Nekromanti Zeyivres Tro (Tron på den stora himlakroppen)

G

Guest

Guest
Jag arbetar på ett rollspel där den heliga kraften från de olika himlakropparna spelar stor roll. Där metall är en bristvara. Där vintrarna är grymt kalla medan somrarna är hetare än helvetet. Där karma existerar. Gör du en ond eller god gärning så drabbas du av det i detta liv, i himmelen, helvetet eller i nästa liv. Det grymt varierade klimatet planeten över har gjort att civilisationen har utvecklats olika fort. De synliga himlakropparna är planetens tre månar, den närliggande jätteplaneten som täcker 1/6 av himmelen på den kallaste respektive varmaste dagen på året samt solen. Vidare så måste man kämpa mot de onda krafterna på planeten, de fruktansvärda dödsänglarna samt de hundratals olika demon- och djävulsarterna. Alla personer har också ett visst antal andliga väsen som vakar över en.
Någon som har några synpunkter?

Mvh Demon!!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Oj!

Vidare så måste man kämpa mot de onda krafterna på planeten, de fruktansvärda dödsänglarna samt de hundratals olika demon- och djävulsarterna.
Låter svårt, tycker jag...
Skämt åsido så tycker jag att det hela verkar trevligt. Vilken typ av genre är det? Fantasy eller Sci-Fi? Eller är det både och eftersom "civilisationen har utvecklats olika fort"?

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Jo..
Om man själv är en ond person då?
Dom onda drabbas ju inte av dålig karma, utan får karma av riktigt onda gärningar.
Kan man vara djävlar och sånt så borde det ju vara bra för dom att göra onda gärningar.

...och hör sen!
 
G

Guest

Guest
1. Man kan INTE vara Demoniska väsen (Djävlar, Demoner eller Dödsänglar)

2. Jag förklarar mig gällande Karma: De som gör någon ond handling drabbas själv av en ond handling senare i livet. Den som gör något bra eller gott, belönas med något likvärdit. Exempel: Jag offrar mitt liv för någon för att rädda denne från att bli rånad. Plus i kanten. Min Karma ökar med x antal poäng. Senare i livet så kanske ett klippblock skulle krossa mig. Det landar bredvid och Karman neutraliseras. Min goda gärning har räddat mig. Karman fungerar som ett slags värde. Gör jag en god sak och en lika ond sak så hamnar jag först på plus, sedan på noll igen. Gör jag två onda saker hamnar jag på exempel -1 först och sedan -2.
Jo onda varelser tjänar på att göra onda gärningar. Bara dom kan Karmans lag. De kan om de är riktigt mäktiga be till Zeyivre och få sin Karma ett steg närmare noll. Ligger du på -4 hamnar du på -3. Man neutraliserar karman helt enkelt.
Jag har inga direkta regler färdiga men de är på väg.
 
G

Guest

Guest
Alla har mer eller mindre astrologiska kunskaper efter som deras heliga krafter, som spelar så stor roll in i värden, präglar deras liv. Kunskaperna går liksom i arv. Visserligen kan man ju inte kalla det astrologi eftersom de inte vet vad det handlar om. De tror att det är 5 st olika stora och mäktiga gudar som vandrar över himlavalvet och det är kanske inte helt fel. En av "Zeyivres Tro"´s grundpelare är att allt har en ande. Människor, djur, växter och även planeter. Låter kanske fånigt men jag lovar att utarbeta det så fort jag kan.

Mvh Demon
 
G

Guest

Guest
Re: Oj!

Vilken typ av genre är det? Fantasy eller Sci-Fi? Eller är det både och eftersom "civilisationen har utvecklats olika fort"?

Man ska väll säga så här. Det är både och, men mest fantasy.
Grunden för spelet är två huvudpelare.

* Värden
* Evolutionen

Jag och en kompis ska utarbeta värden, sedan evolutionen. När vi har hela världshistorien uppbyggd så ska vi inrikta oss på två perioder: Jordlig tid, 500 e.kr och jordlig tid 2100 e.kr det är liksom två i ett.
Jak kommer med mer info senare och spelet kommer att läggas upp på min hemsida.

Mvh Demon
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Men alla skurkar som är mot en går det ju skit dåligt för! p.g.a skit dålig karma
"Jag har inga direkta regler färdiga men de är på väg."
BRA!!!

