Nekromanti att läsa är onödigt

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: I smoke-a the pipps

Nu försöker du förvilla mig värre än jag er i mitt svar längre ned.

Ragga katter och klappa tjejer. Nä du. någonstans måste man dra en gräns:

Hate ----------------------------------------------------------------- Love
(Den som svarar var det kommer ifrån först och dessutom kommer på nästa mini-träff i stockholm bjuder JAG på en öl...)

Nåja, piprökning. Vinprovning. Teceremonier. Allt detta (och mer därtill) tar sin tid och kan ersättas med snabbare alternativ (cigaretter, snaps och kaffe med två bitar snabbsocker) men lever kvar? Varför?
Återigen. Att prova vin, eller whisky som är det enda jag har erfarenhet av, är ju ganska olikt från att ta en snapps. Man gör det för helt olika anledningar. Jag vill påstå att anledningarna du ser en film eller tittar på en bok är bra mycket närmare varandra...

Gillar man att läsa böcker tar man sig tid.
Jag gillar att se på film men har inte alltid tid till det. Tyvärr.

(sadistiskt ovetenskapligt men om du inte argumenterar emot så bjuder jag på en bärs nästa gång)
Nu argumenterade jag alltså inte emot och har alltså till och med råd med att lova bort ölen däruppe :gremlaugh:

chrull
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Jag kommer att tänka på figuren Ernst i Skråmträsk från Nikanor Teratologens "Förensligandet i det egentliga Västerbotten". Han sägs vara den ende i världen som har rätt att kritisera läsning då han besitter en obegränsad boklig lärdom. Värt att tänka på. Kom tillbaka med de där argumenten när du har en doktorstitel och tre publicerade böcker att skryta med.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Naturlich.

Varför är mångas förklaring till varför de inte läser då just att de inte har tid? De kan ta sig tid till att se en film på 2 timmar, men en bok som tar 8-1589 har de inte tid med.

Beats me. Men det är väl knappast ett argument mot böcker? Många människor anser att de inte har tid att motionera, hälsa på farfar på hemmet eller umgås med sina barn, men det är inte ett argument mot någon av de här företeelserna.

(mycket bra jämförelse, om jag får säga det själv. Dessutom lyckas jag antyda att chrull inte motionerar. Lysande, minst sagt)

Jag är filmvetater och tar gärna exempel från filmmediet. Men som jag ser det är flera medier redo att ersätta litteraturen. Det är inte bara jag som mest pratar film, det bara blev så. Film och data verkar vara det folk TROR att jag vill ersätta böckerna med...

Tja, "andra medier" är lite svåra att diskutera, så det är rätt naturligt att det dyker upp konkreta exempel. Men jag anser fortfarande att du skapar en onödig motsättning. Genom att påstå att "andra medier" är bättre än böcker så frestar du oss andra att angripa de "andra medierna".

Så i stället för en diskussion om böckernas nödvändighet blir det en diskussion om att film är ett opium för folket (vilket förstås är fel. Heroin är ett opium för folket) eller att man minsann inte kan sitta i badkaret med sin bärbara dator (det har ingen sagt, men det förtjänar att påpekas. Sitt aldrig i badkaret med era bärbara datorer, gott folk. En brödrost är mycket billigare).

Jag vill varken avstå från böcker, film eller min bärbara dator, även om deras användningsområden kanske överlappar ibland. Det är helt enkelt inte en vettig frågeställning, men som diskussionen utvecklat sig är det en frågeställning som väldigt lätt dyker upp.

JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Avslöjandet!

"Jag gillar att se på film men har inte alltid tid till det. Tyvärr."

Ta dig tid. Du behöver inte duscha.

"Att prova vin, eller whisky som är det enda jag har erfarenhet av, är ju ganska olikt från att ta en snapps."

Du får i dig alkoholen fast snabbare. Vissa aspekter av det försvinner (smaken, buketten och allt vad det nu heter), men summa summarium är det samma :gremwink:

"Jag vill påstå att anledningarna du ser en film eller tittar på en bok är bra mycket närmare varandra..."

