Nekromanti Zinescene som e-fansin

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Inga fler som saknar den tidiga e-postvarianten av Zinescene? Den var fasen så mycket mer intressant än detta Forum. Kom tillbaka Håkan Aldengran och rädda den svenska rollspelsfansinhobbyn!!!*

* Dit vi varken räknar serietidningsfansin eller norska spelfansin.
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Visst skulle jag kunna dra igång epost-ZS igen, på följande villkor:

o Det finns något att skriva om. Finns det bara ett eller två fansin känns det knappt lönt med ett metafansin. Eller? Vad ska det handla om?

o Jag får lite assistans och slipper skriva allt själv. Som de flesta säkert vet vid det här laget har jag inte samma mängd ledig tid över idag som jag hade när jag drog igång ZS #1.

Hur stort är egentligen intresset? Någon mer än Peter som vill se epost-ZS pånyttfött?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag skulle också gärna se det, å andra sidan finns det ju inte mycket att skriva om i dagens läge som du säger.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Mitt förslag är att man lånar ZineScene-namnet till en särkild fansin-avdelning i vårt kommande e-postfansin Rollspelaren istället. Det känns extra passande då ZineScene är ett av förebilderna till Rollspelaren, men jag skulle aldrig göra det utan Aldengrans medverkan eller välsignelse. Sedan behövs någon som kan ta hand om spalten, på månadsbasis.

Vad gäller innehållet så tänker jag mig fansin-nyheter (det händer en hel del ute i världen, om inte annat), kåserier, krönikor, recensioner (även av digitala/elektroniska fansin, främts svenska dock), hänvisning till aktuella diskussioner på det här forumet, och så vidare. Man kanske inte kan fylla spalten med något vettigt varje gång, men det gör nog inte så mycket heller.

Oavsett så tål saken säkert att diskuteras, exempelvis på det här forumet. Det lär dessutom dröja till januari-numret innan det kan bli realitet. (Dessutom vill jag gärna få ut det första numret innan jag bjuder in fler projekt till fansinet, så att man har någonting konkret att hänvisa till.)

Rollspelarens premiärnummer utkommer hur som helst om ett par veckor och prenumeration kan göras här. Jag skulle dock behöva en fansin-recensent redan nu... (Intresserade hör av sig till rollspelaren@legend.se.)

/Pauli Paananen, redaktör
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Nja, jag är tveksam till att begrava ett epost-ZineScene i ett annat utskick. Om man gör ZS till ett rent metafansin (eller vad man nu ska kalla det; alltså det vänder sig helt och hållet till fansinredaktörer och andra som redan pysslar med fansin) så är det ju inte så intressant för utomstående, och de som är intresserade av ZS är kanske inte intresserade av övrigt innehåll. Och eftersom det inte direkt är besvärligare att skicka två brev än ett långt tror jag mer på att hålla dem separata.

Ett ZineScene som "subsin" eller spalt i något annat fansin fungerar nog bättre om man gör det i form av t ex Signaler/Sverox gamla fansinspalter, dvs de vänder sig mer till läsare och allmänt nyfikna, än till redaktörerna.
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
För att svara mig själv...

Ett nyfött epost-ZS behöver i o f s inte vara särskilt omfattande. Det räcker kanske med ett par tusen tecken per utskick. Eller kortare ändå, ibland är det viktigaste bara att det händer *något*, inte vad som händer...

Dessutom fick jag faktiskt ganska mycket feedback till den första inkarnationen av epost-ZS, åtminstone jämfört med web-ZS. Kanske är det så enkelt att om man får "fansinet" med mailen är det väldigt enkelt att bara trycka på reply-knappen och kludda ner några rader.

Jag är faktiskt beredd att göra ett försök att dra igång det hela igen, men får erkänna att jag just nu inte har en susning om vad första numret ska innehålla. Så nu är det upp till er andra att ge mig några tips och/eller bidrag, så skall jag sparka liv i liket...

Alltså:

o Vad ska första numret innehålla? Maila mig alla förslag på adressen zs@zinescene.org
o Vill du prenumerera på ett eventuellt återfött ZS? Skicka mig din adress så lägger jag till dig på prenumerantlistan.
o Vill du att epost-ZS ska överleva, så se även till att ge ut många fansin så det finns något att skriva om :gremsmile:
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Är nog beredd att hålla med Håkan -- det finns både för- och nackdelar med en korsbefruktning.

Web-Zinescene blev ett sorts uppslagsverk och detta Forum är ärligt talat inte så givande (om jag hade varit moderator så hade jag låst alla topics om serier ögonablixt). Jag saknar den typen av redaktörskontakt som den ursprungliga Zinescene (som e-post) var, lite "bakom kulisserna" om ni förstår vad jag menar. Diskussioner, nyheter, rykten allt möjligt. Jag är inte säker på den typen av information intresserar allmänheten och jag är heller inte så säker på att fansinredaktörer är så intresserade av respons från folk som aldrig gjort fansin, eller i värsta fall inte ens läser fansin.

Då tror jag nog hellre på ett litet e-fansin för en liten publik (eller grupp för inbördes beundran beroende på hur man nu vill se det). Det skulle vara kul att få veta vilka fansin som ens är (eller anser sig vara) aktiva idag.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Angående moderering

Det finns ju inte direkt någon som sköter modereringen i detta forum, och det finns ju inget direkt definierat vad som får diskuteras och inte. I och med att det ändå skrivs så lite här så känns det imho konstigt att stänga trådar bara för att de inte direkt handlar om spel. Men det är ju er hobbyspelfansinmakare det är tänkt att vara till för, så vill ni ha hårdare moderering så är det bara att säga till. Eller ännu hellre, hjälpa till, du får gärna bli moderator om du vill. =] Finns det något vi kan göra bättre så måste vi få veta, annars kommer vi ju inte kunna få det gjort.

Sen skulle jag mer än gärna se Zinescene som e-utskick igen, jag tror det kan ge mer genomtänkta debattinlägg och större möjlighet till ett mer sammanhängande matrial. Mail med förslag och idéer är skickad till Håkan.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Angående moderering

Det var inte menat som kritik.
Jag menade att för ett år sedan var det betydligt mer snack om serier än om rollspel.
 
Top