Nekromanti DoD, (v.6) Suger bologny

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: DoD, (v.6) Trollkarlar och svärd

Enligt gamla DoD fick man inte lägga magier när man var omsluten av rustning men det gick att ha rustning men låta bli att använda magi.

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gör det du tycker är bra

eller i alla fall en förklaring till varför inte en tjuv kan använda en ringbrynja.

Vafan! Kan inte en tjuv andvända en ringbrynja i DoD 6.0?? Lita på att jag kommer ta bort den regeln när jag köper spelet (om jag köper det efter all kritik). Borde det inte vara så att man baserar vilka rustningar man kan bära på styrka som i gamla hederliga DoD...


Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Faktum är att D20-Call of Cthulhu ges ut av WOTC på licens från Chaosium. Dragonlords of Melniboné är dock Chaosiums egen pryl.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: standardiserad fantasy

<I> Där vet jag inte rikigt om jag kan hålla med, iaf inte vad gäller Eon. I Eon finns visserligen en -inte särskilt utförlig- världsbeskrivning,
men om man sedan läser i Mundanamodulen upptäcker man plötsligt att: "Oj! Jargien va tydligen inte det standardfantasyland jag
tänkte mig utan ett diktatorisk kejsardöme där man går i ständig fruktan för inkvisitionen". Ooops.

Och vad gäller DoD6 så det är absolut inte standardiserad fantasy, och eftersom reglerna är såpass hårt knutna till världen (vad gäller
magi och religion) så anser jag att det är totalt ospelbart innan någon världsbekrivning kommer ut.</I>

Tro mig. Jargien *är* standardfantasy, DoD *är* standardfantasy. men jag har säkert en vidare definition på begreppet än du har.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hihi

Fick mig att tänka på klassiska datorspelet "Die By The Sword" om någon känner till det.. MÅSTE PROVAS!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: DoD, (v.6) Trollkarlar och svärd

Jag har för mig att det endast gäller rustningar av järn som magiker inte kan använda. Emedans läderrustningar exemplvis går bra--..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gör det du tycker är bra

Jo jag talar om logik och anser mig själv tänka någorlunda logiskt.
Jag tycker dock om restriktioner lika mycket som jag tycker om censur. (alltså inte alls) Och anser att man inte skall behöva ändra reglerna i ett spel som man köpt allt för mycket.
Det får finnas en gräns för hur många buggar och restriktioner det finns.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: DoD, (v.6) Suger fullkomligt bologny

"Vapen för att undvika en attack ? du kan ju fortfarande ducka undan, även om det kanske inte direkt framgår så tydligt i texten."

Hmm eftersom ducka och hoppa undan räknas till färdigheten parera så står det (sid 58) att man inte får använda sig av den färdigheten om man blir överraskad eller inte har ett vapen att parera med.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Ah, den gamla nordiska kung-fu-munken ...

Oj oj oj oj oj du förstod visst inte att det var ett exempel.. Men om vi säger såhär..
Vilken obeväpnad krigartyp som helst kan inte kasta sig undan för ett svärdshugg elelr liknande eftersom han inte håller något i sina händer. Har han dock en parerdolk så går det dock bra.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Ah, den gamla nordiska kung-fu-munken ...

Jo och om man läer om jägaren så står de hur nära sammanbundna med naturen de är.. spirutulistiska osv osv--
Även om man tänker på en person med en kåpa och båge som den bästa bliden för en stråtrövare a´la Robin Hood så tycker jag inte att Stråtrövare räknas in under jägaryrket..
Dessutom så borde man som prisjägare och demonjägare kunna ha ringbrynja fast det är klart.. Det är ju svårt att komma på hur man gör med en sådan.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Undvika... inte parera

Inte för att krossa dina föreställningar men man kastar sig inte åt sidan samtdigt som man exempelvis parerar med en sköld.
Visst man rör sig mycket när man strider (och står inte stilla som pinnar) men när någon slår emot dig och du har en sköld att parera med så sätter du upp den och försöker avleda attacken.
Du försöker inte hoppa undan samtidigt,...
Testa att köra rustad strid så får du se.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Och den gränser går vid ...

Yrkesnivåer, restriktioner för vapen och rustningar, pareringar. Det blir tre. Gränsen för »hur många buggar och restriktioner« det får finnas går alltså någonstans mellan en och tre?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Har inte du läst något av det jag har skrivit?

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Betänk detta

Ja nu kan man ju tolka det på olika sätt.
Antingen så tycker du att mina argument suger bologny och då erkänner du samtidigt att de som skapade nya DoD inte tänkte alls och fullkomligt sög bologny.

Eller:

Så tycker du att jag har realistiska och tankvärda argument samtidigt som DoD´s restriktioner är bra och genomtänkta.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Filosofi om buggar

Det är ytterst induviduellt.. Det beror också vilken typ av buggar det är. Om de berör småsaker så är de lätta att ha överseende med och ju större de är desto mer irriterar man sig över dem.
Om de sedan är rent ut sagt dumma (Som restritkioner för vapen och rustningar) så blir det än värre.
Dock så blir dessa roligare att skämta om när man diskuterar bisarra saker i rollspel.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Man behöver inte välja

Det går att både flytta på sig och parera. Detta gör att anfallet riskerar att missa även om det slinker förbi skölden.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Man behöver inte välja

JA! Det går bra att flytta sig och parera.. Men man försöker knappast att kasta sig undan eller liknande och samtidigt försöka fånga anfallet med skölden. Mest troligt är att man drar sig bakåt eller i sidled. Om man samtigt kastar sig undan så är det stor risk att man förlorar balansen av attacken och blir liggandes
Det gäller att ta upp så stor del av attackens styrka (eller leda bort det mesta av attackens styrka) med skölden.
Om man samtidigt håller på att volta så är det inte så lätt att parera.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Man behöver inte välja

Kasta sig undan behöver inte innebära att man voltar omkring som i en kung-fufilm. Det går lika bra att tolka det som en snabb förflyttning; t.ex ett steg bakåt.
 
Top