Nekromanti Ytterligare två inkoherenta spelrekommendationer

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag skiter väl i om det inte är ett riktigt ord.

Nå, brace yourselves, nu har Fogge gått på en tripp och lirat datorspel dygnet runt i en vecka och är frälst igen.

Först och främst, det jag har spelat allra mest: Galactic Civilizations 2. Ett brädspel i datorspelsform kan man säga, rymdstrategi enligt 4X-modellen (Explore, Expand, Exploit och Exterminate) med en helt sinnessjukt bra programmerad AI.

Konflikt:
Människan tar sig ut i Jymden och uppfinner motordrift som gör att man kan ta sig genom Jymden utan att använda warp-portaler, och springer in i nio andra Äjlienraser. Krig, diplomati, handel, kulturellt utbyte, ladi da och så vidare. Huvudkampanjen (som jag inte alls lirat) utspelar sig under "The human-drengin wars", där drengin är den mest krigiska av Äjlienraserna (de ser ut som orcher, go figure) och även spelets undertitel, The dread lords, en jättegammal civilisation som slogs mot en annan jättegammal civilisation och sen försvann båda, och nu kommer de tillbaka. De ser typ ut som jättebläckfiskar och har organiska skepp (typ som Chigs i Space: Above and beyond, för er nötter som ett den serien).

AI:
AI:n är helt otrolig (det finns system för vapen och försvar, och AI:n bygger skepp som slår mot dina svagheter och skyddar sig mot dina styrkor, den optimerar skattesatserna på en rund-basis för att få ut så mycket pengar som möjligt med minsta motstånd från befolkningen och justerar sina utgifter mellan social produktion (byggnader på planeter), militär produktion (Jymdskepp) och forskning beroende på vad den bygger och hur fort den behöver få klart ett visst skepp eller byggnad. Visst, du kan också göra detta, men om du ska göra det på 20 olika planeter som alla har olika förutsättningar måste du, som man säger, kruncha oerhörda mängder data för att komma fram till det mest optimala. Detta gör att AI:n känns som att den fuskar när den i själva verket inte alls gör det. Samtidigt kan AI:n vara behagligt korkad och spela rakt i dina händer. Jag har nu flyttat upp svårigheten på Normal och vinner några matcher och får däng några, oftast bara beroende på hur kartan slumpas fram och hur snabbt jag kan grabba kolonier. Lirar man med AI:n på Korkad så har man gott om tid att vinna den rundan och lära sig så mycket som möjligt av spelet. Dessutom är den full av humor, om man mobiliserar styrkor eller bygger stjärnbaser på en Äjliens territorium så säger den ibland "Du, jag vet nog vad du sysslar med, och om min intelligens inte var satt till "Sub-normal" skulle jag göra något åt det!". Finns dessutom massor av referenser till Liftarens Guide till Galaxen, men det rymdspel som inte spoofar den ska fan skämmas. Hittils har jag kunnat lura AI:n rätt hyfsat, dels så bygger den skepp för att kontra vad du har, inte vad du KAN bygga, så pumpar man ut laserskepp ett tag så får fiendeskeppen sköldar, men då slår man snabbt om till att producera missilskepp och kan använda Blitzkrieg för att plocka hela fiendenflottan. På samma sätt kan man ligga och krypa med inte ett enda militärt skepp och helt plötsligt förklarar någon krig för att man är så vek, utan att ta i beräkning hur bra ekonomi och produktionstakt du har. Innan hans invasionsskepp hinner till dina planeter har du byggt upp en militärmakt dubbelt så stor som hans... Enligt utsago går dock inte AI:n på dessa finter på högre nivåer.

Pros:
Ofantligt stort och djupt. Du kan göra skitmycket (vilket förvisso är kutym i liknande spel), det är snyggt, "realistisk" sci-fi, och AI:n är som sagt helt lysande på alla nivåer. Hela spelet känns genomtänkt och jag tror inte jag en enda gång har hittat en mekanism som kännts dålig på ett spelmässigt sätt. Jag tyckte personligen att det var hyfsat lätt att lära, men jag lirade Galciv 1 litegrand i väntan på den här titeln så vissa grundmekaniker var jag redan bekant med.

