Yverboren runsten i Ekholm(Uppland)?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
I David Kings biografi om Olof Rudbeck d.ä skriver han om ordet yverboren och dess förhållande till det forngrekiska Hyperborea. Enligt Svenska Akademien är yverboren en ren försvenskning av hyperboré, men King påstår att Rudbeck hittade ordet på en runsten i byn Ekholm utanför Uppsala.

Problemet, utöver att King inte anger SRD-signum som man bör, är att det inte finns någon by som heter Ekholm utanför Uppsala. Eventuellt kan det ha funnits en tidigare som sedan svaldes av staden när den växte, men alla sökningar kör fast i människors efternamn och öar i Mälaren.

Är det någon här som vet hur man kan få reda på denna by och dess tillhörande runsten? Jag misstänker att King läst om den i Atlantica och inte brytt sig om att kolla upp uppgiften.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Det finns mycket info om stenar på riksantikvarieämbetets sida.
Uppland | Riksantikvarieämbetet (raa.se)

I Uppland ska det finnas 1300 stycken.
Men jag får ingen träff på varken Ekholm eller yverboren.

Så jag misstänker att det är felaktigt eller kanske en felstavning.
Har du otur behöver du kanske gå igenom alla 1300 runstenarna och se om det finns bättre ledtrådar?

//EvilSpook
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
I David Kings biografi om Olof Rudbeck d.ä skriver han om ordet yverboren och dess förhållande till det forngrekiska Hyperborea. Enligt Svenska Akademien är yverboren en ren försvenskning av hyperboré, men King påstår att Rudbeck hittade ordet på en runsten i byn Ekholm utanför Uppsala.

Problemet, utöver att King inte anger SRD-signum som man bör, är att det inte finns någon by som heter Ekholm utanför Uppsala. Eventuellt kan det ha funnits en tidigare som sedan svaldes av staden när den växte, men alla sökningar kör fast i människors efternamn och öar i Mälaren.

Är det någon här som vet hur man kan få reda på denna by och dess tillhörande runsten? Jag misstänker att King läst om den i Atlantica och inte brytt sig om att kolla upp uppgiften.
En av de mest underhållande biografier jag någonsin läst. Inga kommentarer kring runstenen, men Rudbecks makalösa fantasi kan mycket väl ha hittat en sådan sten. Om inte i verkligheten så på astralplanet.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Det finns mycket info om stenar på riksantikvarieämbetets sida.
Uppland | Riksantikvarieämbetet (raa.se)

I Uppland ska det finnas 1300 stycken.
Men jag får ingen träff på varken Ekholm eller yverboren.

Så jag misstänker att det är felaktigt eller kanske en felstavning.
Har du otur behöver du kanske gå igenom alla 1300 runstenarna och se om det finns bättre ledtrådar?

//EvilSpook
Jo, risken är ju att man blir tvungen att göra så. Ska se om Litteraturbanken eller nån har en OCR-variant av Atlantica så man kan söka upp vad Rudbeck pratar om åtminstone.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
En av de mest underhållande biografier jag någonsin läst. Inga kommentarer kring runstenen, men Rudbecks makalösa fantasi kan mycket väl ha hittat en sådan sten. Om inte i verkligheten så på astralplanet.
Instämmer, det är en kul bok och en bra översättning dessutom. Verkligen en fascinerande människa.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Rudbeck d.ä., Olof
Atland eller Manheim. 1-4
Uppsala, 1679-1702. 1863 (del 4, faksimil)
Den verkar dessvärre inte gå att söka i. Det finns en senare utgåva, satt i den lättlästa antikvan, som går att söka i. Men jag har hittills inte fått några bra träffar, och det är alltför mödosamt att hålla på med mobilen, som är allt jag har till hands just nu.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Hittat stycket nu "ᛁᚠᚢᚱᛒᚭᚱᛁᚾ finnes på Ekholms slätts runsten". Dessvärre verkar inte ifurborin ge något resultat i runsök heller.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag slog upp ifurborin på google och fann en artikel om runstenar i Veckholm socken i Uppland. Författaren till artikeln tror att Rubeck syftade på U 699 som står rest i Ekholmens park. Enligt artikeln feltolkade han troligen namnet ikilaif (Ingeleif) som yfwerboren. En bild på U699 medföljer, där namnet står skrivet längst ned på stenen.Screenshot_20230717-124844__01.jpg Detta är nog så löst mysteriet lär bli. Tack för all hjälp!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Författaren till artikeln tror att Rubeck syftade på U 699 som står rest i Ekholmens park.
Det är det eftermälet jag hoppas lämna också:

"Dog i Danmark med vita kläder medan han ristade in en balle."

:ROFLMAO:
//EvilSpook
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
73
Location
Fisksätra
artikel om runstenar i Veckholm socken i Uppland. Författaren till artikeln tror att Rubeck syftade på U 699 som står rest i Ekholmens park
Bra forskat! Kan du säga författarens namn och artikelns titel? Gärna tidskriftens namn också. Jag vill gärna skriva om detta i Wikipedia.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Bra forskat! Kan du säga författarens namn och artikelns titel? Gärna tidskriftens namn också. Jag vill gärna skriva om detta i Wikipedia.
Artikel är eventuellt oegentligt, men jag kommer inte på något bättre ord. Det är under uppslagsordet 699 i Sveriges runinskrifter band 8 (Upplands runinskrifter). Upphovsmännen är Elias Wessén och Sven B.F. Jansson. Hela serien finns tillgänglig digitalt hos RAÄ: https://www.raa.se/kulturarv/runor-...ands-runinskrifter-del-3-sri-band-8-1949-1951

PS: Dessvärre diskuteras inte kopplingen till Rudbeck så ingående. Endast en fotnot ägnas åt ämnet.
 
Top