Nekromanti att läsa är onödigt

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Kilskrift

... skulle väl utgöra ett exempel på "skriftspråk", och sådana har jag en vag aning om att vi ännu inte givit upp...

djungeltrumman

... används fortfarande av pygméerna när de kallar på Fantomen...

och telegrafen

... du har inte sett Panic Room antar jag...

Jag har aldrig pratat om det papperslösa kontoret och att papper aldrig mer ska behövas som man gjorde på 80-talet. Att jämföra med det är bara löjligt.

"böcker är värdelösa, datorer gör det så mycket bättre"... nej, du har rätt. Det finns inga som helst berörelsepunkter.

Jag fick ju igång en diskussion snabbt och bra.

Sant. Det får du en guldstjärna för.

Än så länge verkar det faktiskt bara vara du som tar det på för stort allvar.

Vad får dig att tro att jag tar det på allvar?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Avslöjandet!

Nä, så länge vi är åtskiljda av ett internet och inte i samma lokal så har du min tillåtelse att låta bli att duscha ^_-
Jag har inte varit utanför lägenheten sen i tisdags. annars duschar jag dagligen :gremsmile:

Insert resten av ditt meddelande här
Är det verkligen så? Jag trodde det här var mer än bara tycke och smak.

Enda anledningen att jag läser böcker är för att böckerna är fler än filmatiseringarna eller ljudinspelningarna.

Men om jag kunde ändra på det är det enda som får mig att hålla mig kvar vid böckerna saker som man ibland hittar. Jeff Noons Needle in the groove är väl det bästa exemplet jag kommer på nu. Han lyckas ta litteraturen till en ny höjd i den boken. Hur?

Istället för att skriva så här med punkter och meningar så använder han istället / (snedstreck) för att visa hur en tankekedja bryts. exempel:

I look over at the stove / the thin plastic straw / the smoke inside of it, gathered ready / stand up, go over / unclamp the peg / the smoke starts to escape
Här får vi en inblick i huvudpersonen på ett så nära håll att det blir läskigt. Vi följer elliot hills uppbrutna tankar precis som de är. Jag har svårt att se hur det kan förmedlas lika bra med något annat medium...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag börjar bakifrån:

Vad får dig att tro att jag tar det på allvar?
Din torra, tråkiga inställning?

"böcker är värdelösa, datorer gör det så mycket bättre"... nej, du har rätt. Det finns inga som helst berörelsepunkter.

men nu sa jag ju faktiskt:
Andra medier klarar samma saker som böcker och ofta mycket bättre!
... används fortfarande av pygméerna när de kallar på Fantomen...
Varning barn: Om man läser böcker kan man bli såhär! :gremcool:

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Varning barn: Om man läser böcker kan man bli såhär! :gremcool:

Och om man använder (spelar) datorn för mycket så kan det gå såhär. :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ach so...

"Tja, jag tänkte mig något i stil med en saklig och eventuellt givande diskussion, men är du inte intresserad, så..."

Saklig? Givande? På internet? Ha, du ska vara glad att ingen liknat dig vid en krabba ännu :gremwink:


Storuggla, har ett Justin Bacon i action
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Din torra, tråkiga inställning?

Äh, om humor, i enlighet med Hylands utfästelse, är svårt är det tydligen ännu svårare att uppfatta den.

Andra medier klarar samma saker som böcker och ofta mycket bättre!

Vilket skiljer sig från idén om "det papperslösa kontoret" på vilket sätt? Där var ju också tanken att man skulle läsa på skärm. Så visar det sig att datorarbete genererar ÄN mer papper.

Varför svarar du inte på mitt inlägg längre ner istället?
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Ja.. Fast.. På vilket SÄTT? :) [NT]

Jag har inte eldat upp min bokhylla...
När man läser böcker blandar man sin möda med dem vilket leder till ett intimare förhållande med dem än man någonsin kan få med en film eller annat mera enkelriktat media.
Jag går jämt omkring med en bok i min ficka, för att ta upp tråkiga stunder som resor, långa köer etc. så jag räknar mig till bokälskarna...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: I smoke-a the pipps

Jag tycker det är ännu lustigare att jag väljer en film Drew Barrymore står med som Exec Producer på...

Jag fick en väldig lust att läsa Heidegger när jag såg "Donnie Darko". Jag gissar att en filmatisering är både svår och utesluten?

Och onödig för diskussionen. Jag är mest inne på underhållning nu. Skönlitteratur och liknande. JAg har själv inte läst något av Heidegger så hur möjlig en filmatisering är vet jag inte. Men jag är säker på att den går att översätta till andra medier.

chrull
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, fast.. På vilket SÄTT? :)

Äsch, jag menade ju: Håller du med, eller tycker du att jag påpekar det uppenbara?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Anar jag ironi?

