Nekromanti Yrkesval, rymden och fånerier...

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
(Okej så ämnesgrejen är säkert dum, men ändå. )

Jag var hos syokonsulenten (chee?) i måndags och förhörde henne på klassisk "bad cop" manér om det faktum att jag låg 250 poäng back enligt min studieplan, något som jag bittert fick äta upp igen när hon konstaterade att det var för att jag inte gjort det jag skulle. (Egentligen var det inte så bittert eftersom jag var alldeles för snäll mot henne för att vara elak mot henne, och det var väl helt enkelt så att jag inte hade valt några kurser till trean som var kruxet).
Men i alla fall, när vi var klara med lite högstadiematematik på papper med miniräknare så frågade hon vilka kurser jag då ville läsa i trean...

"Ehm, musik?!" Svarar jag efter en fånigt pinsam tystnad.

"Du kanske inte har bestämt dig för vad du ska bli än?" Ja eller hur för det har ju alla gjort när de är sjutton (snart arton) år gamla!

"Nej det har jag väl inte gjort typ alls, antar jag..." Fan jag borde ta tag i... något!

"Men har du ingen dröm om framtida sysselsättning då? Något som du alltid ända sedan du varit litet barn velat bli, jag menar dina betyg kommer knappast hindra dig."

Och då slog det mig, lika hårt som brännbollsträet i Pauls huvud att jag vill fan bli astronaut! Har haft värsta nojan på det här länge eftersom jag betänkte ett annat studieval redan i högstadieåldern, men efter att Christer Fuglesang spräckt nollan och nu liksom ligger och sussar i en luftsluss uppe i RYMDEN! Hur jäkla fetcoolt är inte det! :gremooo:

Så... jag har glömt bort vad jag tänkte fråga...
Äsch, har ni blivit inspirerade av Fuglesang? Eller bara rymden i allmänhet..?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå


Däremot kan jag lugna dig med att folk kan vara åtminstone 31 och inte ha full koll på vad de vill göra (efter de doktorerat hösten 2008). Så det du känner är fullt normalt och inget att skämmas över.

Tipset för gymnaset är därför helt enkelt att läsa så många ämnen som ger dig så omfattande universitetsbehörighet som möjligt.

Eller så kan du bli snickare. Det funkade för Jesus ända fram till han blev anfallen av ett uppretat träkors.

//erik. snart 360 poäng senare
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Och då slog det mig, lika hårt som brännbollsträet i Pauls huvud att jag vill fan bli astronaut! Har haft värsta nojan på det här länge eftersom jag betänkte ett annat studieval redan i högstadieåldern, men efter att Christer Fuglesang spräckt nollan och nu liksom ligger och sussar i en luftsluss uppe i RYMDEN! Hur jäkla fetcoolt är inte det!
För att bli astronaut finns i stort sett två karriärvägar: fysiker eller stridsflygare (eller fysiker och stridsflygare). För att bli stridsflygare krävs att du har stabilt psyke, perfekt syn, rätt kroppslängd och god fysik (fysik som fysisk hälsa, alltså). För att bli fysiker (naturvetenskapen fysik, alltså) krävs att du har läst matte, matte, lite mer matte och matte.

Nu vet du vad du ska göra i trean: plugga matte och träna din kropp. Sedan mönstrar du för värnplikt i flygvapnet så att du senare kan bli uttagen till pilotutbildning. Får du inte bli pilot så läser du till civilingenjör i teknisk fysik (finns i en eller annan variant på alla tekniska högskolor) eller på en annan fysikutbildning och har siktet inställt på att doktorera. (Att få en doktorandtjänst efter avslutad utbildning ska inte vara ens hälften så svårt som att ta sig igenom utbildningen, det är så få som vill doktorera.)

Om tio-femton år, när du är doktor i fysik eller officer i flygvapnet (eller bådadera) så är det bara att söka till Esas eller Nasas rymdfararutbildningar.

Lätt som en plätt, eller hur?

