Nekromanti Zanguina - Rollspelet

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
En fråga:
Varför heter rollspelet Zanguina? Vad är Zanguina i spelvärlden? En person, en plats, en gud eller en pryl? Eller bara ett ord som passade bra som namn på ett rollspel?
?Bara nyfiken :)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
da_bohz;n223793 said:
En fråga:
Varför heter rollspelet Zanguina? Vad är Zanguina i spelvärlden? En person, en plats, en gud eller en pryl? Eller bara ett ord som passade bra som namn på ett rollspel?
?Bara nyfiken :)
Bra fråga. Zanguinan är den "kraft"; det livsblod som genomsyrar världen, och som man dessutom kan manipulera och på så vis använda sig av magi.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Nice. Kunde inte hitta det på hemsidan, men nu är min nyfikenhet stillad (för stunden).
Bra namn förresten!
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
MandaWall;n226047 said:
Det låter kul. När kommer vi få spel testa det?
:)

Så fort som det bara går (det är rätt tidskrävande) och vi har formulerat alla grunder så att det är förståeligt för folk utanför vår lilla projektgrupp kommer vi att titta på att låta andra speltesta. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska lägga upp det, vi är inga konventare eller så, men jättekul att du är intresserad. När det är läge kontaktar vi dig och går ut med hur vi lägger upp det.

Vi parallelljobbar med många aspekter av spelet och spelvärlden, men det som saknas inför extern speltest är just ett pedagogiskt upplägg och lite komplettering av bakgrundstabeller och så vidare. Håll gärna koll på bloggen; vi ska försöka pö-om-pö-uppdatera med regeltankar och gå djupare in på grundegenskaper, färdigheter, magisystem etc vad det lider.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Zanguina lever och frodas men genomgår en revision nu och ska börja fokustestas på nytt efter jul. Grunden och motorn börjar ta form ordentligt efter mycket stötande och blötande. Vi tror vi har hittat ett stridssystem som är eget, levande realistiskt och förhållandevis enkelt, men allt ska såklart slipas till och dekoreras vackert också.
Färdigheterna har gåtts igenom, slimmats och skrivs i detta nu, medan maskinansvarige sitter och lappar och putsar på skaderegler. En del tabeller för rollpersonsgenerering måste kompletteras, och det och de olika bakgrundspaketen för rollpersonsskapande står näst på tur att betas av, så att den biten är helt komplett inför nästa fas av speltester.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Grundläggande regler för strid och skador huggna i sten. Blir riktigt, riktigt bra.
Näst på tur: regler kring psykisk påfrestning och återhämtning.
 
Top