Om man ska läsa på stranden är det betydligt värre om man får in sand i datorn än om man får sand i boken. Datorer är mycket ömtåligare om man tappar dem, blöter ned dem eller drullar till det på något annat vis. Många upplever det dessutom som irriterande att läsa på skärmar. Heja böcker.
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Ja, fast.. På vilket SÄTT? :)

Jag tycker du påpekar det uppenbara... fast det är svårt nog. Alla vet ju vad ett klot är men det kräver en enastående matematiker för att bevisa det...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: I smoke-a the pipps

Jag tycker det är ännu lustigare att jag väljer en film Drew Barrymore står med som Exec Producer på...

Nu vet ju jag ungefär två saker om dig, men Donnie Darko kan försätta berg.

JAg har själv inte läst något av Heidegger så hur möjlig en filmatisering är vet jag inte. Men jag är säker på att den går att översätta till andra medier.

Heidegger skulle nog göra sig bäst i mpeg-format.

Och erkänn att jag ändå var lite skarp som knäckte Donnie-dealen! Fast är det inte Fear-Love (vilket ju är ÄNDÅ dummare)?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

"Hur många på det här forumet har inte utan problem, annat än med blodcirkulationen, suttit 10 timmar i streck med ett datorspel?"

Öööh, jag? Men så blir jag också besvärad av datorer...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Jag håller med om din rangordning, men först av alla "upplevelsemetoder" eller liknande skulle jag vilja placera den egna hjärnan, även om jag ibland upplever behov av att fånga dess skapelser i bild, musik eller text (vilket är mycket synd, eftersom jag är dålig på såväl tecknande som musicerande och skrivande :gremfrown:).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: I smoke-a the pipps

Donnie Darko är en av mina favoritfilmer. Kanske den bästa jag sett, men jag har sett så mycket film som skiljer sig så mycket att jag inte räknar alla på alls samma skala...

Fear Love kanske det är ja... hm..

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ärligt talat...

så vet jag inte om du är väldigt allvarlig, någorlunda allvarlig, oseriös, bara vill få igång en diskussion om böckernas framtid eller vad du vill med ditt inlägg. Om jag skulle ta dig på största allvar så skulle jag bli alleles för upprörd för mitt och andras bästa så det ska jag intwe göra. Särskilt eftersom att du inte presenterar några särskillda argument utan bara en rad påståenden. Nu spelar det ingen roll. Jag ska försöka vara lagom allvarlig själv. Men jag känner mig lite irriterad så det kan ebba över lite i texten jag ämnar att skriva... Vi får se.

Nu, efter den långa och rätt onödiga inledning är det väl dags att börja.
Jag vet inte vilka "andra medier" du talar om, kan du säga det eller syftar du bara på andra medier i allmänhet, vilket verkar lite för difust för mitt tycke? Om vi ska gissa att du menar film och kanske i viss mån datorer (e-böcker och grejer) så säger jag bara detta.

Om vi börjar med datorerna. Jag skulle aldrig kunna sitta och läsa hela böcker framför en dataskärm, jag får mer än nog av bara det här forumet vilket är det enda jag läser på internet och därför också vid datorn. En skärm kan inte likställas med en trevlig inslagen bok med papper. Dels får jag ont i ögonen och måste koncentrera mig mycket mer fgramför en dataskärm och dels är det mycket mysigare att hålla i en riktig bok. Inte ligga eller sitta och läsa framför en bärbar dator.

Om vi nu ska koncentrera oss på filmen istället. Jag ser på film för att det är kul. Jag läser böcker för att det är kul. Vad är skillnaden? Borde jag inte kunna ersätta böckerna med film? Nej, det borde jag inte. Eller kanske borde jag det men jag kan bara inte se det? Vem vet egentligen? För det är ju ändå bara frågan om personliga uppfattningar. Man kan argumentera och säga att filmen tar mycket mindre tid. Och tid är ju som alla vet en bristvara i detta samhälle där allting ska gå fortare och fortare och alla ska hinna med mer och mer. Klart att man hellre ser en film än läser en bok då! I framtiden kanske till och med filmerna tar för lång tid och man måste hitta något som går fortare, vem vet? Men jag gillar att böckerna tar lång tid att läsa, det är något av tjusningen med en bok. En film ska man helst se på en gång medan man kan dela upp en bok i hur många och hur ojämna bitar som helst. Jag kan läsa fem timmar på en dag och jag kan läsa fem minuter. Spelar egentligen ingen roll. .En film, tycker i alla fall jag, är betydligt svårare att pausa i mitten och fortsätta med den en annan gång, just för att den är så mycket snabbare än en bok. Boken väntar, den finns där hela tiden, redo att läsas. Man kan läsa precis när man har tid. Var man än är... En film måste man ha en TV eller en bioduk för att se. Jag kan läsa en bok på tåget eller på bussen, på fikarasten och i sängen när jag ska lägga mig.

