Nekromanti ytterligare om månen i framtiden

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Fick en ny idé, faktiskt av att läsa ett svar på mitt förra inlägg, det om "Back to Tellus". Handlar om magi i min spelvärld:
Någon gång i framtiden drabbas jorden av en fruktansvärd miljökatastrof (som gärna färgar hela atmosfären sjukligt röd... förslag på lämpligt utsläpp, någon?) och många av människorna flyr till månen, som sedan länge är helt eller delvis terraformerad. Dessa flyktingar utgör befolkningen vid tiden för spelet. Miljarder människor - de fattiga och resurslösa - lämnas att dö i den giftiga biosfären. All vrede, sorg och skuld som släpps lös på grund av detta nidngsdåd får de dödas andar att för alltid stanna kvar på jorden och ladda den med någon slags osynlig energi ... mana anyone? Alltså, när "Den Gamla Världen" jorden är synlig på himlen kan man med ritualer och besvärjelser kalla på de gamla andarna och be om deras förlåtelse och välsignelse. Magi i min spelvärld skall alltså till största delen vara andebaserad. Nån som vet någon bra sida om shamanism? Tror ni att det överhuvudtaget passar in?

En annan grej... är det någon som har något förslag på vad jorden kan kallas av måninnevånarna i framtiden. I boken "New sun" heter den till exempel "Urth" allts earth med annan stavning. Kan någon begåvad själ komma på en motsvarande förvrängning av Jorden eller kanske Tellus? Typ Jurd, fast med lite bättre klang... kanske ett asiatiskt ord för Jorden, om någon kan? - tänkte nämligen ge min spelvärld en viss orientalisk känsla, sidenrockar, krökta svärd, långa ringlande drakar och såna finfina grejer. Jaja, tacksam för alla förslag/kritik/idéer.

en sista grej: gå in på adressen nedan och kom sen och säg att inte ni också blir inspirerade att kasta ut lite hav, djungler, slott och urgamla ruinstäder med astronaut-monument i bästa frihetsgudinnestil över kartan...

http://www.skypub.com/sights/images/moonmap.jpg /sinisa <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by sinisa on 2000-06-27 23:55.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Shamanism

Nån som vet någon bra sida om shamanism?

Titta in på följande sajt. Innehåller endel information iallafall.

<A HREF="http://www.Shamanicdimensions.com">Shamanicdimensions.com</A> Riddaren <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-28 17:20.</EM></FONT></P>
 
Top