Nekromanti Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel?

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag är lite nyfiken på spel som Sorcerer, The Shadows of Yesterday, Don't Rest your head, Polaris, Dogs in the Vineyard, Spirit of the Century, Fate, plus en massa andra.

Jag skulle tycka det var intressant att höra vad andra har haft för erdarenheter och vad de tycker om dessa spel.
Så därför föreslår jag att nån lägger upp en Forge-spel kategori på forumet. Vad tycker ni andra?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om vi bara kunde definiera vad Forge-spel egentligen är, så... För det vore ganska meningslöst att ha ett forum där man ska diskutera Polaris, men där man inte får diskutera svenska spel som skrivits i Forgespelens anda.

Och då måste vi definiera var gränsen egentligen går mellan de tu. Skulle Supergänget diskuteras på Forgeforumet eller på vanliga rollspelsforumet, exempelvis?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Ingetdera!

Och då måste vi definiera var gränsen egentligen går mellan de tu. Skulle Supergänget diskuteras på Forgeforumet eller på vanliga rollspelsforumet, exempelvis?
Det skulle diskuteras på Kaleidoskop så klart. Hallå, vakna! :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Så där spontant så tycker jag väl att Forgespelen (var man nu ska dra gränsen) passar utmärkt på det allmänna rollspelsforumet, eller på rollspelsmakarforumet om man vill prata regelbygge...

...vet inte varför de behöver ett eget forum. De är ju rollspel, som alla andra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Skulle Supergänget diskuteras på Forgeforumet eller på vanliga rollspelsforumet, exempelvis?
Det skulle naturligtvis diskuteras på Kaleidoskop-forumet.

Men i princip håller jag med dig. Vi behöver färre forum, inte fler. De få diskussioner som förekommer i de mer specifika forumen (skräck och sf till exempel) hade mycket väl kunnat föras på det allmänna rollspelsforumet, precis som diskussioner om Forge-spel.

/tobias
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Jag tänkte mest på utländska spel.

Eftersom jag antog att författarna till eventuellt svenska spel i Forge-anda redan har egna forum-sektioner. T.ex. har Supergänget Kaleidoskop-sektionen.

Om jag inte misstar mig helt så finns ingen sektion för "övriga rollspel" heller. Det finns iof kategorier för sci-fl och skräckspel, men inte Fantasy.
Det kanske hade passat om jag t.ex. skulle vilja höra folks erfarenheter av t.ex. Sorcerer och Shadows of Yesterday.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Så här står det:

"Rollspel
Ett allmänt diskussionsforum för rollspel. Här kan man diskutera allt möjligt kring rollspel, hur reglerna fungerar i ett specifikt rollspel eller nån fråga om världen eller vad som helst. "

Jag tror jag missade: "hur reglerna fungerar i ett specifikt rollspel"

För det var egentligen ungefär sådant jag funderade på. På nåt sätt fick jag för mig att det forumet inte var avsett för övriga rollspel.
egendomligt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ingetdera!

Det skulle diskuteras på Kaleidoskop så klart. Hallå, vakna!
Ah, yes. Sorry. Det märks att jag aldrig använder forumskategorierna utan hela tiden går på "visa senaste inlägg". Jag hade helt glömt att det fanns en Kaleidoskopavdelning.

Men okej, det var en principiell fråga. Hur "Forgeiga" måste spelen vara för att diskuteras på detta särskilda forum?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

"Det kanske hade passat om jag t.ex. skulle vilja höra folks erfarenheter av t.ex. Sorcerer och Shadows of Yesterday. "

Det kanske inte verkar så nu, men Skräckrollspel och Sci-Fi kom till för att det en gång i tiden diskuterades så extremt mycket Skräckrollspel och Sci-Fi att alla andra trådar på det allmänna rollspelsforumet drunknade.

Tills vidare tycker i alla fall jag att de trådar om TSOY och de andra passar bra på det allmänna forumet. Än så länge dränker de inte några andra trådar, inte heller försvinner de i mängden.

Det är ju så att ett eget forum inte nödvändigtvis gör att det skapas nya diskussioner, ibland kan det ju ha motsatt effekt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Det är ju så att ett eget forum inte nödvändigtvis gör att det skapas nya diskussioner, ibland kan det ju ha motsatt effekt.
Ja, det är knepigt det där. Krönikeforumet har ju gett upphov till en massa spelrapporter som annars inte hade skrivits. Samtidigt tror jag att frågor om skräck- och sf-spel hade diskuterats mer för tillfället om de hade legat på Rollspelsforumet eftersom fler personer frekventerar det. I allmänhet håller jag dock med Gurgeh: det är färre forum vi behöver, inte fler.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Re: Ingetdera!

Men okej, det var en principiell fråga. Hur "Forgeiga" måste spelen vara för att diskuteras på detta särskilda forum?
Jo, jag förstod det. Kunde bara inte låta bli. :gremwink:

Jag tycker som nämnts tidigare att det räcker med Rollspelsforumet för det. Om det növändigtvis måste til lett forum till föeslår jag ett Independentrollspelsforum där alla sådana rollspel diskuteras (förutom Supergänget då...).

Och ja, med independentrollspel menar jag då begreppet så som walium definierade det.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Krönikeforumet har ju gett upphov till en massa spelrapporter som annars inte hade skrivits.
Dessutom skrivs spelrapporterna på ett annat sätt, åtminstone för kampanjer. ANIMERA TRÅD känns mycket mer fel i andra forum än där; tekniskt sett kan man ju fortsätta att göra inlägg i en kampanjtråd under mycket lång tid. På samma sätt skulle det kännas fel att köp- och säljforumet inte fanns och att man gjorde samma inlägg på rollspelsforumet.

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Köp och sälj är dock en lite annan sak, eftersom den typen av inlägg inte ens var tillåten innan forumet infördes. Inget hindrade ju en från att skriva spelrapporter på rollspelsforumet, liksom. Men visst, du har en poäng. Jag vill ha färre (inaktiva) forum, men krönikeforumet är definitivt ett jag vill ha kvar. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Ytterligare en kategori på forumet, Forge-spel

Vi behöver färre forum, inte fler.

Forgespel går alldeles utmärkt att diskutera på rollspelsforumet.

/Kalle
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Tvärt om är bättre

Att starta ett nytt forum kommer ju inte leda till att folk helt plötsligt har massor att säga om forge-spel. Det är bättre att det diskuteras på de andra forumen (rollspel och rollspelsmakande) och att man, om man märker att alla andra inlägg drunknar i forge-relaterade inlägg, skapar ett separat forum för dem.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så kanske vi kan vänta & se vart alal samtal om Frge-spel landar. Så för min del så tror jag tt man kan ta det i befintliga forum, än så länge iaf. Om det skulle visa sig att det disskuteras en ämlans massa om juste Forge-spel, så kan jag förstå omm an öpnar upp ett nytt forum.

/ Johan K, som önskar att man var på SSK nu
 
Top