Nekromanti Zombies, hur pass farliga?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Har fått en förfrågan av en av mina vänner som jag brukade spela med förr om att spelleda ett zombierollspel över nätet tillsammans med hans nya spelgrupp. Jag tyckte det lät som en kul idé och har börjat skissa lite på kampanjen (som jag tänkt köra med nWoD reglerna). Grejen är att jag vet inte hur pass farliga jag ska göra mina zombies, självklart ska det vara livsfarligt att handskas med dem. Men ska man köra på traditionella popkultur stuket att ett bett är tillräckligt för att smitta och ta död på karaktärer? Eller ska man köra på att det går att återhämta sig från "lindriga" zombiebett även om man först kanske får otäcka infektioner i såren? Vad tycker ni?
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
RasmusL;n131356 said:
Vad vill ni som spelare uppnå när ni spelar?
Jag vet inte riktigt fick rätt fria händer, de vill ha mer fokus på berättelsen om överlevarna än på action det är allt jag har att gå på
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Spelet All Flesh Must Be Eaten är ett Zombie-rollspel där det finns en massa regler för att designa hur zombisarna funkar. Det kan nog vara ett bra stöd, även om man tänkt köra StoryTeller istället för reglerna som finns i det spelet.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Lupus Maximus;n131360 said:
Spelet All Flesh Must Be Eaten är ett Zombie-rollspel där det finns en massa regler för att designa hur zombisarna funkar. Det kan nog vara ett bra stöd, även om man tänkt köra StoryTeller istället för reglerna som finns i det spelet.
Jag har ägt ett exemplar utav det en gång i tiden, var nog därför jag blev tillfrågad om detta från första början :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag hade haft olika typer av zombier. De klassiska Romero zombierna är de vanligaste, färska zombier är fortfarande snabba som i 28 dagar senare och vissa zombier fortsätter vara snabba trots att de ruttnar bort.

Sedan hade jag haft med super zombier! Bossmonster från Left 4 Dead och Resident evil typer.

Jag hade gjort att zomie bett orsakar omedelbar infektion och förvandling till en av de vandrande döda inom en period på 4 till 12 timmar. För de kan man få folk som inte berättar och får andra dödade... Sedan hade jag etablerat att cirka en 10.000 del av befolkningen är immuna mot viruset... Och det är så klart spelarna.

Sedan hade jag haft en motherfucker där ute som muterar men fortsätter vara intelligent som en kampanj boss.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Landrim;n131359 said:
Jag vet inte riktigt fick rätt fria händer, de vill ha mer fokus på berättelsen om överlevarna än på action det är allt jag har att gå på

Tänker ni typ The Walking Dead? En stor del av storheten är imltho just dödligheten och dödens konstanta närvaro. Det fina med zombiebetten i den tolkningen är ju även att den ger utrymme till snygga dödsscener genom sin utdragna natur! Jag skulle spela det som superdödligt, spelledarlöst, med en stor grupp protagonister som inte ägs av någon specifik spelare, någon form av slumpfaktor för händelser, uppdykande zombies, etc etc och lägga stor vikt vid preppen av relationerna inom gruppen, kolla in Svart av Kval, Vit av Lust och Utpost för lite uppslag om hur ladda relationer kan läggas upp (hittas på http://urverkspel.com/ )!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Några tankar. Zombies brukar ha hög "smittrisk" i settings, vilket brukar leda till att det blir en snabb spridning i tätområden. Om de inte dör efter ett tag så kommer de att sprida sig över allt. Om de dör efter ett tag gäller det mest att lyckas hålla sig undan tills de dött ut (hm... låter som perfekt till för att rollspela lite Utpost, med zombie-horden som yttre hotet).

Så om det inte skall vara en massa action-ös, eller bunker och vänta ut, så gäller det att hitta på en anledning till varför det inte kryllar av zombies över allt. Lägre smittoriskt? De drar sig till vissa typer av områden, så att städer fungerar som myrstackar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Kanske en "avtrubbad"-mätare som deeskalerar hotet från enskilda zombies i takt med att rollpersonerna lär sig att handskas med dem?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Den klassiska grejen man gör med Zombies är att man gör en politisk poäng. Det är vad Romero gjorde trots allt... Och det ÄR en klassiker. Men när jag har kört Zombier har jag gått det andra hållet man kan gå, mest inspirerat av REC 2. Du förstår, REC 1 är en Zombie film i en lägenhetsbyggnad. Den är ganska bra (spanska originalet alltså. Re-maken suger.). Men REC 2 går till ett annat ställe. Det stället är full kristen mytologi. Zombies är resultatet av att helvetet är fullt och spyr ut sin smuts på Jorden. Det här är apokalypsen och de levande döda vandrar.

