Nekromanti Yxor till Zorianriddare?

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Någon på forumet som kan minnas/hitta vad för yxor zorianriddare brukar använda? Jag har för mig att jag läst det någonstans men kan inte hitta det igen...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns inga preferenser angivna i gammalt material. Stridskonsten de använder i Eon 3 säger bara "valfri yxa" - jag antar att detta exkluderar kulturellt särskilda yxor som Krell-kharz och Rakhoristav, men vilken "vanlig" yxa som helst går bra.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
I äventyret "Regnsynd" är en av SLP:erna en Zorianriddare vid namn Riddar Warg Spegesköld, och han är utrustad med en Bredyxa - men som Staffan säger är det inget krav på vilken yxa en riddare använder, även om stridskonsten är anpassad för yxa och sköld så det bör vara en enhandad yxa.

Bredyxan kräver 3T6 styrka med en hand, så är kanske den vanligaste. För de starkare riddarna kan de använda Stridsyxan som kräver 4T6 styrka för att bruka i en hand.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Staffan;n186997 said:
jag antar att detta exkluderar kulturellt särskilda yxor som Krell-kharz och Rakhoristav, men vilken "vanlig" yxa som helst går bra.
Det borde väl egentligen inte spela någon roll om det är ett kulturellt specifikt vapen heller så länge det är en yxa.
Hur rollpersonen fått tag på det speciella vapnet är kanske, i just detta sammanhanget, mindre relevant? Så länge det beter sig som en yxa, menar jag.
"Walks like a duck and talks like a duck..." osv.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kuma;n187146 said:
Det borde väl egentligen inte spela någon roll om det är ett kulturellt specifikt vapen heller så länge det är en yxa.
Hur rollpersonen fått tag på det speciella vapnet är kanske, i just detta sammanhanget, mindre relevant? Så länge det beter sig som en yxa, menar jag.
"Walks like a duck and talks like a duck..." osv.
I gamla Eon var stridskonster baserade på specifika vapen snarare än vapentyper (bredyxa snarare än yxor). Zoriankämpens väg, som jag har för mig Zorianriddarnas stridskonst heter, har "valfri yxa" som moment - man måste alltså träna sig med en specifik variant. Om du har lärt dig Zoriankämpens väg med bredyxa kan du inte utan vidare använda den med en krell-kharz (regeltekniskt har jag för mig att man fick +Ob1T6 i svårighetsgrad, vilket är en enorm ökning i Eon 3).

Även om det inte finns något regeltekniskt som hindrar en från att ha krell-kharz i Zoriankämpens väg så är Venn-diagrammet över "medlemmar i Zorianorden" och "folk som har tillgång till en krell-kharz" i princip en åtta.

Jag är lite osäker på hur stridskonsterna var utformade i Eon 4 - jag kommer ihåg att det var en preview på hemsidan, men jag är för lat för att kolla det nu.
 
Top