Nekromanti zorianorden II

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
tack för alla tips , mannen i fråga är en riddare och dyrkar
fortfarande läran, men har som sagt lite till övers för orden.
Dessutom är han inte stationerad i Soldarn ,utan "missionerar" för tillfället i Asharien....
jag har lite ideer på lut , men då jag har lite spelare här på forumet behåller jag dem i huvet än så länge=)
jag tror att min spelare är mer inne på en "lancelot" stuk på sin karaktär..........


illusionens mästare
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ha sex med drottningen och föråda sin kung? Jag HATAR Lancelot. Läs Avalons dimmor, en rätt bra berättelse om hur förbaskat dumma riddarna runt det runda bordet var.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
he he
ja han tänker sig nog mera den klassiska bilden av honom som en sann god hjälte.......
men tack för din info
det känns ju troligare att de flesta riddare var egocentriska maktsträvare
även om fantasyriddaren passar bäst för en rollperson , såvida man inte kör bad guy kampanj=)

illusionens mästare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arthur-sagor

"Läs Avalons dimmor, en rätt bra berättelse om hur förbaskat dumma riddarna runt det runda bordet var."

Läs även:

Historien om Brittanniens Kungar av Geoffrey av Monmouth - samma ståry, nedtecknad för första gången. Riddarna är lika puckade, men här framställs det som ett föredöme att agera så.

Le Morte d'Arthur av sir Thomas Mallory. Samma ståry, skriven trehundra år senare. Riddarna är lika puckade och det framhävs lika mycket som en dygd. Titeln till trots på engelska.

Riddarna kring det runda bordet av Howard Pyle. Lite mindre puckade riddare, men samma ståry. En stor del riddarromantik och artonhundratalsmedeltidsförfalskning.

Svärdet i Stenen av T H White. Fortfarande samma ståry och nu en hel del äventyr och pojkbok. Lika puckade riddare som vanligt.

Idylls of the King av lord Alfred Tennyson. Samma puckade riddare, men nu på vers och med ännu mer riddarromantik än vad Howard Pyle lyckades kläcka ur sig.

The Dragon and the Unicorn, The Eagle and the Thor samt en tredje del som jag inte har läst än, av A A Attanasio. Riddarna skulle helst låta bli, men har inget annat val. Dessutom, en stor insyltning av ett språk som blandar religion, filosofi och kvantmekanik. Jefligt skum, och inte lika puckade riddare som vanligt. Har heller inte samma charm som tidigare puckade riddare.

Merlin-trilogin av Mary Stewart - samma ståry. lika puckade riddare, fast sedd ur Merlins ögon.

Summa kardemumma: riddare i Arthur-sagan ska vara puckade. Det är en del av riddarromantiken, det är en del av den episka sagan och det är en nödvändighet för att Arthur-sagan ska fungera. Och det gör förbaskat härliga hjältar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Arthur-sagor (tillägg, film)

Titta bara på Monty Pytons film, om den heliga Gral... Där är ju alla riddarna knäppisar ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
den filmen är underbar...

Trojanska kaninen, någon?

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 
Top