Och skeppsdesignern. Oh my fucking god. Det är som att göra en karaktär till ett rollspel, fast flera gånger i samma spelomgång! Det finns fem olika sorters skepps-"raser", drengin har sina modeller, människan sina, de ondskefulla robotkollektivet Yor sina osv, och varje ras har tre olika skrov per storlekskategori (större storlekskategorier blir tillgängliga när man forskat fram dem), PLUS att det finns massor av tingentangel att hänga på skeppen, lampor, vingar, motorurblås etc. som bara är pynt. Sen har man vapen, motorer, försvarssystem och moduler (såsom sensorer, kolonisationsmoduler, trupptransportmoduler, förnödenhetsmoduler så att skeppet får längre räckvidd osv) som har spelmässig inverkan. Själv har jag designat ett gäng skrov utan utrustning i olika klasser, från Tiny (fighters) via Small(heavy fighters och/eller fregatter) upp till Huge (capital ships) som blir tillgängliga som skepp (men helt värdelösa) så fort man forskat fram den storlekskategorin, sen kan man då i varje spelomgång bestycka dem efter eget tycke och behov. Behöver man panikbygga något snabbt som kan skjuta ner trupptransporten som är på väg mot en obevakad planet? Plocka fram Mjolnir-klassen, lasta på den en laserkanon och fyra-fem motorer och skicka den tvärsöver hela kartan. Behöver du plocka ner försvaret över en planet som till större delen består av missilbestyckade skepp? Ta Odin-klassens capital ship, ös på Point defence (missilmotmedel) så att den blir osårbar mot deras mesiga skepp och fyll resten av utrymmet (varje storlekskategori har begränsning på hur mycket stuff man kan montera fast på dem) med vapen som de inte har skydd mot och njut av förstörelsen. Ja, jag vet att det är nördigt att döpa skeppstyperna efter nordisk mytologi, so sue me. Tillsammans med Kryos Hull Mod(gör alla skrov tillgängliga för alla raser och gör också alla skrov till pynt, så att man kan göra riktigt snygga grejor) är skeppsdesignern helt fantastisk, och jag har nääästan lagt lika många timmar i den som i spelet självt.

Cons?
Folk säger att det är en brant inlärningskurva, jag säger ni är inte stabila. Lira spelet på låg svårighetsgrad ett par matcher mot en korkad motståndare så fattar du snart hur allt funkar, det mesta utvecklas enligt en rak linje i takt med att du forskar vidare, och planethantering är enkelt när man hajat vad det går ut på. En snabb genombläddring av manualen (som bara finns i pdf, skäms!) kan säkert hjälpa också. I övrigt... tja, det ska väl vara att vissa trick man kan köra mot AI:n funkar alldeles för väl, och att det som i vissa brädspel kan komma till en punkt då spelet avgörs, men inte slutar. AI:n är duktig på att ge upp när han är klen, men ibland blir det så att bara man tar -den- kolonin från datorn och etablerar sig där så kommer han i fortsättningen inte ha en chans, och tiden från det att man etablerat sin "säkra vinst" tills det att man vinner kan ibland vara onödigt lång. Detta motverkas säkert också högre upp på AI-intelligensen, bara jag kliver upp på steget efter Normal så får jag rådäng vad jag än gör, så jag lirar nog ett gäng matcher på Normal till innan jag försöker nästa gång. Dessutom finns det ett par glitchar med vissa av kommandona som man kan ge skepp att uföra automatiskt, men det fixas i nästa patch (1.1).

Oh. Spelet kraschar helt orimligt ofta också, men bara vid utsides påverkan. Det klarar myyycket sällan att man alt-tabbar, och ibland har jag fått crash to desktop bara för att någon skrivit till mig på ICQ. Visst, stäng av ICQ innan man spelar men spel av idag borde klara av att applikationer körs i bakgrunden.

Nästa spel jag måste rekommendera är Elder Scrolls 4, Oblivion. För er som lirat Morrowind: You aint seen nothing yet. Rollspelselementen så långt har varit klart sub-par, man har inga dialogval och de flesta NPC:er är bara platser där man får läsa ny text och inte unika personer man kan interagera med. Det finns ett "minigame" för Speech-craftfärdigheten, men det är rätt simpelt och det enda det kan påverka är hur välvilligt inställd någon är till dig för att berätta vissa saker etc, men det är ändå alltid enklare att bara slänga guld på personen än att först dra ett skämt, sen smickra, sen skryta etc. Brudarna går inte att få i säng ändå, vilket suger. Eller inte suger, beroende på hur man vill se det. Förlåt.

