya versionen oavsett hur mycket du än tjatar. Riotminds lär inte trycka upp nya regelböcker anpassade just för din smak bara för det.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Osunt förnuft

Precis, 99% av rollspelarna är kapabla att ändra saker själva i spelen och inte slaviskt följa texten i boken. Och du har tjatat om restriktionerna tillräckligt mycket, så det lär inte vara någon som undgått att se att du inte tycker om dem. Att påpeka rena fel som de i tråden "tabbar" är helt ok, men att tjatat på regler som du inte tycker om, det tillför mycket lite, särskilt som du verkar helt oförmögen att ändra på det du inte tycker om. Se min tidigare postning i denna tråd.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Slutsatsen blir ...

Det du tjatar om, att kunna ducka undan ett anfall utan vapen i hand har inte existerat i någon version av DoD.
Att det står i texten att duckningar och liknande rörelser är något som ingår i en parering är så logiskt så att man kan inte bara misstolka det.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ah, den gamla nordiska kung-fu-munken ...

Ja, ungefär lika svårt för en jägare att komma på hur man använder en sådan som du verkar ha för att stryka restriktionerna av egen hand.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Min sjuka njutning

Därför att jag njuter att spy min galla över spel med dåliga regler och restriktioner..
Och Drakar och Demoner måste vara ett av de sämsta spelen "Restriktionsmässigt" sett.

Så därför njuter jag att förkasta och klaga på det...

Förstår du inte det vid det här laget?

Samtidigt så hoppas jag på att någon skall kunna övertyga mig om vad som är bra med alla dessa restriktioner,.!
Och varför dessa behövs..
Och varför de försöker göra Drakar och Demoner till ett Datorspel (verkar som det i alla fall)..

Nåväl..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 
Top