Nekromanti Zeyivres Tro (Tron på den stora himlakroppen)

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: karma

Om de kommer ihåg det och sedan inte får en extrem karma så kan de kanske inte komma ihåg och vet inte om karman längre, jag menar från liv till liv. på så vis så kommer folk att glömma sina förra liv.

Du menar att man kommer ihåg och glömmer bort och kommer ihåg igen allt eftersom man 'sköter sig'?


de som kommer ihåg väldigt många liv kommer också komma ihågväldigt mycket, rent logiskt alltså. Det kan vara galningar eftersom att de kan få problem att hålla isär sina olika liv, kanske de vet saker som måste berättas och ingen tror på dem.

Låter som en intressant tanke, de kan ju t. ex. bli väldigt visa men virriga och plötsligt referera till något som hände för trehundra år sedan som om de var med... (vilket de ju faktiskt var)
Man kan ju också tänka sig att de inte kan komma ihåg mer än vanliga människor, därför kommer deras minne vara blandat av minnen från olika liv (med minskande antal minnen bakåt i tiden). Detta kan ju givetvis variera mellan olika personer.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
G

Guest

Guest
Detta är bara under påbyggnadsstadiet. Det kanske påminner om Skymningshem, jag kan erkänna att jag har varit inne och kollat på det lite lätt, men personligen så ligger inte grunden i Skymningshem, jag har tagit inspiration överallt ifrån, det mesta är dock från filmer och dataspel. Jag tror du kommer ändra inställning när jag börjar lägga upp färdiga bitar på min hemsida.

Mvh Demon!
 
G

Guest

Guest
Jag läste ditt inlägg när jag hade lite mer tid.

"Där metall är en bristvara. [...] De synliga himlakropparna är planetens tre månar, den närliggande jätteplaneten som täcker 1/6 av himmelen på den kallaste respektive varmaste dagen på året samt solen."

Hmmm... rent geografiskt påminner det snuskigt mycket om Skymningshem. Även konceptet att blanda SF och fantasy

Både geografiskt och att blanda SF och fantasy har jag kommit på helt själv.

Lycka till! Även om jag kanske inte är road av idén och konceptet så bör allt rollspelsskapande åtminstone få moraliskt stöd.

Tackar och bockar!!

Mvh Demon
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Även konceptet att blanda SF och fantasy
Kallas inte det techno fantasy? eller är det något annat och i så fall vad är skillnaden?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Zeyivres är alltså den som kontrolerar karman och de som ber till denne kan komma undan med vad som helst?
Skulle inte småskurkar kunna få reda på det från de stora skurkarna då och då skulle alla kunna komma undan med vad som helst.
 
G

Guest

Guest
Jag är inte så kunnig gällande rollspelskategorier. Krille sa att jag hade samma idé som honom och det var en blandning mellan SF och fantasy. Jag vet inte, men min typ av fantasy, om det ens är fantasy kommer vara något som för det första är så långt ifrån skymningshem som man kan komma. Det är en egen värld med sin egna evolution och sina egna djur och växter. Vissa delar av utvecklingen har gått fort medan andra ligger på betydligt lägre nivå. På grund av bristvaran av metall, och framför allt järn, har utvecklingen av eggvapen stannat upp medan det uråldriga andliga har kommit långt. Kirurgi är inte att tänka på medan utforskare utforskar värden med luftballonger och luftskepp, med liknande funktion. Till och med elektricitet har utvecklas men är ej på många år möjlig att kunna fungera som den gör idag, på jorden. Nu tänker jag inte avslöja mer förrän jag lägger upp den första ”betan” på min hemsida.

Mvh Demon
 
G

Guest

Guest
Neutralisering av karma är avanserade ritualer som tar tid och som man inte kan utföra förrän man blivit mer eller mindre "Helig". Det handlar om år av rituell träning och erfarenhet.

Mvh Demon!
 
Top