Nekromanti Zapps Färdigheter

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Följande är en PROTOTYP där jag inbjuder till kommentarer och feedback: skulle du finna Zapps Färdigheter användbart?

Dokumentet är alltså inte färdigt; jag vill först mäta intresset.

PS. Jag testar att dela filer från Yandex i min jakt på en gratistjänst som verkligen håller. Fungerar det smidigt? Eller inte alls?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Zapps Färdigheter är till för dig som gillar Symbaroum, men är ovan vid hur abrupt systemet med Förmågor kan vara: ena dagen kan du inte göra en viss handling, nästa dag har du kanske 75% chans att lyckas! Med färdigheter istället för förmågor blir du bättre gradvis, vilket även har fördelen att dina spelare alltid har råd köpa ”något nytt” till sin karaktär efter varje spelning.

Lycka till med ditt äventyrande!
Zapp

PDF länk:

https://yadi.sk/i/ksxLSJ4ZiDk2b
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Ditt färdighetssystem är inget nytt eller banbrytande. Med det sagt så betyder det inte att det är dåligt, det är helt enkelt en annan kopp te. :)
Jag tycker det är lite skönt att slippa färdigheter. Visserligen ger det som du säger en ganska stor variation med att lyckas ena dagen och misslyckas andra. Men å andra sidan så begränsar du inte rollpersonernas kunskaper - har du inte "Skjuta armborst så kan du inte" medan orginalsystemet tillåter dig att skjuta armborst.

Personligen så gillar jag färdigheter, men i Symbaroum tycker jag nog att avsaknaden av dem vinner. Däremot gillar jag dina förmågor väldigt mycket! Att kunna utvecklas långt, lite i taget och mycket är en viktig del av flödet. :)

Kort och gott - Du har ett bra system där och jag kan inte hitta några fel med det. För den som vill ha färdigheter i Symbaroum är det säkerligen utmärkt. .)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Tack för att du uttrycker din åsikt och det finns ingen anledning för mig att vare sig säga emot eller med.

Men låt mig notera en sak:
Spelknepe;n109466 said:
Men å andra sidan så begränsar du inte rollpersonernas kunskaper - har du inte "Skjuta armborst så kan du inte" medan orginalsystemet tillåter dig att skjuta armborst.
Det finns ingen anledning dra denna slutsats. Jag tänker inte skapa ett stelbent färdighetssystem a la tidigt åttiotal... :)

De tre färdigheter som är de naturliga färdigheterna under Träffsäker är tänkt ge tillgång till samtliga vapen. Alla har således minst FV 5 i armborst. Precis så som Symbaroum fungerar idag (dvs om du anstränger dig genom att sätta Träffsäker 5 och sedan undvika alla de Förmågor som låter dig använda bättre karaktärsdrag... ;-)

De fördelar du i orginalsystemet erhåller genom att ta Förmågor implementerar jag som tränade färdigheter som då kan ligga under andra Karaktärsdrag. På så vis bibehålls möjligheten att exempelvis skjuta pil med Vaksam eller utföra lönnstötar med Diskret.
 
Top