Re: Icke-äventyraryrken
Woo! Who owns y'all? Who?

(Och svaret är förstås "Dimfrost". Jag bara lirar på känn

)
Jag har inte tänkt på att ha det här som en uttalad målsättning när det gäller yrkesbeskrivningar (och liknande), men jag var inne lite på samma spår.
Tjapp, hela min förra post kan nog destilleras ned till "det är nog bra att ha det som en uttalad målsättning"
Till exempel har jag tänkt mig att många ungdomar tillbringar några år som kringresande musikanter, man bildar ett band och drar omkring på vägarna, spelar hos adelsmän och på tavernor, byfester och högtider, ett skönt slappt vagabondliv som egentligen aldrig borde kunna bära sig. Men det är ju så mysigt.
Precis det där är vad jag snackar om; den sortens grejer. Man borde svälta ihjäl två gånger, man bara gör det inte. (Grejen med att folk lägger av efter ett par år som av någon sorts allmän känsla av att det inte kommer hålla längre, snarare än något verkligt indicium på att så är fallet, är också ett passande inslag.) För umptonde gången i ordningen om Terone: I like
Nja, inte helt. Den gamla teknologin är visserligen överlägsen den nya, och det är genom att studera gamla fuktskadade ritningar man kan bygga nya märkliga maskiner, men den nya tidens framsteg är ångkraften. Förra gången det fanns teknik baserad på ångmaskiner istället för jordmagi ligger så långt bak i tiden att inte ens sagorna återstår. Bara en liten påpekan, alltså.
Äuuh, jag visste att jag skulle åka dit på det där

Jag tänkte "Ska jag bry mig om att notera att det inte är helt sant tvärsöver brädet? Nej, det är att hänfalla till min gamla ovana att gröta till text med petdetaljer och utvikningar, det förstör flytet. Skitidet."
Och se vad som händer
Jag ville bara peka på den tendens som ändå tydligt finns där, att det förflutna var mer högtstående än nu (att det var evigheter sedan ångmaskiner fanns sist styrker ju bara den saken) och att det i allmänhet är dit man söker sig för framsteg. (Vore det inte coolt om det var en såpass allmängiltig grundtes att Teroniernas ord för "framsteg" ordagrant betyder "tillbakasteg"?

)
/Feliath - nu med extra O:n