Du... nu slår det mig. När jag hyr en film, eller går på bio, så har jag vissa anledningar. Jag vill antingen bli road, frossa i bildspråket eller helt enkelt hångla med tjejen bredvid.
När jag läser en bok vill jag inget av det ovanstående. Jag vill koppla av. Där tror jag att jag har satt fingret på mina anledningar, jag finner avkoppling i en bunt papper ihoplimmat eller bundet samman med en massa bokstäver löpandes sida upp och sida ner. Jag stressar ner.
Detta tänkte jag aldrig ens på förän jag läste ditt inlägg nu, det blev en medveten tanke just nyss. Tack! :gremlaugh:


Storuggla, tycker att Bobby Sixkiller är en mes
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
Re: I smoke-a the pipps

Återigen. Att prova vin, eller whisky som är det enda jag har erfarenhet av, är ju ganska olikt från att ta en snapps. Man gör det för helt olika anledningar. Jag vill påstå att anledningarna du ser en film eller tittar på en bok är bra mycket närmare varandra

Nej det är det inte.....
Svaret är subjektivt och på en subjektiv fråga och därför behöver jag inte ens motivera mig med annat än "Nej, det är det inte"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dr Christian Sahlén.
Doktorerade i filmvetenskap vid stockholmsuniversitet 1999 och har sedan dess på SFI Förlag utgivit totalt 4 böcker och två antologier.

I så fall ska du inte kritisera mig innan du har full kunskap om mig?
Och eftersom ingen någonsin kan ha full kunskap om något ska vi alltså bara accpetera allt som det är?

chrull - nej. ingen doktor. nu skrämde jag er va?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: I smoke-a the pipps

Svaret är subjektivt och på en subjektiv fråga och därför behöver jag inte ens motivera mig med annat än "Nej, det är det inte"

Och i så fall behöver jag inte motivera att jag skiter fullständigt i att svara på det här.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
Re: I smoke-a the pipps

Exakt.

Eftersom ditt påstående var helt subjektivt från början.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Avslöjandet!

Ta dig tid. Du behöver inte duscha.
Er. Det är ju det jag gör?

De senaste två dagarna har jag hunnit med tre filmer. Imorgon ska jag se minst två, kanske tre.

Du får i dig alkoholen fast snabbare.
Går du på vinprovning för att bli full snabbt och billigt är man väl ganska dum?
Det är som att ta sig igenom en 2½-timme lång film om The Doors när man kan samanfatta dem med orden:
I'm drunk, I'm Nobody.
I'm drunk, I'm Famous.
I'm drunk, I'm Dead!

Fat dead guy in a bathtub. Berättad av Denis Leary.


Du... nu slår det mig. När jag hyr en film, eller går på bio, så har jag vissa anledningar. Jag vill antingen bli road, frossa i bildspråket eller helt enkelt hångla med tjejen bredvid.

Jag kopplar av när jag sitter och myser i biomörkret också. Ibland blir det så mysigt att jag somnar också, men det är straffet när man kombinerar sen natt, tididg bio (kl 09:00) och stumfilm med biomörker och skinnstolar...

Men när jag ser en film vill jag:
*bli road
*fly verkligheten
*uppleva saker jag inte får i vanliga fall.
*koppla av

När jag läser en bok vill jag:
*fly verkligheten
*koppla av
*uppleva saker jag inte får i vanliga fall.
*bli road

(i ingen speciell ordning)

Läser du verkligen bara för att koppla av? så istället för att slö titta på TV som vanliga människor (?) gör så slöläser du en bok?
Själv händer det att jag slöläser inte särskilt intressnta diskussioner på forumen...

chrull - är glad att han kan hjälpa till
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ach so...

