Nekromanti Zombie-problem…

Nån annan

Veteran
Jag ska snart spela ett äventyr med min spelgrupp. I detta lilla ”äventyr” kommer spelarna ”råka” stöta på en mindre mängd zombier. Spelarna kommer sedan med största sannolikhet att barrikadera in sig i ett hus. Och med det finns det ett litet problem. Har man otur så kommer spelarna inte att göra så mkt och då finns det en viss risk att dom börja tycka att spelandet blir enformigt och långtråkigt. Hur ska jag undvika detta? Har någon några tips att dela med sig av? Vad kan man göra för att bygga upp stämningen?

Eksem

Champion
Tja, om de inte gör nåt så rusar Zombierna in och dödar dem. Eller, hälften av dem! Sen får resten fly till källaren och försöka igen.

Helt enkelt, straffa slöa spelare! Man reagerar inte på ett zombiehot genom att gömma sig och hålla andan! Man plockar fram det fräsigaste vapnet i boden, binder fast det på armen och slår sig ut! Se till att de lär sig det!

Duddmannen

Hero
Zombie-lösning!

Zombier är förrädiskt intelligenta. Alla zombier har en tendens att se slöa eller dumma ut, detta är en del av deras plan! Helt plötsligt skall det dyka upp en zombie på ett oväntat ställe. Helst sker detta mot en ensam spelare. Om spelarna ser till att barrikadera alla ingångar, slår sig en zombie in genom en (oväntat) rutten vägg och drar ut spelaren. Följer ingen efter för att rädda honom eller henne så är det ju tråkigt.

Om du inte kan hitta en lucka i spelarnas barrikader, teleportera in en zombie och säg att han gömde sig i en garderob där ingen letade förut. Heh, heh, heh!

En annan metod är att sätta spelarna på en lyxkryssare som dundrar på mot ett grund. Zombier i maskinrummet ångar på i full fart framåt medan zombier på bryggan styr mot grundet. Vart går spelarna då? Livbåtarna är fulla av andra zombier och flytvästarna ser inte ut att räcka till alla. Dessutom kan det ju finnas zombier i vattnet också! Heh, heh!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Zombieveteran

Se Night of The Living Dead, du kan hitta den gratis om du söker på http://www.homepageofthedead.com/ (tryck på "Bits and Pieces och sök efter NoTLD gratis bara).

Om du har möjlighet, se Evil Dead 1 och 2, Dawn of The Dead samt Day of The Dead. Mest rekommenderar jag att du tittar på nyinspelningen (den med färg, från 1990) av Night of The Living Dead.

Om du redan har gjort det, ta alla koncept, skaka, och häll ut på spelbordet framför spelarna.

Om inte, kan jag ge dig några idéer lite kortfattat:

* Till slut blir zombierna väldigt många och hotar att trycka sönder barrikaderna. Det kanske redan fanns någon i huset när de kom in? Inte nödvändigtvis någon levande då... då får spelarna något att göra i alla fall.

* Tänk på att det finns andra än bara rollpersonerna i omlopp i världen, det kanske finns något skumt survival-MC-gäng (som i Dawn of The Dead) som vill ha något som finns där inne i huset (mat, förnödenheter, etc..). Dessa kanske tycker att, "vafan, vi ska ju ändå inte stanna här - så vi sabbar deras jävla barrikad, tar det vi behöver, och sticker". Då får spelarna också något att göra /images/icons/smile.gif.

* Vad gör det om de tar sig ut ur huset? Låt de hitta en "övergiven" bunker. När de tar sig in och tänker, "javafan - vi har det rätt bra bra här", låt helikoptern med militärer och forskare komma tillbaka. Det är nämligen deras bunker, och de bestämmer minsann där. Och utanför finns miljoner med zombier... se "Day of The Dead" /images/icons/wink.gif. Självfallet finns förresten en bakväg ut, från var det strömmar in lite zombier då och då. Och hörru, på Homepage of The Dead finns även manus till Dawn of The Dead och Day of The Dead att ladda ner - gratis. Läs dem. Jag säger bara: "Dr. Logan" /images/icons/wink.gif.

* Oavsett vad som händer, så börjar säkert spelarna få slut på mat efter ett tag. Och de måste de ta sig ut. Och de kanske undrar varifrån alla zombier kommer...? De kanske kan stoppa det...? Kanske inte.

* Det bästa tipset är faktiskt att se tidigare nämnda filmer. Men jag måste varna dig för Children of The Living Dead och Shatter Dead - de suger verkligen.

Hoppas din zombieslakt går bra!