Nekromanti att läsa är onödigt

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om det är ämnet är mer än vad forumen egentligen tillåter så ber jag om ursäkt samt att en annan moderator säger till mig och låser tråden.
Med det sagt:

Läsning är onödigt!
Böckerna kan brännas!
Litteraturen är ett förlegat media!

Andra medier klarar samma saker som böcker och ofta mycket bättre!
Dessutom gör de sakerna långsammare än andra, vilket är förkastligt i ett samhälle där vi jagar efter sekunder.
Litteratur saknar medel att sprida sig på ett tillfredställande sätt!

eller?

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Naeee...

För min del så tycker jag att läsning ur en redig bok är det mest avkopplande som finns ju. & då skiter jag i om det går sakta eller inte..
Måhända att böcker & sådant kanske inte längre har samma genomslagskraft som internett & sådana medier. Det är välldans synd isåfall eftersom det är ju, enligt mitt tycke, grunden till all läsning. Det kanske är ett skifte i kultur isåfall, yngre personer som är uppväxta med info-tekniken & de lite äldre som inte är det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Livet innehåller mycket onödigheter

Det finns egentligen mycket som är nödvändigare än att läsa. Att äta, fortplanta sig och sova till exempel. En film eller ett datorspel är trots sin frihet och sina valmöjligheter betydligt mer begränsade än den egna fantasin. Du kan arbeta dig igenom en skriven text i din egen takt och i en miljö som du själv väljer. Författarens ord kan man kanske inte ändra på men de bilder som man själv finner i texten kan se ut precis hursomhelst.

"Dessutom gör de sakerna långsammare än andra, vilket är förkastligt i ett samhälle där vi jagar efter sekunder. "

Vad är snabbare än den mänskliga hjärnan? Dessutom kan man behöva en stilla oas i ett kaotiskt samhälle. Är jakten på sekunder verkligen ett steg i riktning mot ett bättre samhälle och därmed något eftersträvansvärt?

"Litteratur saknar medel att sprida sig på ett tillfredställande sätt!"

Litteratur och texter kan mycket väl kombineras med andra medier som internet om man nu inte är nöjd med de distributionsvägar som funnits och fungerat i åtskilliga årtionden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Böcker har ett par stora fördelar framför datorer och multimedia.

1. Det är inte så ansträngade för ögonen.
4 timmar i sträck framför datorn och mina ögon gör rent ut sagt ont.
Dock så kan jag om det är idealt ljus läsa i över 12 timmar i sträck utan problem om det är en intressant bok.

2. Faktumet att det är svårt att göra och editera skär ner en del på skräp faktorn. Bakom en bok ligger ganska mycket arbete extra, inte bara skrivandet utan tryck och spridning.
Visserligen finns det mycket skräp i böcker, men det brukar vara genomtänkt skräp.

3. Hittils så har jag inte sett en dator som är lika lätt hanterlig och portabel som en bok. Faktum är ett av de troliga framtidsmediumen är helt enkelt en programmerbar bok. En bok med speciellt papper som där "bläcket" kan restruktureras.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Anar jag ironi?

Om inte så kommer en genomgån om vad jag tycker.

Läsning är onödigt!

Nej, det främjar användandet av språket och ökar ordförrådet. Dessutom är det ganska stillsamt och avkopplande.

Böckerna kan brännas!

Vilken jävla brasa det skulle bli...

Litteraturen är ett förlegat media!

Det är sant. Litteraturen är omodern och förlegad, men det spelar ingen roll. Folk kommer att läsa böcker så länge det finns böcker att läsa, eftersom det ger fantasin utrymme på ett annat sätt en filmer, det ger en större närvaro-känsla än till exempel dator- och tv-spel (Undantaget skräckspel som faktiskt har närvaro-känsla) och det är lättare att transportera och använda en bok på stranden än att ta med TVn eller datorn till stranden. :gremsmile:

Yrandet avslutat. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Jag är en pinsam filmvetare som faktiskt inte sett F451. Jag har dock tänkt att ändra på det inom en vecka.