Vad är bra då? Det är Morrowind+++, liksom. Det är sjukt öppet, man kan göra och bli vad man vill, skills ökar i takt med att man använder dem och man levlar efter hand man ökar i skills och inte tvärtom. Det är ruskigt snyggt och iallafall terrängen ritas låååååångt bort på min burk (pilar och sånt man skjuter bryter/krusar dock inte vattenytan om de landar bortom en viss distans vilket är rätt fult). Lite skryt: Spelet är sprillans nytt och alltså hårdvarutungt, körde en auto-detect och spelet satte mina inställningar till "Ultra High Quality". SÅ fet är datorn jag köpte innan jul. :gremgrin:

Det finns massor av quests, massor av NPC:er, massor av l00t, massor av monster (jag har redan röjt ur en dunge med odöda), massor av städer och gosh jolly det lär ta ett tag att lira klart huvudquesten. Man ska hitta en arvinge till rikets kejsartron, och man hittar honom direkt. Problemet är att han inte alls har lust att bli kejsare... :gremlaugh:

Finns typ 8 raser, ett femton-tjugotal klasser (plus eventuella customklasser man skapar, jag gjorde en som heter Ninja!), femton stjärntecken(som ger vissa specialförmågor) och så kan man alliera sig med hur många olika fraktioner som helst, och gå med i 3-4 olika gillen. Omspelbarheten är alltså hög, man kan lira som äcklig skurk, ädel riddare, kunskapstörstande magiker, handelsman, the whole shebang - och det kommer garanterat vara annorlunda varje gång. Jag har inte valt än, men som ninja måste man kunna allt, så jag kan lite magi (typ ett par eldbollar och heal self), slåss med svärd, använda lätt rustning, skjuta pilbåge och använda sköld och smyga som mina klassfärdigheter, jag har även köpt ett gäng finkläder för att kunna infiltrera överklassen. Ninja!

Så släpp WoW, era töntar, och lira något riktigt istället! :tekopp:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Ytterligare två inkoherenta spelrekommendation

Gällande Oblivion:

Återrapportera om en månad. Jag tror dig gällande att det är ägigt _nu_, men hur är det när du har insett att man köttar lite ödlor, brygger lite trolldrycker, köttar några ödlor till, och titta där, nu fick jag ännu en quest som går ut på att jag ska hämta X och ge till Y, medan resten av alfabetet försöker hindra en.

Nejdå, jag är inte alls bitter gällande Morrowind, det var riktigt kul. :gremwink: (För övrigt behöver jag nog en ny burk innan jag kan spela Oblivion.)

Och gällande huvudquesten: Yoink! :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, tror det nog är bsät att m,an håller sig ifrån detta träsk. Så man slipper fasta i det hela... Känns som det räcker att vara fast i rollspelsträsket... :gremgrin:
Dock ska jag ju erkänna att jag blev lite sugen på att iaf testa dessa spel ! :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ytterligare två inkoherenta spelrekommendation

Jag tror att du har mycket rätt. Det finns massor att reta sig på i Oblivion som är rent korkat och när nyhetens behag har lagt sig lär dessa bli mer framträdande. Precis som i Morrowind börjar man med typ pissestats i Athletics så att man är kvick som en sengångare. Det finns givetvis löp-mode (som drar Fatigue men aldrig så mycket att man blir utmattad av att springa...) och kvick-resor, men förväntar de sig verkligen att någon GÅR runt i ett spel av den här storleken? Är man intresserad av en skogspromenad så går man väl för fan ut?! Striderna är bara smått bättre än Morrowinds och inget imponerande (håll upp skölden med höger musknapp, svinga vapen med vänster) och det är skitlätt, iallafall så långt jag spelat, att bara fysiskt hoppa undan fiendens attacker. Spring fram, slå, backa omedelbart, vänta tills fienden svingat i luften, rinse, repeat.

Och så ser man för cool ut redan från början. Min mörkeralv skulle ju vara en smutsig ninjalärling och sen bli en fullfjädrad shinobi allt medan jag levlade, men efter tutorialen och ett par småquestar har jag ett hus, full lätt rustning i läder som är skitsnygg, en magisk katana, en magisk sköld och en huva (viktigaste fantasyninja-attributet, kolla bara på Faramir och hans glada gossar i Sagan om de två tornen) och är väl erkänd kämpe i den kejserliga arenan.

