Nekromanti Zorianmunkar o stickvapen???

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Frågan ställdes av en av killarna i min spelgrupp:
Eftersom Zorianmunkar inte får använda stickvapen, hur gör dom ifall en i spelgruppen har lyckats dräpa ett rådjur och t ex ska flå djuret. Får dom göra det. Eller använda kniv för att skära kött...
Får dom sticka med gaffel (det med gaffeln var mitt dumma påhitt /images/icons/crazy.gif)....?????
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag är en inte så hemma på Zorianordern, men jag kan våga mig på en gissning. Bordsdolkar och arbetsknivar gjordes inte för att användas som vapen utan för att användas som redskap, och därför bör det vara ok att använda dom just som redskap. Jag har svårt att tro att man under vår egen medeltid såg på bordsdolken som ett vapen.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Om en Zorianmunk av någon händelse skulle skaffa sig färdigheten Båge och Jakt, får han använda sig av Båge som redskap då???
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag vet inte hur Zorianordern ställer sig till jakt, det får någon annan svara på. Men man tycker ju att de borde få jaga för att skaffa mat.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Men då kan man ju ställa sig frågan: skulle en Zorianmunk ens tänka på att skaffa sig färdigheten Båge, ens för att jaga med, när ett sådant vapen strider mot deras religion??
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Djur och människor

Man får som Zoriánmunk inte använda stick- och huggvapen mot människor/alver/dvärga osv. Men regeln gäller inte mot själlösa varelser.
 

hammer

Veteran
Joined
21 Feb 2002
Messages
4
Location
Lund
Att dom inte får använda stickvapen tror jag beror på att det kan ses som fegt att bara sticka ner någon, men att man skulle kunna använda det i andra behövande ändamål tror jag inte religionen bryr sig om eller ger en sänkt quadosh eller nåt i den stilen.
 
Top