Ditt inlägg är tar ju bara upp Datorer egentligen. Alltså går många av mina poänger förbi utan en skråma.

1. Det är inte så ansträngade för ögonen.
Med rätt skärm, rätt avstånd och rätt färger är datorer inga problem. Hur många på det här forumet har inte utan problem, annat än med blodcirkulationen, suttit 10 timmar i streck med ett datorspel? Några av mina mer extrema bekatna sitter hela dagar med UO, och liknande spel.
Däremot måste jag ganska ofta byta ställning, vila ögonen och klia mig på huvudet när jag läser en bok.
Alltså: det är olika, Men så länge man gör det rätt så klarar man av det.

2. Faktumet att det är svårt att göra och editera skär ner en del på skräp faktorn. Bakom en bok ligger ganska mycket arbete
Robert Jordan har lagt ned en jävla massa arbetande i sin serie. Men det är bara ordbajsande. För tillfället verkar allt som kan beskrivas med termer som "fantasy", "episkt" och "lång serie" gå direkt till pressarna. Varför? Det säljer.
Datormedier som interaktiva flashfilmer betalar du inte för och gillar du dem inte är det bara att avbryta. Du har inte förlorat ett öre på dem. Det är dessutom massor av bra i mångfalden. Jag är ganska säker på att det finns en stor grupp som faktistk tycker bra, och mycket bra om Jordans serie. Om jag fick bestämma hade de aldrig fått läsa den, och det vore ju synd.
Alltså: Spridning är bra, nedskärningar och hinder är det inte. Det finns alltid någon som kommer älska det du hatar. När marknaden styr får inte de små grupperna vad de vill ha och tvingas ta till saker de inte gillar. Vad är det bra med det? Ska vi tvingas äta samma mat också?

3. Hittils så har jag inte sett en dator som är lika lätt hanterlig och portabel som en bok.
Jag såg någon sitta och läsa lovercraft-noveller på sin palm pilot. Han slapp till och med och vända blad.

En programerbar bok är för begränsad. När den dessutom kan visa bilder i hög upplösning, filmer och spela musik, då är det något.

Javisst ja. Det kallas bärbardator och utvecklingen där lär fortsätta frammåt.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

Ätning, fortplantning och sömn har jag dock inte sett några bra alternativ till ännu däremot.

En film öppnar ju din fantasi mer än en bok gör! Jämför scenerna:

"... och plötsligt slockande lampan.
Slut."

med:

Bilder på ett kök, någon pratar på gatan utanför, sen blixtrar lampan till för att slockna helt och ett konstigt ljud hörs.

Vad är mest spännande? Med boken i handen skulle jag mest sitta och undra vad fan som hände, medans filmens slut skulle få mig att undra vad fan som i hände och varför jag inte får se det...

Nu är mitt exempel kanske inte så lysande som jag vill att det ska vara, men jag tror du förstår själva situationen.

Vad är snabbare än den mänskliga hjärnan?
Vad går snabbast: läsa en mening eller höra den sägas?
Kom tillbaka när du svarat på det.

En stilla oas kan du få på fler sätt. Tar det dig en månad att hitta tid för att läsa ut en bok kunde du ha sett filmen på en kväll, för att sedan nästa kväll se en ny film. Eller?

Litteratur och texter kan mycket väl kombineras med andra medier som internet om man nu inte är nöjd med de distributionsvägar som funnits och fungerat i åtskilliga årtionden.
Litteraturen sprider sig långsamt. Jag kan på nolltid få hem ny musik och film till min dator. Böcker måste skeppas hem till mig från andra sidan atlanten. Dessa vägar är föråldrade och fungerar inte på ett tillfredställande sätt. Man ska inte laga det som inte är trasigt, visst inte. Men det finns ingen anledning till att använda något sämre bara för att det gjorts i årtionden.

chrull
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Ok, då drar vi väl in det på det subjektiva planet.

