Nekromanti DoD, (v.6) Suger bologny

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Ja, och det är ju något som inte är svårt att införa. Dock så hade det varit bättre om det varit med i regelboken som en mer "officiel" regel.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

D&D3 har dock fortfarande saker som är på tok mer vansinniga än DoDv6, så som Armorclass (rustning absorberar inte skada, utan gör dig svårare att träffa), Saverolls som är väldigt otydliga när vem ska användas för vad och så vidare...

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Vad är meningen egentligen?

Inte så stor mening, så köp det inte då.

Men hur ska du veta att det är skräp förens du 1. Har läst igenom det nogrannt (då menar jag inte att bara skumma igenom det) plus 2. Ha funderat nogrannt på vad spelkonstruktören kan ha tänk att en sak är varför den är som den är, och därmed bestämma hur du ställer dig till den. 3. Ha provspelat spelet för att se om de olika reglerna och själva systemet i sig fungerar eller ej.

Utan dessa kritierer är det föga lönt att häva ur sig en massa kritik mot eller för spelet, eller ta sitt ställningtagande till hurvida man vill spela det i framtiden eller inte.

Då kanske du tycker att det kanske är vansinne att köpa ett spel för att få reda på om det verkar vara något att ha, och det kan jag hålla med om. Det är därför en bra ide att vänta på recensioner från olika personer och sedan med recensionerna som guide bestämma om det är något du vill titta närmare på.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
njae, både rätt och fel.
Nytt bland svenska spel: Ja
Nytt bland spelhobbyn i övrigt: Nej.

Däremot så är det inte större skillnader mellan yrkena i DoDv6 än vad det är i Classes i D&D3 eller AD&D. Yrket fungerar som en grund på vilket du bygger din rollperson. Hur hans personlighet är, vilka färdigheter han lär sig och så vidare är sedan mycket upp till dig för att skapa den rollperson som du tänkt dig.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Gör det du tycker är bra

Du talar om logik men verkar inte stanna upp och begrunda dina argument logiskt själv.

Restriktionerna för rustningar är inget som jag tycker är något såpass lyckat, men det är inte värre än att jag kan modifiera och ta bort dem eller skapa mina egna regler. Oavsett rollspel så lovar jag dig att den största majoriteten spelare modifierar spelet med egna regler. För det finns inget "perfekt" system som faller alla i smaken. Skulle ett sådant finna så skulle det knappast finnas så många olika spel på marknaden idag.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tvärt i mot vad du säger så ser jag ingen trend att folk överger levelsystemet, utan snarare så att fler och fler företag hakar på trenden och gör om sina spel till att vara D20 kompatibla (D&D3 systemet), och i och med den licensen så måste de ha levels och hela den biten. Nyligen så annonserades Call of Chtulu, Dragon Lords of Melniboné, Wheel of time att de ska använda det nya D20 (D&D3) systemet. Och den nya utgåvan av Star Wars använder det lika så. Så tyvärr är nog trenden sådan att vi går mot allt fler levelbaserade system och att det därmed var ett smart drag av Riotminds att lägga in yrkesnivåerna.
Om inte bara för att locka till sig alla de spelare som spelar de datoriserade rollspelen, som främst bygger på AD&D och snart D&D3.

Så det är datorspelen som bygger på pappersrollspelen och inte tvärtom.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

>så som Armorclass (rustning absorberar inte skada, utan >gör dig svårare att träffa)

Nej, inte hur svår man är att träffa. Hur svår man är att _skada_.

>Saverolls som är väldigt otydliga när vem ska användas för >vad och så vidare...

Inte då! Läs igenom DMGn så klarnar nog allt.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Nyligen så annonserades ... Wheel of time att de ska använda det nya D20 (D&D3) systemet. ... Star Wars använder det lika så
Inte så konstigt när de ges ut av samma företag som tillverkat D&D 3e.
Men nog skapas det kampanjvärldar lite varstans som ska vara kompatibla till D20 systemet. Framförallt Scarred Lands från White Wolf Publishing verkat lovande av dessa...

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Hehe, inte om man ska tolka reglerna så som de står (vilket folk verkar göra när det gäller kritik mot DoDv6 men inte andra spel). THAC0 är en förkortning av To Hit Armor Class 0. Det vill säga att träffa någon som har Armor Class 0 :gremsmile: (Detta gäller självklart AD&D).

Men jag är inte dummare än att jag förstår vad du menar och anser att du har rätt att det borde vara att skada, även om jag inte är förtjust i hur rustningarna fungerar i AD&D och D&D3. D&D3 har ju fixat till det lite grand, men ändå inte till min smak. :)

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Hm, sanning. D20 kommer ge oss fler levelbaserade spel. Personligen ser jag inget problem med detta då jag inte har något emot level-system. D&D är ett av mina favvospel.

Levelsystetmet i D&D3E är dock mycket smidigare och flexiblare än i tidigare utgåvor.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Call of chtulu och Dragon lords of melniboné ges inte ut av WoTC. :)
Och om jag ska tro diskutionerna på email listorna så verkar det som om fler spel kommer att följa D20 trenden.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Det finns ingen THAC0 i D&D3E, min vän.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det är jag fullt medveten om att det är. Tillåter mer att anpassa din rp än tidigare.

(observera jag har ingenting i mot Dungeons & Dragons, utan precis som med andra spel så stör jag mig på några regler, inte spelet som helhet)

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Vilket du påpekade. =) Men även i AD&D är det inte svåriheten att träffa som avses, _trotts_ förkortningens betydelse. It's in the rules.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
>Framförallt Scarred Lands från White Wolf Publishing >verkat lovande av dessa...

Sword & Sorcery Studios / Necromancer Games. Inte WWGS. WWGS _distruberar_ spelen, och många av deras anställda skriver för SSS/NG. Men SSS/NG _är_ inte WWGS.


- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Jag är medveten om att de har slopad den :)
Men systemet fungerar fortfarande så att rustningen inte suger upp en del av skadan, utan den minskar bara chansen att du blir skadad. Det är något som jag inte är förtjust i, men överlever. (förhoppningsvis) ;)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Regelvariant för rustningsrestriktioner ...

Som jag sa, mitt uttalande om THAC0 var bara till för att förtydliga hur folk tolkar reglerna så fort de finner något som inte faller dem i smaken, och därmed dissar hela spelet på grund av det.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Ah, den gamla nordiska kung-fu-munken ...

Krigarmunkar med tillhörande obeväpnade stridskonster hör inte riktigt hemma i en nordisk fantasymiljö, så dem kan vi bortse från.

Stråtrövaren baserar man på jägaryrket och så var den saken ur världen.

/Dante
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ah, den gamla nordiska kung-fu-munken ...

VAAAA! Menar du att inte Kung Fu är en ursvensk kampsport, det var det värsta jag hört..... ;)

Och som jag skrev senare, efter lite betänkande så passa jägare bäst för stråtrövare, ja :)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top