Poängen var ju att min gubbe skulle sitta på sin häst och blicka ut över en dalgång med skimrande grått hår, ett koger pilar på ryggen och se stenhård ut efter 20 timmar i spelet, inte 2. Och nä, jag vill inte "iklädd trasor döda råttor med rostig dolk(ödet för en level 1-karris i typ alla spel xD :p)" heller, men puh-leaze liksom. Jag hade velat ta smutsiga jobb för att få ihop stålar till denna utrustningen, inte hitta mer än halva och sen få ihop guld till resten genom att l00ta tunnor och lådor som står helt öppet på gatan...

Eh, slut gnäll.

Jag ville bara påpeka att jag inte är människa nog att låta bli att rekommendera en Wow-upplevelse.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Du menar WoW och alla andra hjärndöda spel?

Återrapportera om en månad. Jag tror dig gällande att det är ägigt _nu_, men hur är det när du har insett att man köttar lite ödlor, brygger lite trolldrycker, köttar några ödlor till, och titta där, nu fick jag ännu en quest som går ut på att jag ska hämta X och ge till Y, medan resten av alfabetet försöker hindra en.
Det låter precis som WoW under den väldigt korta period jag spelade det. Jag förstår inte hur man kan välja att betala månadsavgift för att få .. banka monster och öka level. Det finns spel som gör det som är gratis att spela, över internet dessutom.

/me är oförstående.
 
G

Guest

Guest
Re: Ytterligare två inkoherenta spelrekommendation

Jag kunde efter 5 timmar säga att morrowind var mycket bättre nu när jag har spelat i typ 15 och arbetat med construction set så kan jag bara säga att det var helt rätt att tycka att morrowind var bättre, på nästan alla sätt tillochmed tillomed verktygen att göra grejer med var bättre till morrowind, men visst det är kul att se den snygga fysiken och grafiken och det är helt klart kul att göra sitt eget ansikte är helt klart kul (även om det är lite onödigt krångligt om man jämför med sims2 (i det separata verktyget iallafall, i spelet är det ju jätte jobbigt) project entropia med mera, och i ett förstapersons spel som är singelplayer only så känns det väldigt onödigt.

Jag har hört liknande från andra, men de var tvungna att spela längre än jag för att känna av det verkar det som.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Kort svar.

Det som fått mig att betala månadsavgift sen releasen är:

# Att få upptäcka världen. Mängder med intressant lore, allt från mythos till politiska intriger, magiska platser, mäktiga hjältar, onda skurkar.

# Spelarutmaning. Att klara någonting riktigt svårt tillsammans med andra, och att sköta min uppgift i gruppen ännu bättre och bättre. Vare sig det är PvP eller någon dungeon med odöda ligger det en tillfredsställelse i att veta att jag gjort ett bra jobb, och höra vapenbröderna tacka en för att dom klarade sig med livet i behåll.

# Gillet. Att med egen möda skapa och bygga upp ett gille (guild) som faktiskt har ett bra rykte. Ett gille folk vill gå med i, inte för att vi raidar epic-dungeons eller har flest level 60s, utan för att vi har ett bra omdöme, en skön inställning, och framför allt, en solid sammanhållning. Att höra medlemmarna prisa gillet med stolthet i rösten gör också mig stolt, som dess grundare.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Galactic Civilzations II

Så, nu har jag spelat en stund. Typ tio timmar eller så. Några kommentarer är på sin plats. Jag tycker att det är pissenkelt att lära sig hur spelet fungerar, så att det är en brant inlärningskurva låter som rent skitsnack i mina öron. Jag gillar dock inte spelet vidare mycket. Dels kan jag inte förstå vad det är du tycker är så häftigt med skeppsbyggandet? Personligen tycker jag att det var riktigt uselt UI, vilket kväste all lust att fortsätta experimentera. Nåja, den delen av spelet är ju kanske inte den viktigaste.

Det jag stör mig mest på att är att det här spelet är mer eller mindre EXAKt likadant som ett annat spel, Ascendancy. Jag köpte det spelet för 50 spänn någon gång för länge sedan och spelade det sjukt mycket. Det som skrämmer mig är att det är elva år gammalt, men ändå gör vissa saker bra mycket bättre än GCII. Det är så barnsligt likt spelet att det blir tråkigt bara för det.