Det här kan du dock göra vad du vill med. Jag gillar att göra religiösa poänger och vissa gillar politiska poänger. Men du kan göra vilken poäng du vill med zombier, de är en perfekt målarduk att göra vad du vill med. Men för helvetet, gör en poäng! Zombier utan en poäng är super dåligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Fokus spelet kan ha:

Civilisationsbyggande: Världen har gått under! Det är nu det är dags att bygga upp ett nytt samhälle och säkra mänsklighetens fortlevnad. Vilken sorts samhälle tänker ni bygga? Kan ni hålla kvar vid värden som demokrati och mänskliga rättigheter? Eller är det här är chans att skapa något bättre? Bra forum för att göra spel som centrerar runt ekonomi

Action: Det är kul att mörda zombier! Det är som att döda människor fast utan skuldkänslorna! Få utlopp för dina aggressioner genom att klättra upp i ett kyrktorn och blåsa av huvuden eller hacka genom horder av de levande döda med yxor.

Survival horror: Man är jagad, hungrig, trött, aldrig trygg. Världen är över och monster vandrar jorden. Bra för att berätta mindre, mer intima historier.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Left 4 dead zombies.

"Är de bara femton stycken? Då tar du dem Kalle!"
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
SPOILER ALERT!!! Om någon från Landrim's Folly ser detta, sluta genast att läsa!



God45;n131365 said:
Jag hade haft olika typer av zombier. De klassiska Romero zombierna är de vanligaste, färska zombier är fortfarande snabba som i 28 dagar senare och vissa zombier fortsätter vara snabba trots att de ruttnar bort.

Sedan hade jag haft med super zombier! Bossmonster från Left 4 Dead och Resident evil typer.

Jag hade gjort att zomie bett orsakar omedelbar infektion och förvandling till en av de vandrande döda inom en period på 4 till 12 timmar. För de kan man få folk som inte berättar och får andra dödade... Sedan hade jag etablerat att cirka en 10.000 del av befolkningen är immuna mot viruset... Och det är så klart spelarna.

Sedan hade jag haft en motherfucker där ute som muterar men fortsätter vara intelligent som en kampanj boss.
Jo jag har redan planerat in 3 typer av zombies:

Zeds/Drönare - "Vanliga" zombies

Alphas/Sändare - Lite smartare zombies som kan använda enklare/primitiva former utav verktyg, har någon form av telepatisk förmåga att samordna större grupper av zombies. Deras närvaro stör ut elektronisk utrustning och kan påverka människors sinnen negativt. Väldigt sällsynta (tänkt slänga in en som en plottwist längre fram i kampanjen.)

Ferals/Jägare - Väldigt snabba och aggressiva zombies som tenderar att springa på alla fyra.



Men som sagt fokus kommer ligga på rollpersonerna och berättelsen över action och strid (även om det kommer att förekomma)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Landrim;n131375 said:
SPOILER ALERT!!! Om någon från Landrim's Folly ser detta, sluta genast att läsa!



Men som sagt fokus kommer ligga på rollpersonerna och berättelsen över action och strid (även om det kommer att förekomma)
I så fall hade jag slängt in dem på ett ställe med en relativt stor grupp av NPC överlevare så att chanserna för intriger, förräderi och mellanmänsklig interaktion är rikliga.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
RasmusL;n131368 said:
Tänker ni typ The Walking Dead? En stor del av storheten är imltho just dödligheten och dödens konstanta närvaro. Det fina med zombiebetten i den tolkningen är ju även att den ger utrymme till snygga dödsscener genom sin utdragna natur! Jag skulle spela det som superdödligt, spelledarlöst, med en stor grupp protagonister som inte ägs av någon specifik spelare, någon form av slumpfaktor för händelser, uppdykande zombies, etc etc och lägga stor vikt vid preppen av relationerna inom gruppen, kolla in Svart av Kval, Vit av Lust och Utpost för lite uppslag om hur ladda relationer kan läggas upp (hittas på http://urverkspel.com/ )!
Jag fick lite Walking Dead vibbar när jag hörde hur de ville ha det, dock har jag inte läst serien och knappt sett tv-serien. Däremot har jag precis spelat klart säsong 1 av Telltale Games spelet. Och tanken så långt är att de kommer att få börja spela från dag 1, dvs att de kommer att få spela sig genom utbrottet och inledningen av samhällets kollaps. För att sedan låta handlingen hoppa längre fram i tiden.

