Nekromanti Yrken vs Arketyper - Bäst eller Pest?

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Följande inlägg är avsett för DoD och inte ett inlägg som gäller alla rollspel.

Vilket är det bästa systemet?

Yrken eller Arketyper

Yrken kan ses som kanske lite mer specialiserade. Och just ett yrke som rollpersonen sysslar eller har sysslat med. För att ta några exempel: Gladiator (KHB), Lärling (MHB) eller Fingerkonstnär (TOL).

Arketyper kan mer som en yrkesgrupp eller något i den stilen. Några exempel: Krigare, Tjuv eller Magiker.

Kombination av arketyper och yrken. Dvs att man har en rollperson som är Tjuv - Fingerkonstnär.

Skall yrken ha grundegenskapskrav?

Om vi tar DoD91så har yrkena GE-krav. Nackdelen med ett sånt system är att om man tar fysiskt svagare raser (halvlängdsmän?) så är det tufft att göra en krigare, såvida man inte minskar/ökar GE-kraven för yrkena med de rasmodifikationer som raserna har.
För visst skulle det väl vara möjligt att även halvlängsmännen har krigare (som i willow). Okej de kanske inte skulle platsa i en armé av människor (av fler skäl en +/- i GE förståss!).

Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?
Sprätthökens yrkesförmåga i DoD91 kan väl ifrågasättas tex.

Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen. Har man valt en jägare så är det väl tänkvärt att jägaren har något vapen att jaga med ...

Givetvis kan och ska man som SL modifiera saker och ting så de fungerar som man själv vill. Men denna genomgång är ämnad att peka på vad som bör framgå i en tryckt regelbok som ex DoD91 eller DoD6, eller vilken upplaga man nu vill utgå ifrån.

Debattera, motivera, engagera, inovera (?) !!!

MVH

Ryng Silverkorp
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Om vi tar DoD91så har yrkena GE-krav. Nackdelen med ett sånt system är att om man tar fysiskt svagare raser (halvlängdsmän?) så är det tufft att göra en krigare, såvida man inte minskar/ökar GE-kraven för yrkena med de rasmodifikationer som raserna har.

De e ju de som de e meningen att man ska göra. Alla ras- och åldersmodifikationer dras eller läggs till grundegenskapskravet. Tycker själv att grundegenskapskrav är en bra sak, tar man t.ex. DoD v1 så fungerar inte dess system riktigt bra. Misslyckas man med kontrollsslaget för om man får vara ett visst yrke (tar t.ex tjuv) så kan man "göra en ny Rp" tills man klarar slaget (obs!...att göra en ny Rp i dod v1 tar inte alls lika länge som i dod v4). Därför är grundegenskapsslag bättre för vill man spela en tjuv så är det bara att skaffa sig tillräckligt höga grundegenskaper.
Givetvis är det helt möjligt att ta bort både kontrollslag och grundegenskapskrav så att spelaren får spela en krigare med Sty 3. Men tror inte det ändrar något hos den seriöse spelaren. Ingen vill spela en krigare med Sty 3. (och man ska inte ens börja fundera på hur en person med Sty 3 har överlevt så länge så att han blir vuxen /images/icons/laugh.gif)

Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?

Ja...ser helt enkelt ingen orsak att ta bort dem

Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen

Det är därför startkapital finns till. Men förståss om den stackars krigaren inte ens har råd med ett knogjärn så kan ju SL ingripa

En sak till..sen ska jag sluta :)

Fast det finns ganska specifika yrken i DoD v4 så hindrar ju inget att man spelar arketypen krigare (alltså den som finns i grundregelerna) och väljer dess yrkesfärdigheter så att krigaren blir mera barbarisk eller vad man nu än vill spela.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Yrken eller Arketyper


<hr></blockquote>


Måste jag välja så blir det arketyper (yrken kan nog vara en bra grund för nya/mindre erfarna spelare dock.) Spelar helst utan yrken/arketyper överhuvudtaget.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Skall yrken ha grundegenskapskrav?

