Nekromanti Yrkes/sysselsättningsperioder

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Är det någon som har snickrat ihop sysselsättningsperioder som man kan använda mellan typ två äventyr (dvs om karaktärerna håller uppe 4-5 år i spelet) eller man ska använda de vanliga med reducerat antal enheter till färdigheter?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
" [...] använda de vanliga med reducerat antal enheter till färdigheter?"

Låter mycket rimligt tycker jag. Sysselsätter man sig som smed så väljer man yrkesmallen för Hantverkare och får både en yrkesenhet och en valfri enhet per månad (eller vad man nu tycker är lämpligt) man sysselsätter sig med yrket. Eller nå.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag har nyligen börjar sätta ihop sysselsättningsperioder, för att helt ersätta systemet med ett enda yrke. Det blir yrken som i Neotech. Det blir mycket roligare att sätta ihop en karaktär på det viset, det blir bättre att vara lite äldre, pojkspolingar kan inte så mycket, man får slå på en hel massa nya tabeller...

Vad jag försöker säga är att sysselsättningsperioder är mycket roligare. Hitills har jag gjort sådana till 8 olika yrken. Fler kommer. Är ni väldigt snälla kan jag dela med mig.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Det skulle vara kul om det fanns en uppväxt tabell av saker som man lärt sig under sin uppväxt, t. ex att bönder lär sig sköta sysslor på en gård.

Något som liknar Dvärgarnas grundutbildning, fast då specialiserat beronde på vilket stånd m.m man kommer från, alltså en som är bättre än den som finns i grundboken
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Själv tycker jag det är bättre om man halvrollspelar tiden mellan kampanjerna och slår X antal färdighetsslag på de färdigheter som man använder, man kan få ett färdighets slag på en eller två veckor beronde på hur mycket man utför de färdigheterna.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Det borde mycket riktigt finnas en tabell för uppväxtfärdigheter.
Ska fundera på en sån. (har sådana till mitt eget spel, så det borde gå att överföra)

Ni låter snälla.
Argument emot är ju att folk inte byter yrke. I den världen fortsätter man med den bana man slagit in på, så att överhuvudtaget ha yrkesperioder kan vara fånigt.
Det kan man ju strunta i, eller göra så att man mest fortsätter med samma yrke hela tiden. Då blir skillnaden bara det att äldre kan mer.

Öhh..när jag inte har mysig grillkväll kanske jag skriver ihop några yrken på datorn och lägger upp dem. Det blir en ny tråd i så fall.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Tja, eller så räcker Eons yrkessystem rätt bra. Den stora mängden valfria enheter liksom familjenäring liksom poäng för bakgrundsslag. Regelmässigt tycker jag Eon funkar bra ur den aspekten, att fundera kring yrkesperioder osv hänger snarast samman med kreativitet och fantasi och att bygga en fungerande bakgrundshistoria som FÖRKLARAR de färdigheter man har. Men det är bara mina fem cent euro (eurocentrisar?)...

Mvh / Phelan, trött, svettig och nyflyttad
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Syftet med sysselsättningsperioder i detta fallet var att man skulle ha regler för att skaffa sig färdigheter mellan t ex två uppdrag(typ ett par år). För att ha sysselsättningsperioder likt Neotech är ju orimligt i Mundana.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det finns det ju redan. Om du tittar på Familjens sysselsättning. Du får ju alltid slå på den för att få veta vad dina föräldrar sysselsätter sig med ochdu får även Ob1T6+1 enheter i dessa färdigheter som står nedskrivna.

Om du nu t.ex är "Erik bondeson" så har du ju lärt dig om det mesta på en bondgård och hur man sköter den på grund av att dina föräldrar var/är bönder. Och då har du ju fått din uppväxt i enheter/ kunskap som du ville ha !!!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
...men dvärgarnas uppväxt ger massor med färdigheter och poäng. Dessutom får en dvärg alltid stridsvana från sin uppväxt. Varför skulle dvärgar lära sig så mycket mera när de är små (hahahah, de slutar aldrig vara små) än vad människor gör?
En mer utförlig uppväxt vore nog det bästa. Med egna händelsetabeller...mums.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Varför skulle dvärgar lära sig så mycket mera när de är små (hahahah, de slutar aldrig vara små) än vad människor gör?"

Förmodligen eftersom de skolas av professionella lärare som är betydligt bättre på att lära ut saker än den genomsnittlige bonden. Skola är ett mycket effektivt sätt att lära sig saker. Däremot tycker jag att folk som inte har grundutbildning borde få ett par valfria färdigheter som representerar deras fritid (dock mest som en balanseringsgrej, egentligen har de nog lekt bort barndomen). Men inte särskilt många, allra mest 10.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Dvärgar är ju tränade redan som barn för att hanter vapen och kunna försvara sin egen heder samt att gå i strid för sin klan. Men vanliga personer har inte samma hårda träning så jag ser det mer än rättvist att dvärgar ska få det lilla extra som de får.

"Och det behöver ändå det för att komma upp lite mer i världen än vad de gör"

Nej nu ska jag inte vara elak mot dvärgar.

Om du nu behöver något extra så är det väl bara att du lägger till det men jag tycker då att det är tillräckligt med det som man får.
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Tja om jag inte missminner mig helt så lever dvärgar lite längre och har en "barndom" som är lite längre samt en mer disciplinerad uppväxtutbildning.
Effektivare skolning=effektivare inlärning=fler enheter!
 
Top