Sen är jag nog mest inspirerad av Stephen Kings roman Signal (eller Cell på engelska)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag tänker åter posta min gamla Generation Z ide från gamla forumet:

Generation Z är ju de som blivit bitna av zombies och blivit bättre på grund av det!

Visst, de flesta som blir bitna blir zombies. Några blir konstiga och ofta väldigt farliga monster. Vissa är bjässar på fyra meter med extra armar och styrka nog att slita sönder bilar med sina bara händer, vissa är snabba och kloförsedda och vissa spyr kaskader av syra som smälter sig genom alla murar.

Men inte Generation Z. Medlemarna av generation z blev starkare när de infekterades av viruset, snabbare, smartare. Du har hört om killen som tog över Stockholm, va? de säger att han kan få folk att explodera genom att koncentrera sig på dem! Han har bygt upp en arme av överlevare som tjänar honom och utropat sig till kung över staden! Eller den konstiga mannen i gult som verkar försvinna i dimma så fort de odöda närmar sig. Vissa säger till och med att det är en kille på andra sidan öresund som kan kontrollera zombierna!

Spelarna är medlemar av Generation Z. De är de som är annpasade till ett liv efter apokalypsen, de till och med frodas! Normala överlevare flockas till dem för beskydd. Du är den nya tidens adelsman, du är en nation i ett par skor för under ditt beskydd kan samhällen återuppstå. Vad gör du med din nya makt? Vill du rädda världen eller härska över askorna?

Det är ert val, ni är Generation Z.

Vad jag tycker vore coolt är: Återuppbyggnad i ruinerna av de gammla städerna. Man har små samhällen som man är ledargestalter eller helt enkelt diktatorer över och man försöker få dem att bli så bra som möjligt. Så loota vapen och mat. Bygga bostäder. Få rinnande vatten och el. Stiffta lagar. ha rättegångar där man skjuter killen som stjäl från de andra. Allt sånt vore coolt
Och sedan riktigt bra idéer från Krank:

Hm. Jag tycker att det påminner, på ett bra sätt, om spelet Prototype (som tydligen andra ogillar, men inte jag). Däremot skulle jag nog tänka mig mindre superhjältiga krafter, mer såna som är knutna till just zombieviruset. mest förbättrade fysiska förmågor, klor, värmesyn, såna saker. Mutationer som ändå till viss del faller inom det rimliga.

Lägg till en riktigt apokalypotisk kampanj där man spelar igenom "end of the world as we know it" och även efterspelet så tror jag att det kan bli riktigt fett.

Om inte Krille nappar kanske det blir en kampanjvärld till >Human... =)

EDIT: Olavs idé nedan skulle ju passa bra här. För att bibehålla sina krafter måste man äta människokött eller dricka blod, eller nåt. Skulle kunna ge en del intressant spel. Tänker lite Vampire =)
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n131376 said:
I så fall hade jag slängt in dem på ett ställe med en relativt stor grupp av NPC överlevare så att chanserna för intriger, förräderi och mellanmänsklig interaktion är rikliga.
Good point!
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hur fan faller samhället?
Om ni börjar lira under apokalypsen...hur ser du till att hela samhället faktiskt brakar samman?
Sprids sjukdomen på något annat sätt än bett?
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Ki-ai;n131400 said:
Hur fan faller samhället?
Om ni börjar lira under apokalypsen...hur ser du till att hela samhället faktiskt brakar samman?
Sprids sjukdomen på något annat sätt än bett?
Har inte kommit så långt ännu, sitter fortfarande och skissar på idéer, därav denna tråden :p
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Ki-ai;n131400 said:
Hur fan faller samhället?
Om ni börjar lira under apokalypsen...hur ser du till att hela samhället faktiskt brakar samman?
Sprids sjukdomen på något annat sätt än bett?
Min första tanke är hittills den som jag känner kommer att fungera bäst, att zombies är en bieffekt av något som nått ut till stor del av samhället men inte hela. Typ något i stil med en pandemihysteri likt den vi hade för några år sedan då folk uppmanades att vaccinera sig duka under trots att vaccinet inte var 100% testat. Och att detta i rollspelet resulterar i att de som vaccinerat sig blir första generationen av zombies. Eller något i den stilen.

Som jag nämnt tidigare så är jag inspirerad av Stephen Kings "Signal" också, i vilken en signal sänds ut i telefonnäten som förändrar folks hjärnor och gör dem till mordiska zombieliknande individer. Då signalen sänds på telenäten så får den stor spridning då alla som använder sig av telefoner under signalen "smittas".
 
Top