Orsaker varför jag föredrar böcker framför multimedia:

Jag tycker bättre om att låta böcker inspirera och sätta igång min fantasi än att bli matad mer färdigtuggat ljud och bild vilket är enligt mig underhållningsversionen av barnmat i de flesta fall. Kan vara trevligt, men det är inte något mer än ett tidsfördriv.
IMHO så är min fantasi 500 gånger bättre än de bästa special effekterna som visats hittils.

Får väl faktiskt hålla med George Johansson i det här fallet.
TV, Film osv är Skådespel&bröd.

Dessutom så är jag väl gammalmodig men jag tycker att en bok har ett mer behändigt interface än en palmpilot eller liknande. Jag utan en tanke bläddra fram eller tillbaka ett par sidor, hur många jag vill, hur snabbt eller söligt jag vill, med bara en fingerrörelse.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

För att svara på en fråga. Det går snabbare att läsa en mening än att utttala den.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Anar jag ironi?

Nej, det främjar användandet av språket och ökar ordförrådet. Dessutom är det ganska stillsamt och avkopplande.

Andra saker gör det här också. Dessutom snabbare och bättre.

Vilken jävla brasa det skulle bli...
Ja. det är antagligen, med tanke på hur mycket träd och djur vi mördat för att få våra böcker, bättre att återanvända dem till något användbart.

Fantasin får utrymme i datorspel, filmer och musik också.
En freestyle transporterar du lätt. En bärbar dator är inte heller så svår att transportera. Får vi ner dem i storlek och vikt (samt pris, förstås...) så är jag inte främmande för att alltid ha en med mig. Den är mer användbar än en bok...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

Går det?

I protest!
Ett vanligt telefonsamtal går nog snabbare att göra än att läsa samma samtal.

Jämför audioböckerna.

chrull
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

Jag kan läsa en vanlig sida i en helt vanlig pocketbok på under 5 sekunder.

Försök du uttala allt det på under 5 sekunder.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Jag har sett filmer och hört musik som har eggat min fantasi som inget jag läst har gjort.
Vet ni vad man kan uppnå med en Grön projicerad ruta och rätt musik?
Bilderna som dansade framför mina ögon var mer än jag någonsing fått från en bok. Hela kroppen fylldes utav det. Långt ifrån färdigtuggat.

Färdigtuggat däremot är böcker som i minsta detalj beskriver sina karaktärers utseende. Deckarromaner som följer tydligare spår än X2000...

Får väl faktiskt hålla med George Johansson i det här fallet.
TV, Film osv är Skådespel&bröd.


Vad menar du med det? att det är för den stora massan? Att det är dålig skräpkultur?

Dessutom så är jag väl gammalmodig men jag tycker att en bok har ett mer behändigt interface än en palmpilot eller liknande. Jag utan en tanke bläddra fram eller tillbaka ett par sidor, hur många jag vill, hur snabbt eller söligt jag vill, med bara en fingerrörelse.

Med en fingerrörelse så hoppar jag kapitel i min film, jag stoppar, pausar och byter film med samma rörelse.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

I sådana fall förstår jag inte alls varför du ens läser. Du måste springa igenom varje bok som en stressad höna.

Skulle du inte göra det för att koppla av?
chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Jag är en pinsam filmvetare som faktiskt inte sett F451.
Och jag är en pinsam SF-fan som inte visste att den var filmad.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Anar jag ironi?

Andra saker gör det här också. Dessutom snabbare och bättre.

Mycket möjligt, men är snabbhet att föredra när man kopplar av?

Ja. det är antagligen, med tanke på hur mycket träd och djur vi mördat för att få våra böcker, bättre att återanvända dem till något användbart.

Det kan jag ju faktiskt inte säga emot, mer än att så länge inte alla (dvs hela världens befolkning) har tillgång till dator, tv, radio så är billigare former av information att föredra, enligt mig. (Jag har då inte sagt att alla har tillgång till böcker heller men det är billigare. Om ni kan bevisa motsatsen så gör det. Jag kan ändra mig. :gremsmile: )

Fantasin får utrymme i datorspel, filmer och musik också.