Sedan är bildspråket i en film och skriftspråket i en bok helt anorlunda. En skicklig regissör kan använda bilder på ett finurligt sätt för att förmedla sitt budskap till publiken eller föra handlingen framåt. En skicklig författare sätter in bilder i huvudet på en på ett helt annat sätt. Han kan dessutom använda språket till så mycket mer. Sedan kan böcker vara svåra att göra liknande på film. Fantasy till exempel är en genre som det inte gjorts många bra filmer till (typ sagan om ringen den enda) medan det gjorts massvis med bra fantasy-böcker (fortfarande helt enligt min mening).

Så att man gör båda för nöjes skull räcker inte som likhet. Jag läser böcker och ser på film av totalt olika anledningar. Läser en bok gör jag när jag vill varva ner och vill vara ensam en stund. Jag ser på film när jag vill ha spänning och umgås med nära och kära. Då varvar man absolut inte ner lika mycket. Det är väldigt sällan jag ser en film själv. I sådanafall slötittar jag på någon när den går på TV, jag hyr aldrig en film själv eller går ensam på bio. När jag läser en bok däremot är det bara jag och min bok, ingen annan, och jag kan leva mig in i handlingen mycker mer och föreställa mig alla miljöer och karaktärer själv. Så nej, det måste komma ett betydligt bättre medium än filmen att konkurrera med romenen innan jag säger att litteraturens tid är ute. Jag skulle absolut inte kunna vara utan litteraturen idag och jag tycker absolut inte att den är föråldrad. Men du har full frihet att tycka det så egentligen är det en ganska onödig diskussion.

Nu blev jag inte alls så kortfattad som jag tänkt mig men det här är en sak jag inte kan skriva för lite om...

/Balderk, ska sova nu
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Andra medier klarar samma saker som böcker och ofta mycket bättre!

Och här faller hela ditt resonemang pladask.

Naturligtvis finns det inget medium som helt kan ersätta prosa. Vi akn omdelbart utesluta de medier som inte är direkt historieberättande, det vill säga musik, posei och så vidare. Kvar finns då filmer, tecknade serier och square soft-rpgs.

Vad gäller filmer: en film använder sig av bilden som handlingsförmeldare i stor utsträckning, på bekostnad av ordet. Bild och ord förmår inte framhäva samma saker. En bild säger mer än tusen ord när det gäller att överföra objektiv information om någots utseende. Å andra sidan kan det skrivna ordet berätta om någots historia, skapa associationer och leka med språket. Filmer kan alltså inte ersätta böcker.

Tecknade serier är ur det här avseendet ungefär identiska med filmer. De använder sig av bild istället för ord för att beskriva perosner och miljöer, och förlorar alltså en del av den skrivna prosans möjligheter. Serier kan alltså inte ersätta böcker.

Square soft-rpgs är ofta ganska begränsade i sitt handlingsutrymme. Dessutom är de av nöden till viss del interaktiva. Square soft-rpgs kan alltså inte ersätta böcker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Varför kan inte en audioinspelning av författaren som läser sin bok ersätta boken?

Jag har några skivor med musik som är direkt historieberättande. Flera av dem är dessutom förbannat bra.

Squares (för de är väl de som gör FF?) senaste radda spel till playstation verkar mest gå ut på att du själv får slåss 2 minuter mellan de 10 minuter långa filmsekvenserna...

Illustrerade romaner är ett utmärkt exempel på ett medie som fler borde ta del av. Det går snabbare att läsa en sådan än det tar att läsa en bok. Den har samma fördelar och kan använda språket till precis allting som boken kan, men har bonusen av bilder som kan förstärka, förklara och belysa sådant det är omöjligt att få ned i ord.

De använder sig av bild istället för ord för att beskriva perosner och miljöer, och förlorar alltså en del av den skrivna prosans möjligheter.
Gör de? Vanligtvis kanske, men var är kravet i det?

en film använder sig av bilden som handlingsförmeldare i stor utsträckning
Se: En dödsdömd har rymt (org. titel: Un condamné à mort s'est échappé eller Le vent souffle où il veut, 1956 Bresson)
och
Nya vågen (org. titel: Nouvelle vague, 1990 Godard)

Den första för att bilderna i den kommer långt ifrån på första plats i vad som berättar historien och den andra bara för att visa vad man kan göra med en film om man är fransmann och läser för mycket böcker :gremgrin:

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ärligt talat...