...och hör sen!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Om några är mycket insatta i vilka gudarana är, vet hur de vandrar och vilka stjärnor siom är relaterade till varandra och utifrån detta kan förutspå vad som skall ske så vad kallas det?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: karma

Men om karman drabbade en i nästa liv så vore det ju en annan sak. Människor har ju en tendens att vara kortsiktiga och inte riktigt tro på framtida problem i t. ex. ett nästa liv. Däremot om man som 'elak' drabbas 'omedelebart' så skulle man nog intressera sig för ett 'godare' liv.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Så, nu ska vi väl inte vara så svartvita. Alla är vi väl goda och onda i viss utsträckning? Även de, som kanske inte har samma intressen som du just för tillfället.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: karma

Frågan man då kan tänka sig är, vet människorna om det?
Om man inte vet det så bryr man sig inte. Och hur fick man reda på det?
Det enda jag kan komma på är att vissa känner till sitt eller sina förra liv.
Hmmm låter spännande, kanske kunde det vara så att vissa med extremt ond eller god karma kommer ihåg sitt förra liv. Om gudarna kontrolerar vad som ska hända p.g.a. karman så kan det vara så att de vill att de som straffas (av ond karma) ska veta varför så de kan bättra sig och att de som blir belönade får veta varför så att de inte slappar av på goda gärningar sidan och inte får ett lika bra nästa liv.
Skulle det kanske vara något?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Oj!

Måste man klassa det?
Jag tycker det ligger någonstans mittemmelan efter vad jag läst, men det är förståss upp till skaparen att bestämma vad han vill klassa det som.
 
G

Guest

Guest
Men alla skurkar som är mot en går det ju skit dåligt för! p.g.a skit dålig karma

Svar: ja (och nej)

Om vi snackar småskurkar, som rövare, lär det gå rätt dåligt för, de får typ -3 i karma för att våldta en kvinna. Det resulterar att han får igen för detta senare om han inte kan gottgöra detta eller kan karmans lag (och det kan knappast en rövare).

Snackar vi riktigt mäktiga skurkar, typ onda shamaner. De kan karmans lag. Direkt efter sitt onda dåd så ber de till Zeyivre för att öka sin karma till noll. De klarar sig på detta, för karma-tillbakaslaget kommer förmodligen inte på flera år. Har du otur kommer den nästa vecka, har du tur kommer den inte detta liv.

Mvh Demon
 
G

Guest

Guest
Från våran synvinkel kallas det naturligtvis astrologi, men om vi ska se det från deras synvinkel skulle man väll kunna kalla det teologi.

Mvh Demon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Där metall är en bristvara. [...] De synliga himlakropparna är planetens tre månar, den närliggande jätteplaneten som täcker 1/6 av himmelen på den kallaste respektive varmaste dagen på året samt solen."

Hmmm... rent geografiskt påminner det snuskigt mycket om Skymningshem. Även konceptet att blanda SF och fantasy (se post nedan) känns bekant (obs: jag påstår inte att du snor av mig, utan att idéerna är lika).

Lycka till! Även om jag kanske inte är road av idén och konceptet så bör allt rollspelsskapande åtminstone få moraliskt stöd.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: karma

Hmmm låter spännande, kanske kunde det vara så att vissa med extremt ond eller god karma kommer ihåg sitt förra liv

Det tycker jag är ett tilltalande alternativ. Då kan man få visa män och kvinnor som känner sanningen (mer eller mindre) och försöker upplysa resten av världen om hur saker och ting ligger till och så småningom utvecklas någon form av teologi kring detta själavandrande. Olika människor kommer givetvis att tro på det olika mycket och värdera framtida eventuella nackdelar olika gentemot de nutida fördelarna.

Det kan vara knepigt (har jag upptäckt) när religionen finns på riktigt/mer påtagligt i världen än vad varit fallet i vår värld. Det blir lätt hänt att det inte finns något utrymme för att vara skurkaktig och då blir där ju inga antagonister till spelarna. Om straffande makt är helt allsmäktig och straffar strax efter begången synd så tror jag att alla utom de allra dummaste strax skulle rätta in sig av ren självbevarelsedrift.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: karma

Om de kommer ihåg det och sedan inte får en extrem karma så kan de kanske inte komma ihåg och vet inte om karman längre, jag menar från liv till liv. på så vis så kommer folk att glömma sina förra liv.

de som kommer ihåg väldigt många liv kommer också komma ihågväldigt mycket, rent logiskt alltså. Det kan vara galningar eftersom att de kan få problem att hålla isär sina olika liv, kanske de vet saker som måste berättas och ingen tror på dem.

bara en tanke...
 
Top