<hr></blockquote>



Inga GE krav behövs eller är motiverade. Bort med sånt vilket ger mer valfrihet och mindre GE jagande.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?

<hr></blockquote>



Inga yrkesförmågor, för bövelen!
Min röst går istället till för- och nackdels systemen, t.ex. Vampire, Gurps m.fl.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen.

<hr></blockquote>



Självklart någon form av utrustning skall rollpersonen få, men denna varierar även inom samma yrkegrupp vilket gör det svårt att skapa en "lista" på vad man får.
Saker som påverkar är bakgrunden, ras man tillhör, kultur mean väcxt upp i, om man är framstående inom yrket eller ej o.s.v.
Regelboken bör ha förslag på yrkes-/startutrustning men det skall tydligt framgå att det endast är ett förslag, helt enkelt (något krångligt skrivet blev det nog /images/icons/doh.gif).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Definition:
När man kör med yrken så får man en lista av färdigheter som man får välja bland.
När man kör med arketyper så får man välja bland alla färdigheter, men det finns färdiggjorda gubbar som man kan använda eller hämta insperation från.. Som Riotminds hade på sin hemsida en gång i tiden.

Yrken eller Arketyper"
Yrken tycker vissa gör en karaktär begränsad.. Vad säger att den tidigare i livet bytte yrke från t.ex. jägare till krigare?
Arketyper gör att det kan bli stereotypt spelande men det kan också bli en massa konstiga färdighetsval som inte alls stämmer överens.. Visst, man kan förklara färdighetsvalen med en bakgrund..
För mer erfarna spelare (och SL:er) spelar yrken resp. arketyper nog ingen roll.. Vill de spela något så ändrar de bara på't..
Den här tråden har bl.a. en tredje sak som Krille föreslår (ang. erfarna spelare). Tycker även Rising har en vettig synpunkt

Skall yrken ha grundegenskapskrav?
Nej.. Dels för det du skriver (har aldrig tänkt på det) och dels för att det kan finnas, t.ex. osmidiga tjuvar (för att ta ett upprepat exempel).. Om man blir tjuv beror nog mest på sin uppväxt.

"Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?"
Nej.. Det är väl taget från Runequest (rätta mig, någon, om jag har fel).. Tycker själv de är rätt töntiga. Varför finns eg. yrkesförmågorna? För att göra ett yrke annorlunda? Det har man väl färdigheterna till? För att göra gubben unik? Det har man väl de särskilda förmågorna till?

"Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen."
Nja.. Varför? Jägaren kan t.ex. ha förlorat sitt vapen..

Slutligen.. DoD4:s yrken har urartat.. Det märkte jag speciellt när jag gjorde om alla yrken och delade upp dem i 6 grupper.. Allmänna (jägare, köpman, helare...), bard-, lönnmördar-, krigar-, sjöfarar-, tjuv- och magikeryrken.. Det verkar alltså som om det finns 5 yrken som de flesta (i.a.f. äventyrarna) i den världen är..
Hoppas inte Riotminds gör om samma misstag.

/[color:448800]Han</font color=448800> som skrev sin personliga åsikt men orkade inte upprepa det hela tiden i inlägget
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
De e ju de som de e meningen att man ska göra. Alla ras- och åldersmodifikationer dras eller läggs till grundegenskapskravet.

Hmm, skumade igenom DoD91 men hittade inte denna regel, vart står den (bok/sida)?

P.S Det var lääänge sedan jag spellede DoD91 så jag antar att det du hävdar är korrekt.

Det är därför startkapital finns till. Men förståss om den stackars krigaren inte ens har råd med ett knogjärn så kan ju SL ingripa

Jo det är helt sant, men ofta räcker inte startkapitalet till för att köpa en duglig utrustning åt en krigare tex. Visst kan man som SL alltid ge den utrustning som behövs. Men detta var som jag skrev i inlägget till vad som ska framgå i en regelbok i tryckt form.

MVH

Ryng
 
Top