En annan sak jag stör mig som helvete på är det Fogge tar upp som en fördel. Jag vill inte ha 3000 planeter med en miljoninställningar styck. Det ska inte vara så att varje drag måste ta fyra år och ett spel tre sekel för att man ska ha en chans att spöa datorn. Nu har jag bara spelat på lättare svårighetsgrader, men om det nu är som Fogge säger är det bara dåligt. En bra AI är en AI som kan luras, anpassa sig efter situation (som Fogge sade) och så vidare, inte en AI som kan opta rent siffermässigt. Det är väl knappast en merit för en AI att kunna göra det, det är ju sådant datorer är skapta för? I så fall tycker jag faktiskt att det närmare sig det fusk det rent tekniskt sett inte är.

Eh, vilken rant. Nåja, nu har jag avinstallerat det också. Tack för tipset Fogge, jag blev sugen på att gräva fram Ascendancy igen :gremsmile:

Edit. Jag glömde säga att det finns en del balla grejer också. Till exempel väljer man partitillhörighet i början och tillsammans med sina grannar i galaxen kan man rösta om reformer och lagar som sedan gäller för spelet. Koolt! Det är också roligt att man inte måste döda allt och alla för att vinna, men det tar helt sjukt lång tid att vinna på till exempel teknisk överlägsenhet om man inte har ett enormt imperium (vilket är omöjligt om man inte har enormt många planeter tillgängliga). Jag är inte säker på om det faktiskt är så, men det verkar som om de har glömt att skala detta efter hur stort universum man spelar i.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Du vinnner Internet

Sedan vill jag tillägga att Morrrowind och WoW har mycket litet med varandra att göra i spelstil - och nu menar jag inte att det ena är ett MMORPG och det andra något man sitter och knackar med på sin dator. Fast bägge saknar en hypercentral STORY där man kutar runt och jagar plottkuponger som man kan lämna in för att få ännu en cutscene där det visar hur man går framåt i den banala handlingen. Friheten i Morrowind är tämligen förvirrande, men mycket helskön.

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mothugg!

..som till viss del redan behandlats på IRC, förvisso, men det är ju trevligt om resten av forumet kan få ta del också.

Typ tio timmar

För lite! :gremlaugh:

brant inlärningskurva låter som rent skitsnack

Det var ju det jag sa! Okej om man är Tant Agda, 75, som aldrig lirat dattaspel innan, men ... hur svårt kan det vara, liksom?

Dels kan jag inte förstå vad det är du tycker är så häftigt med skeppsbyggandet? Personligen tycker jag att det var riktigt uselt UI, vilket kväste all lust att fortsätta experimentera. Nåja, den delen av spelet är ju kanske inte den viktigaste.

Tar man sig tid att sitta och pilla lite och inte bara tänker "en vinge kan man fästa här, här eller här" utan kanske tar en detalj och förstorar upp den och fäster den på ett sätt som gör att hela skrovet får en annorlunda form så kan man snajda till en hel del läckert, kika lite på forumen på galciv2.com, finns ett gäng trådar som heter "posta era snygga customskepp här". Ett måste i sammanhanget är dock Kryos Hull Mod som går att ladda ner från samma sida, den gör skeppsdesignandet oändligt mycket roligare.

mer eller mindre EXAKt likadant som ett annat spel

Både Ascendancy och Galciv2 är inspirerade av/har stulit massor av Master of Orion-spelen, som är smått legendariska i sammanhanget. Dessutom tenderar 4x-lir att vara rätt lika, liksom, en parameter för hur bebolig en planet är, ett gäng skepp med stats som fart, attackvärden och räckvidd, krig, liksom.

Sen att det senaste spelet i genren kom för tio år sen är INTE en anledning till att Galciv 2 är ett omotiverat spel, snarare tvärtom! Störtskönt att se något fräscht på marknaden och jag ville tipsa "gamla rävar" som gillar den här typen av spel i första hand - inte WoW:are även om jag skrev det.

Antalet inställningar på planeter sträcker sig till att dra igång en bygg-queue när man koloniserar, när kön är klar så säger spelet till och man kan välja att bygga mer eller skita i den planeten. Dock så är det bra att man har koll på sina planeter och deras fördelar så att man kan maximera deras effekt på spelet - finns det många slots med matproduktionsbonus kanske just denna planeten ska bli ett befolkningscentra som kan generera mycket skatt, eller så bygger man renodlade forskningsplaneter osv. Denna nivå av micromanagment är ett minimum för mig, iallafall - det skänker djup till spelet utan att plottra ner.