Dewil
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
[...]plugga matte[...]vara ens hälften så svårt som att ta sig igenom utbildningen[...]när du är doktor i fysik eller officer i flygvapnet[...]
Jahaja jag som trodde att det skulle vara svårt! :gremshocked: Nej allvarligt talat; lätt som en ganska tung plätt med slagsida. :gremfrown: Å andra sidan ska väl jag ha en hobby jag med, så jag får väl helt enkelt bli kär i min matematik bok eller något...

Både igår och idag har jag sett personer som jag vid första ögonkastet uppfattat som Fuglesang, även om jag normalt sett är en ganska så rationell person som inte brukar glömma bort saker, typ att han är ute i rymden och mekar rymdstation.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Äsch, har ni blivit inspirerade av Fuglesang? Eller bara rymden i allmänhet..?
Njaeeee, inte direkt skulel jag vilja säga. Elelr ja, har väll alltid gillat att ligga titta på stjärnorna & drömma sig iväg.
Dock så är det förbannat skoj att Fuglesang kom iväg tillslut. Känns som det var dax för honom att komma iväg.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Äh, det är nu, det. Vi snackar om framtiden här! I framtiden kommer vilken jävla nolla som helst att kunna bli astronaut.

/Dnalor, och flygande bilar och mättnadspiller
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Finns ett enklare sätt:

Man blir miljardär och så betalar man tjugo mille till ett gäng ryssar för att hänga med när de ska upp och skruva lite på pruttnik så att inte den brinner upp.

Eller: (ännu enklare)
man skaffar blont hår och ett par silikondunkar, och så gifter man sig med en miljardär, knullar skallen av honom, tar pengarna och flyger upp i universum. Det är ju rena rama barnleken. Jag kan inte förstå att de inte lär ut detta på rymdutbildningarna. Alla seriösa astronomiutbildningar handlar om kupor och vårtgårdar och sånt. Jag ska själv föreläsa på...

Vänta, det kanckar på dörren...

Huh? Kommittén för dåliga skämt? Jag visste inte att det fanns någon sådan kommitté. Och so what om jag har dragit några dåliga skämt, vad ska ni göra åt det? Vad kan ni rimligtvis göra som jag bryr mig om det minsta lilla som... hå-hååååå... klå-råh-fåååårrm? Mjamju mja-haaaa....

Vänta, det knackar på dörren...

Huh? "Kommittén mot usla avslut på inlägg där inläggsförfattaren blir sövd av klorof..." vänta nu, jag är hundra procent säker på att det inte finns någon sådan klommitté. Okej att jag ofta avslutar inlägg med gag:et "vänta, det knackar på dörren"... men det är ju bara en rolig gimmick, knappast något som man behöver skapa en kommitté emot, va? Och du, "agent black", du kan stoppa undan den där revolvern. Om du tror att du skrämmer mig så misstar du dig. Jag skyller på den här djävla högerregeringen vi har att vi ha-

<pre>Inläggsförfattaren "Rising" kommer inte störa någon längre på det här forumet.
/Moderata kommittén mot usla avslut på inlägg
där inläggsförfattaren blir sövd av kloroform.</pre>
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
När jag var barn på 1960-talet drömde jag också om att bli astronaut (jag är ungefär jämngammal med Fuglesang). Men snart utvecklade jag så grava synfel att det var omöjligt. :gremfrown:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
När jag var barn på 1960-talet drömde jag också om att bli astronaut (jag är ungefär jämngammal med Fuglesang). Men snart utvecklade jag så grava synfel att det var omöjligt.
What? Det må vara att i rymden kan ingen höra dig tuta, men det är ju inte som om det finns mycket att krocka med heller...

Ärligt talat misstänker jag att astronaut är en aptråkig karriär med undantag av kanske ett par veckor under hela karriären. Vi måste upp i Traveller eller Star Wars-nivå innan det blir riktigt kul.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
fånerier...

Var är kommittén mot forumsskribenter som sitter uppe för länge för sitt eget bästa och skriver inlägg när man behöver dem?

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Men snart utvecklade jag så grava synfel att det var omöjligt.