(mycket bra jämförelse, om jag får säga det själv. Dessutom lyckas jag antyda att chrull inte motionerar. Lysande, minst sagt)
Alla som känner mig vet att jag är en duktig motionär. Minst två gånger i veckan springer jag till tunnelbanan och sedan från tunnelbanan till filmhuset. mycket duktigt...

Tja, "andra medier" är lite svåra att diskutera,
Inte alls. pröva så ska du se att det är jätte lätt.

Genom att påstå att "andra medier" är bättre än böcker så frestar du oss andra att angripa de "andra medierna".
Vad skulle annars meningen vara än just det här?

(vilket förstås är fel. Heroin är ett opium för folket)
Det innan först: än så länge har det inte blivit en stor diskussion om huruvida filmen är ett opium eller inte. Den som säger det och menar det har inte sett tillräckligt med film, så enkelt är det faktiskt. Dessutom är Heroin bara en opiat för vissa. Morfin är mer för folket... :gremgrin:

Min systers brödrost kostade som en lite äldra bärbardator förresten, så ta inte den med er nästa gång ni badar...

Jag vill varken avstå från böcker, film eller min bärbara dator, även om deras användningsområden kanske överlappar ibland.
Inte idag kanske. Men snart?
Om du hade audio-versionerna av dina böcker tillgängliga. Skulle du fortfarande bara köra på pappersversionerna?

Varför?

chrull
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
När jag....

...ser på film vill jag:
...absorberas in i en annan verklighet.
...antingen koppa bort tankeprocesserna helt och se på överboffiga actionscener ELLER få en insyn i vad filmen försöker förmedla.

...läser en bok:
...Skapa en egen verklighet.
...skapa visioner.
...få mig en tankeställare lite då och då.

...går på vin provning vill jag
...Umgås i goda vänners lag

...När jag tar en snaps vill jag
...Umgås i goda vänners lag.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
I så fall ska du inte kritisera mig innan du har full kunskap om mig?

Jag tycker det räcker med kunskapen om vad du förmedlar genom ditt inlägg. Jag såg inga som helst referenser i ditt inlägg, vare sig till filosofer eller marknadsundersökningar. Inte ens några argument, bara en rad påståenden som en besvärande stor mängd forumbesökare tagit på generande stort allvar. Det är ju snarare så att bokläsandet ÖKAR. Försäljningen av böcker slår nya rekord varje år, särskilt pocketböcker är en blomstrande bransch. Idén om datorn som frälsare och teorier om "det papperslösa kontoret" trodde jag var 80-talskonstruktioner som nu helt övergivits, men tydligen inte. Jag kan ha fel, men jag kan inte påminna mig en kommunikationsform som helt övergivits efter att den tagits i bruk. Ny teknologi kan förbättra den, men den finns kvar.

Hur som helst, diskussionen är fullkomligt ointressant. Återkom gärna med väl underbyggd kunskap och en mission så kan jag ta det på allvar. Fram tills dess utgör bara det här inlägget ytterliggare ett bevis för vad internets "förläggarstatus åt alla" gör för att premiera det tryckta ordet som kommunikationsform. Ciao.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Avslöjandet!

"Er. Det är ju det jag gör?"

Nä, så länge vi är åtskiljda av ett internet och inte i samma lokal så har du min tillåtelse att låta bli att duscha ^_-

"Går du på vinprovning för att bli full snabbt och billigt är man väl ganska dum? "

Jag drog dig bara i benet.

"Jag kopplar av när jag sitter och myser i biomörkret också. Ibland blir det så mysigt att jag somnar också, men det är straffet när man kombinerar sen natt, tididg bio (kl 09:00) och stumfilm med biomörker och skinnstolar..."

Ah, Fredrik den Store av Preussen sa en gång "Tack för en strålande middag", men det är inte just det tillfället jag vill citera, utan när han sa "I mitt rike blir var och en salig på sin religion". Du kopplar av i biomörkret. Det gör inte jag. En tredje (säkerligen Kvante) kopplar endast av när han ser björnar. Vi är alla olika, tack och lov.