Vad gäller AI:n så förklarade jag mig på IRC men tar en snabbis här:

1. Bara för att AI:n tokoptar (jag tog det som ett exempel på hur avancerad den var, den kan liksom spela spelet, inte agera enligt skript osv) måste man inte själv göra det för att ha en chans att vinna! Den lilla skillnad det gör att justera skatten en halv procentenhet hit eller dit, eller att ändra utgifterna för sociala projekt med en procentenhet för att det numera bara är 25 veckor och inte 32 kvar av det där nya underhållningscentrat är så försvinnande liten i det stora loppet, dessutom narrar AI:n sig själv ibland, eftersom den inte alltid vet vad som är perfekt att bygga satsar den ibland på fel saker, precis som en människa. Dessutom brukar den, även om jag bara märkt det subtilt, ändra sin strategi lite mer radikalt om något omvälvande händer, som att man invaderar och tar en planet där den byggde exempelvis ekonomisk huvudstad, än motsvarande vad en människa gör. En människa gör inte, och ska inte behöva, ens på svåraste AI-nivån, behöva gå igenom alla sina planeter, kruncha data och komma fram till vad man behöver göra om man förlorar en planet, utan istället jobbar man på att ta tillbaka den så fort som möjligt och avvaktar med att ändra sin övergripande strategi - för om man gör det får man ju ändå ändra tillbaka/omutvärdera den när man tagit planeten igen, något en AI "orkar" utan att bli uttråkad men som måste bli drygt för människor.

2. AI:n fuskar aldrig, den spelar spelet på exakt samma premisser som spelaren - men eftersom en dator är en "perfekt" maskin blir det svårt att slå den, precis som när man spelar mot exempelvis en schackdator - du måste ju erkänna att det antagligen är knepigare att lära sig slå Deep Blue än att överlista och besegra en datormotståndare på svåraste nivån i valfritt RTS-spel (AI:n i Starcraft är dock rätt OK men fortfarande (på min tid) lätt att slå även på svåraste). De är också programmerade med en personlighet, vissa raser är mer krigiska och har en lägre tröskel för vad som krävs för att de ska förklara krig mot dig, och så vidare. Detta leder till ett dynamiskt och föränderligt spel, vilket knappast kan ses som en nackdel. Dessutom ska AI:ns bytesrutiner med andra AI:er ses över i nya patchen, det visade sig att den tydligen bytte nästan vadsomhelst, även om det var något den själv behövde mycket, gladeligen med andra AI:s. Dess interaktion med människor på samma plan fungerar dock som tänkt.

Ang. teknisk överlägsenhet så går det att, i alla spel där jag kikat efter, ta sig till den slutgiltiga teknologin och finna svaret på frågan om Livet, universum och allting (för det är vad man gör) relativt fort, särskilt om man som jag kör med forskningsinriktade raser/inställningar. Vad jag däremot inte kommit fram till är ifall den är viktad i olika stora galaxer - dock så bör det inte vara ett problem, då samtliga vinstvillkor ändras beroende på storleken på galaxen - det är lättare att vinna influence, conquest eller alliance på en liten galax men lättare att uppnå odödligheten än att erövra en hel bautagalax. Alla gånger jag kört mot teknologisk vinst (4-5) så har jag suttit med sista techen klar efter drygt 30 veckor (30 veckors forskande på just den teknologin, då, inte 30 veckor totalt från det att spelet startade) i samtliga fall. Dels för att jag i stora galaxer hade mycket forskning, men också för att jag i de små galaxerna brukar köra med snabbare forskning redan som grundinställning. Dessutom, om man glor på hur lång tid det skulle ta att forska fram den i början av ett spel så blir det ju massor av veckor, eftersom den mäter efter hur din forskning ser ut nu, inte om hundra veckor då den grenen på teknologiträdet blivit aktuell.

Men visst, den kanske hade behövts balanseras mot de andra villkoren i mindre galaxer, men då hade ju de andra villkoren behövts balanserats upp i större galaxer eftersom det ju är jobbigare att ta över/utplåna (Mass drivers och tidal disruptors är roligaste invasionsvalen :gremelak:) 45 planeter än 12.
 
Top