Självklart. Fantasin får utrymme i en fiskgratäng också men det gör det inte till ett av de bästa sätten att få inspiration (eller ge fantasin utrymme).

En freestyle transporterar du lätt. En bärbar dator är inte heller så svår att transportera. Får vi ner dem i storlek och vikt (samt pris, förstås...) så är jag inte främmande för att alltid ha en med mig.

Jag är inte heller främmande för det. Tvärtom. Men jag tycker inte att man ska förkasta värdet i en god bok bara för att man kan göra det.

Den är mer användbar än en bok...

Ursäkta hoppet i citeringen. Visst är en bärbar dator mer användbar än en bok. En bra dator är dessutom ungefär 15000 kronor dyrare, otympligare och ömtåligare än en bok. Förutom de tre sakerna så måste den vara uppkopplad (På en strand? Jag vet att det finns trådlös uppkoppling.) eller redan innan fullproppad med information för att man ska ha mycket glädje av den, om det nu är information man vill ha. En freestyle, mp3-spelare eller så kan jag inte argumentera mycket emot eftersom det är bland de mest underbara sakerna jag vet, men datorn (som jag spenderar alldeles för många timmar tillsammans med) kan jag inte riktigt gå med på att det skulle vara bra i avkopplingssyfte, som boken faktiskt är.

Klargörande: Jag yrar en del. Ha överseende. :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Talböcker

Ah, talböcker är ett fint exempel på varför just text är ett så fint medium.
Låt oss ta Sagon om ringen tex vilken i talboks format är på 21h och 40 min något sådant om jag inte minns fel, medan den tid det skulle ta för normaläseren att läsa den snarare skulle ligga runt 8-14h och en mer van läsare från kanske 6h och neråt beronde på läshastighet.

Å andra sida har talböcker andra fördelar som att man läsa vid tillfällen när man inet kan läsa text som tillexempel när man durchar.

/Elin har en lillebror som är tolkin fantast och dyslektiker villken har gjort maratonlyssningar av hela serien på 5 dagar
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Jag har sett filmer och hört musik som har eggat min fantasi som inget jag läst har gjort.
Vet ni vad man kan uppnå med en Grön projicerad ruta och rätt musik?
Bilderna som dansade framför mina ögon var mer än jag någonsing fått från en bok. Hela kroppen fylldes utav det. Långt ifrån färdigtuggat.


Visst är det färdigtuggat.
Filmskaparen kan lägga saker som är tänkvärda(men då på ett sätt som skulle lika gärna kunna ha varit en bok) eller så kan han stympa delar av sitt medium(bild) för att få folk att tänka. Men vad gör han igentligen. Det är inte längre Film, det är musik.

Och om du aldrig när du läst har fått en känsla som var så intensiv att håret reser på sig och käns elektrifierat och tankarna antingen skapar en vision som är så realistisk att du kunde ha varit där(inklusive lukt, ljud och bild) eller svammlar runt som svalor i en lada när du tänker igenom möjligheterna....då har du missat något.

Men alla kanske inte gillar böcker eller kan ta till sig en bok på samma sätt som jag.

För mig är Boken Kungen av alla medier, tätt följd av musik och först på trejde plats kommer film eller interaktiv media.

Och ja. Jag tycker att mycket av film är mediet för den stora massan, filmer som är trött vardags underhållning som pacifierar. Ett opium som tar bort folk från konstruktivt tänkande. Ett medium som uppmuntrar användaren att koppla bort tankar och fantasi.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Livet innehåller mycket onödigheter

Springande höna? Nej, jag tillgodogör mig informationen fullt ut. Det är avkopplande, precis lika avkopplande som att sitta och lyssna på musik, och inte mer ansträngande.

Ibland så kopplar man bort förmågan att läsa så snabbt för att få det att räcka längre. Ibland när man sitter i ett bibliotek så kan man sitta och gå igenom ett par rader på en bokhylla på ett par timmar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?

Färdigtuggat däremot är böcker som i minsta detalj beskriver sina karaktärers utseende.

Måste bara fråga... Beskriver en bok en persons eller plats utseende mer än en film?
 
Top