Nekromanti Zardoz

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Såg denna minst sagt märkliga film sent igår på dansk tv. En märklig sci-fi-historia med Sean Connery i röda badbyxor och korsade patronbälten. Bara det måste ju vara värt höga poäng. Men jag kan ju inte påstå att jag fattade särskilt mycket. Finns här någon mer insiktsfull person som kan förklara filmens uppenbarligen djupa filosofi för mig?
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Har ingen aning om vad det är för film men jag kände endå för att kolla imdb... Detta är vad jag fann: Zardoz på IMDB

Du kanske hittar nått där. Själv så ska jag ut...

/Hartland - häpp! =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Finns här någon mer insiktsfull person som kan förklara filmens uppenbarligen djupa filosofi för mig?
Om jag minns rätt (det var ett tag sedan jag såg den) så var det lite 70-talsflum hopmixat med Trollkarlen från Oz. Jag tror inte att du ska analysera för mycket, den var bara ett av många halvdana försök att rida på SF-vågen som skapades av Star Trek, Star Wars, Alien, Space 1999, Battlestar Galactica och några till.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag misstänker att Troberg har rätt. Jag ber dock att få tacka för att du påminde mig om denna höjdare. Det fick mig att leda citat och ändra min .sig.

Erik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Zardoz är en gammal favorit i min spelgrupp. Som jag uttryckte det en gång: "Zardoz... det är fantastiskt hur den kan vara jättebra och jättedålig på en och samma gång". Begriplig är den dock inte. Jag begriper början och slutet, men mittenbiten (det där med kristallen) är väl underligt.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
det är fantastiskt hur den kan vara jättebra och jättedålig på en och samma gång
Som ganska många B-filmer... Hur många här känner till Ator? Jag har bara sett en film: Iron Warrior. Hur kass som hälst, men bus kul att titta på... =)

/Hartland - försöker utöva trådkapning för första gången i sitt forumsliv
 
Top