Nekromanti Yrkes händelser

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Läste om idrotts yrket i senaste codex och kom att tänka på en mystisk grej anta att man slår fram en misslyckad karriär men i listan slår man fram att man vunnit os, hur misslyckad kan en sådan karriär vara?
Det samma gäller för andra yrken med. Även det om vända en lyckad kariär men man slår fram att man hamnar i fängelse.

Efter lite tänkande så kom jag fram till denna hus regel
en lyckad karriär slår men 3 ggr på tabellen och väljer 2 av dom
en normal karriär slår man normalt
en misslyckad karriär slår man 3 ggr och SL väljer bort den mest fördelaktiga slaget (eller det som är mest ologiska alternativet (T.ex. vunnit os i alternativet ovan)

Hur låter det synpunkter någon?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har själv funderat på det... hade varit mycket bättre om alla resultaten stod i 'brahets ordning' alltså, dessto högre man får desto bättre är resultaten... för då kunde en lyckad karriär ge +20 på listan medans en misslyckad ger -20 ... Okså placerar man almmänna händelsetabbeln grejjen nånstans på mitten...

hur låter det?

chrull
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Låter jättebra, om bara NG kunde göra något officiellt om vilka händelser som är bättre än andra. Kanske ett kompliment på hemsidan.

/Seinet - Skrev ett litet inlägg om tur förut, det hör ju nästan till samma sak ([color:red]misslyckad</font color=red>, [color:yellow]lyckad</font color=yellow>, [color:green]framgångsrik</font color=green>) ~ ([color:red]otur</font color=red>, [color:yellow]normal</font color=yellow>, [color:green]tur</font color=green>)

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Jo tur skulle jo faktiskt kunna påverka i det långa loppet.
kanske man kan ta det man har i tur – Grund värdet (11) och ha det som modifikation till dom 3 framgångs slagen, oftast ger det bara en modifikation på 1 eller 2 antingen uppåt eller neråt.

föresten kan man öka tur senare i spelet eller är det bara en sak man kan födas till?
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag hävdar att tur är något som ökar eller minskar med tiden. Många perfekta handlingar leder till mycket tur (det är inte skicklighet att en handling blir "perfekt", det är skicklighet som gör så att en handling blir "lyckad").
P.s.s. leder många fummlade slag till att man får mindre tur.

Men denna positiva återkoppling kanske inte är bra, skall det vara negativ återkoppling istället så att perfekta slag minsakr tur och fummöade slag ökar tur (detta låter inte heller bra)?

Problemet med possitiv återkoppling är att om man fummlar mycket så ökar risken att man fummlar igen, och om man får många perfekta slag så ökar ju chansen att få perfekta slag. Men negativ återkoppling blir det precis tvärt om, om man (som spelare) har tur med tärningarna och slår många perfekta slag så minskas tur vilket leder till att man får svårare att slå perfekta slag igen och vice versa för de fummlade slagen (fummel -> ökad tur -> mindre fummel).

Det senare alternativet, med negativ återkoppling, gör ju spelet mer balanserat, men uppmanar inte folk att skaffa höga färdighetsvärden (eftersom detta leder till mer perfekta slag) utan istället manar folk till att inte ha mer än grundchansen (5) i varje färdighet (många fummlade slag i början men sedan så löser det sig när man har sådär 30 i tur).

/Seinet - Någon som har någon idé på hur man kan förbättra den här, redan befintliga, idén?

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
"In my experience, there's no such thing as luck. "
- Ben Kenobi, Star Wars IV "A new hope"


Snow
Dead, but still walking around
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
"In my experience, there's no such thing as luck. "
- Ben Kenobi, Star Wars IV "A new hope"


Ben Kenobi kan inte har höga färdighetsvärden då. /images/icons/smile.gif

/Seinet - I alla fall inte om man skall gå efter detta, av mig nyss presenterade, system.

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Codex inte officiellt material

Ville bara notera att mycket av materialet i Codex inte är officiellt material. Dock inte sagt att det inte stämmer är bra. De nya yrkena till N2 är typiskt exempel på material som inte ens kommer från Neogames.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 
G

Guest

Guest
Re: Codex inte officiellt material

Hej,


om jag inte minns fel så var det RipperDoc som skrev materialet om idrott i senaste Codex. Om nu detta inte är officiellt så skapar det ju vissa frågeställningar. Som jag förstått det så frilansar ju RipperDoc för er. Ska jag då tolka det som att det enda som är officiellt från er är vad man kan finna i era moduler?

Vidare, skall jag tolka som att det som stod i Codex under tiden den fortfarande var eran egen speltidning, inte heller det var officiellt material? Mycket konstig attityd, på min ära...


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 
Top