Om jag skulle ta dig på största allvar så skulle jag bli alleles för upprörd för mitt och andras bästa så det ska jag intwe göra.

Varför skulle du bli upprörd? För att jag inte tycker som du då?

Om vi ska gissa att du menar film och kanske i viss mån datorer
Beror på i vilket av mina påståenden. När jag klagar på böckernas bristande spridningsförmåga så syftar jag givetvis på att en bok som skeppas över världen tar längre tid att komma hem till mig än vad musiken jag tankar ned från artisternas hemsida gör. Eller filmerna jag tar hem och alla andra medier som finns därute.
De digitala medierna är många, svårdefinerade och svårseparerade. Därför bruakr de kallas digitala medier. Andra medier jag pratar om är ljudinspelningar, filminspelningar, bilder och säkert något annat jag glömt nu.

Dels får jag ont i ögonen
Då sitter du fel, har fel skärm, fel upplösning, fel färger eller så är det något annat som är fel. Svart text på vit bakgrund är knappast det ultimata att läsa på. Om e-böckerna ska bli en hitt måste folk inse det. Samt att de måste inse att en uppdateringsfrekvens på 45Hz inte är att fördera :gremsmile:

Inte ligga eller sitta och läsa framför en bärbar dator.
Det är ju gosigare med en hårdpärms bok som väger 4 kg med skarpa kantar som skär in i revbenen. Nej, men kanske med en pocketbok.
Skillnaden är att pocketboken knappast utvecklats något på ett tag nu, och de bärbara datorerna förändras lite mer.
Sen kan du ju ligga i din säng med bara en skiva i stereon också. Vilket kanske är mer vad jag menar.

En film måste man ha en TV eller en bioduk för att se.
Eller en bärbardator, eller varför inte en mobiltelefon?

jag hyr aldrig en film själv eller går ensam på bio
Inte mycket slår att sitta ensam i en skinnstol i mörkret bland några få andra besökare och se en bra rulle.

En skicklig regissör kan använda bilder på ett finurligt sätt för att förmedla sitt budskap till publiken eller föra handlingen framåt. En skicklig författare sätter in bilder i huvudet på en på ett helt annat sätt.
En skicklig regissör kan använda bilder på ett finurligt sätt, precis som han kan använda ljud, musik, icke-bilder, text, ord, abstrakta former, tystnaden och roliga saker som förstoring och förminskning av bioduken osv osv.
En författare sitter kvar med sina ord och är låst.

Ett bra exempel: Kyss-scenen i Velvet Goldmine. När allt helt plötsligt går i slow motion (som jag inte nämnde där uppe och kan läggas till med fast motion, freezeframes, multiframes osv osv osv) och är knäpptyst. Vilken påfrestande känsla det gav i den där lilla biosalongen. Vad skulle en författare göra i en sådan position?

Fantasy till exempel är en genre som det inte gjorts många bra filmer till (typ sagan om ringen den enda) medan det gjorts massvis med bra fantasy-böcker (fortfarande helt enligt min mening).
Det finns massor av bra fantasyfilmer därute. De flesta kanske är animerade...

Jag skulle absolut inte kunna vara utan litteraturen idag
Inte jag heller. Jag saknar en större utbud av de andra medierna och jag saknar ekonomin för att kunna se en film på tunnelbanan in till stan. Men Det närmar ju sig...

och jag tycker absolut inte att den är föråldrad.
När var senast du läste någon riktig innovativ bok? Någon som verkligen pressade gränserna för vad litteratur är? På sista tiden har jag haft tur och läst bra böcker som vågar lite mer. Men om vi tar fantasyn till exempel. Det är inte särskilt mycket litteraturhistoria som skrivs där. Det är mest vanliga trista berättelser som alla verkar följa standard mallar uppsatta av tolkien. (riktigt så illa är det inte ALLTID, men ibland undrar man ju om det inte hade varit bättre om gubben dog innan han skrev klart sin trilogi så fältet hade lämnats lite mer öppet...)

chrull - som nu måste springa till tunnelbanan, men lovar att skynda sig hem :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Varför kan inte en audioinspelning av författaren som läser sin bok ersätta boken?

För att det tar längre tid att lyssna på en bok än att läsa den?

Squares (för de är väl de som gör FF?) senaste radda spel till playstation verkar mest gå ut på att du själv får slåss 2 minuter mellan de 10 minuter långa filmsekvenserna...

Aha: *film*-sekvenser.

Gör de? Vanligtvis kanske, men var är kravet i det?

Tja, om de ersätter bilderna med ord, så har de inte längre film. De har prosa.
 
Top