"Läser du verkligen bara för att koppla av? så istället för att slö titta på TV som vanliga människor (?) gör så slöläser du en bok?"

Jag läser inte endast för att koppla av. Det är kul också. Men ja, det har hänt och händer att jag tagit en bok från bokhyllan och börjat läsa för att ladda upp batterierna eller bara stressa av. Mycket effektivt på mig i alla fall. :gremsmile:


Storuggla, tycker att älgar är fula djur
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ach so...

Genom att påstå att "andra medier" är bättre än böcker så frestar du oss andra att angripa de "andra medierna".
Vad skulle annars meningen vara än just det här?
Tja, jag tänkte mig något i stil med en saklig och eventuellt givande diskussion, men är du inte intresserad, så...


Jag vill varken avstå från böcker, film eller min bärbara dator, även om deras användningsområden kanske överlappar ibland.
Inte idag kanske. Men snart?
Om du hade audio-versionerna av dina böcker tillgängliga. Skulle du fortfarande bara köra på pappersversionerna?
Nej, jag skulle antagligen lyssna på audioversionerna ibland och läsa pappersversionerna för det mesta. Dessutom skulle jag kunna läsa en bok samtidigt som jag lyssnar på en annan. Mycket praktiskt.

JPS
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: I smoke-a the pipps

Hate ----------------------------------------------------------------- Love

Lustigt att du väljer att plocka någonting från en film där

a) en bok spelar en relativt stor roll
b) förbjudandet av obehagliga böcker föreslås av uppenbara idioter
och c) Patrick Swayze gör sitt livs roll.

Jag fick en väldig lust att läsa Heidegger när jag såg "Donnie Darko". Jag gissar att en filmatisering är både svår och utesluten?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag såg inga som helst referenser i ditt inlägg, vare sig till filosofer eller marknadsundersökningar

"Ty det finns ingen gud utom Husserl, och Derrida är hans profet. Den som diskuterar litteratur utan att hänvisa till mig skall vara förtappad i evinnerlighet, amen."

JPS
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Inte ens några argument, bara en rad påståenden

Vad är felet med det?

Jag fick ju igång en diskussion snabbt och bra.

forumbesökare tagit på generande stort allvar.
Än så länge verkar det faktiskt bara vara du som tar det på för stort allvar.
Storuggla, Quan'talis och Yassilus (till exempel) tar det med alldeles perfekt mängd allvarlighet.

Idén om datorn som frälsare och teorier om "det papperslösa kontoret" trodde jag var 80-talskonstruktioner som nu helt övergivits, men tydligen inte.
Jag har aldrig pratat om det papperslösa kontoret och att papper aldrig mer ska behövas som man gjorde på 80-talet. Att jämföra med det är bara löjligt.

Jag kan ha fel, men jag kan inte påminna mig en kommunikationsform som helt övergivits efter att den tagits i bruk.
Kilskrift, djungeltrumman och telegrafen är så vitt jag vet inte särskilt använda längre. Rökmolnen och rörposten känner jag inte heller någon som använder sig av. Flaskposten används väl av skolklasser fortfarande...

Men jag vill inte att vi ska sluta skriva och läsa. Jag pratar om böcker.

Hur som helst, diskussionen är fullkomligt ointressant.
Fördelen med det förlagsfria ordet är att du har massor av annat att välja på. Jag bad dig aldrig komma och gnälla om hur värdelöst det är. Det är jag tillräckligt bra på själv.

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Kilskrift, djungeltrumman och telegrafen är så vitt jag vet inte särskilt använda längre. Rökmolnen och rörposten känner jag inte heller någon som använder sig av. "

Telegrafi används ännu av ryska handelsflottan och i vissa regioner till sjöss. Kista Galleria har ett rörpostsystem avsett för pengatransporter, man stoppas påsen med dagskassan i systemet och vips hamnar det i ett kassaskåp. Vet dock ej om det är i bruk ännu.


Storuggla, UMQ
 
Top