Den stora tragedin i sammanhanget - de flesta rymdnördar som drömmer om att vara astronauter är inte skapta för att bli astronauter.
Förresten är nog rymdnördars mentalitet helt fel också; det sägs ju att en bra astronaut ska vara ganska square och fantasilös. Och nog är det lite Dave Bowman över Fuglesang...

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Sant. (Med tanke på min personlighet skulle jag nog passa bäst på ESA:s informationsavdelning. :gremwink: )
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Förresten är nog rymdnördars mentalitet helt fel också; det sägs ju att en bra astronaut ska vara ganska square och fantasilös. Och nog är det lite Dave Bowman över Fuglesang...

Man skulle alltså kunna säga att de som får göra de ballaste sakerna i världen tyvärr är för trista för att uppskatta det fullt ut, på det sätt som en kreativ rymdnörd hade gjort...

Jag vill dock invända att Fuglesang kanske inte är riktigt så average som det ibland framställs som. Han fick tidigt ett toppjobb på CERN, han har också seglat över Atlanten ett par gånger, och sprungit marathon på tider kring 3:15 vilket är mycket bra för en motionär. Förmodligen har han alltså en rätt stark tävlingsinstinkt i botten. Fast visst, någon lustigkurre är han kanske inte...

(eller så har han helt enkelt undertryckt alla sina galna sidor i 14 år bara för att passa ESA:s krav. Det är alltså upplagt för en explosion när han ska ta emot folkets jubel efter fullbordad rymdfärd, kan bli kul... :gremgrin:)

/Sax, Tourettes + amfetamin
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
har ni blivit inspirerade av Fuglesang? Eller bara rymden i allmänhet
Ja, av rymden, och flera av min kompisar med mig. En läste faktiskt rymdingenjörsprogrammet i Kiruna, men nu jobbar han med mobiltelefoner. Jag tycker att rymden är vacker, mäktig! Fuglesang - för honom känner jag mest en "kul för dig"-känsla.

Angående yrkesvägledning: Jag är 34 och av mina kompisar är det bara två som gått raka spåret efter intresse, utbildat sig till något och därefter jobbat med det. Alla andra har hattat fram som tokiga orienterare i livet och hamnat på fel sida av kartan. Jag tar mig själv som exempel:

7-12 år: Ville bli bibliotekarie. Favoritämnen alla.

13-15 år: Ville bli lärare i svenska. Favoritämne svenska.

Gymnasiet: Läste naturvetenskaplig linje, ville bli lärare i biologi. Favoritämne svenska.

Universitetet: Hälsoskyddsinspektör med påbyggnad i ekonomi och informatik.

Blev: Mervärdessamordnare på marknadsavdelning, där 90% av arbetet inte har någon som helst anknytning till mina drömmar eller min utbildning, men ändå har jag helkul på jobbet. Där dräller det av lantmätare, stadsplanerare, bibliotekarier, matematiker och en drös civilekonomer samt några som helt saknar utbildning över högstadienivå.

och nästa gång du pratar med din yrkesvägledare tycker jag att du ska säga att du vill bli yrkesvägledare och att du drömt om det ända sen du var två och ett halvt :gremlaugh:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
(eller så har han helt enkelt undertryckt alla sina galna sidor i 14 år bara för att passa ESA:s krav. Det är alltså upplagt för en explosion när han ska ta emot folkets jubel efter fullbordad rymdfärd,

Skulle förstås vara roligare om han slog runt och blev wild n' crazy under rymdfärden. Att se till att bli Sveriges första och garanterat sista astronaut, liksom. (-:
Det mest härskande av allt vore förstås att dra ner dräkten och moona hela planeten under en rymdpromenad, men det stöter väl på vissa tekniska och medicinska svårigheter...

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det mest härskande av allt vore förstås att dra ner dräkten och moona hela planeten under en rymdpromenad, men det stöter väl på vissa tekniska och medicinska svårigheter...
Varför tror du att de har fönster?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Rymden, rymden, rymden
Jag vill bo i rymden
Jag vill åka rymdraket
Upptäcka en ny planet

Rymden, rymden, rymden
Jag vill bo i rymden
Skjuta med làserpistol
Se några svarta hol
 
Top