Nekromanti Yrken, vilka ska bort?

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
  • Bard
  • Bedragare
  • Befäl
  • Danserska/Dansare
  • Fanbärare
  • Fasadklättrare
  • Ficktjuv
  • Filosof
  • Fingerkonstnär
  • Gatunasare
  • Gladiator
  • Gravplundrare
  • Gängledare
  • Haremsvakt
  • Hovdam
  • Hovkavaljer
  • Hyrsvärd
  • Jägare
  • Kapten
  • Karavanledare
  • Karavanvakt
  • Kunskapare
  • Kurtisan/Gigolo
  • Livvakt
  • Lånehaj
  • Lönnmördare
  • Matros
  • Nomadhövding
  • Pirat
  • Piratkapten
  • Poet
  • Råskinn
  • Rövare
  • Rövarhövding
  • Sagoberättare
  • Skarprättare
  • Slavhandlare
  • Slavsoldat
  • Smugglare
  • Småbrottsling
  • Soldat
  • Spejare
  • Styrman
  • Tiggare
  • Tävlingsryttare
  • Upptäckare
  • Vakt
  • Veteran
  • Ädling
  • Ökennomad
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nu är jag ingen expert; men brukar inte Sword and Sorcery gå ut på att hacka barbarer?

Alla rollspel behöver ett fokus. Det funkar inte att spela luftskeppspilot i ett grottröjarspel. Spelet går inte ut på att flyga luftskepp, alltså blir en luftskeppspilot väldigt konstigt. Det kan funka, men det är väldigt tråkigt med spel som ger sken av att hantera mer saker än vad de egentligen gör.

Visst, man kan ha hyfsat breda spel. Spela ett sällskap tjuvar i en kampanj, och nästa gång vara furstens knektar som jagar tjuvar.

Därför känner jag mig lite tveksam till din långa lista.

Vad gör Filosofen i Ökenlegender? Tillför han nått? Fanbäraren, matrosen? Gatunasaren? Ger spelet något stöd, kan man berätta några särskilda berättelser, om en av rollpersonerna är tävlingsryttare, och en annan ficktjuv?

Dessutom så är många yrken snarlika, medan andra är utelämnade. En vakt, en haremsvakt, en livvakt och en karavanvakt? Jag antar att dessa yrken har få eller inga regelmässiga innebörder, utan är mer inspirationskällor till rollpersonernas bakgrunder. Eller?

Iallafall saknas alla typer av hantverksyrken, liksom byråkrater och statliga tjänstemän (som brukar figurera i ökenstäder).

Vissa av yrkena känns inte som yrken heller. Vad gör en veteran? Ett råskinn?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
peta said:
Vilka av dessa tycker du inte hör hemma i en sword and sorcery miljö alternativt vilka tycker du verkar tråkiga och kommer aldrig välja ändå?
Alltså, förlåt, men du frågade faktiskt: allihop.

Om inte yrket är någon sorts finurlig template som t.ex.i WEG:s d6-system ser jag hellre ett helt fritt rollfigursskaparsystem där det är upp till spelaren att bygga sin S&S-hjälte efter eget skön.

Men det är bara vad jag tycker.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dante said:
peta said:
Vilka av dessa tycker du inte hör hemma i en sword and sorcery miljö alternativt vilka tycker du verkar tråkiga och kommer aldrig välja ändå?
Alltså, förlåt, men du frågade faktiskt: <span style="font-style: italic;">allihop</span>.

Om inte yrket är någon sorts finurlig template som t.ex.i WEG:s d6-system ser jag hellre ett helt fritt rollfigursskaparsystem där det är upp till spelaren att bygga sin S&S-hjälte efter eget skön.

Men det är bara vad <span style="font-style: italic;">jag </span>tycker.
Man kan ju dock göra som Arfert gjorde i Saga; rada upp en massa yrken som existerar i världen och som rollpersonen kan tänkas en att tillhöra.

I en medeltida fantasyvärld kanske man glömmer tunnbindarna, tiggarna och tvätterskorna. Sådana listor kan helt enkelt ge inspiration, snarare än att vara tvingande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Får hålla med Möller. Dvs du behöver en plan för dina yrken. Det finns ingen mening med att hitta på så många yrken man bara orkar. Först tycker jag därför att du kan rikta in dig på yrkeskategorier: krigare, tjuv, underhållare, vandrare osv. Det hjälper dig att sortera saker och ting. Sätt sedan in vart och ett av dessa yrken i listan under en sådan kategori. När du har staplat upp yrken i olika kategorier är mitt tips att titta på vilka som har störst variationer. De som saknar variation, som är för lika varandra, fyller ingen funktion. Ta bort dem. Sedan tittar du på vilka som är väsentliga att spela. Varför ska man till exempel spela poet, hovdam, hovkavaljer och sådant i ett S&S? Finns ingen nytta med det, och man platsar inte direkt i en äventyrsgrupp. Så, ta bort den som inte platsar.

Förövrigt så har du ju en tydlig riktning i ditt spel - du vill ha det som Conan och Scorpion King. Försök att tänka Conan och Scorpion King när du tittar på den här listan. Kort och gott, trettiosex yrken känns för mycket och dessutom så har du yrken som inte alls känns väsentliga för genren. Tänkt på allt det här i spel och klipp och klistra lite. Det blir svårt för oss - i alla fall för mig - att stryka yrken åt dig eftersom jag inte vet hur du tänkt kring var och ett av dem. Jag tycker däremot att du bör testa sortera och ta bort utifrån din önskan om genre.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Enligt mig skulle du kunna slänga ut nio av tio av de uppräknade. Liksom, vad kan det tänkas vara för regelmässig skillnad mellan t ex soldater, gladiatorer och hyrsvärd? De skulla alla med lätthet kunna tillhöra yrkesgruppen "krigare" eller vad man nu vill kalla det. Däremot skulle man gärna kunna tänka sig att man är noga med att poängtera att alla krigare inte är likadana och ge exempel på olika roller som en krigare skulle kunna platsa som, och där räkna upp sådant som legoknektar, ökenbanditer, pirater, vakter av olika slag m fl.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
peta said:
Vilka av dessa tycker du inte hör hemma i en sword and sorcery miljö alternativt vilka tycker du verkar tråkiga och kommer aldrig välja ändå?
Alltså, förlåt, men du frågade faktiskt: <span style="font-style: italic;">allihop</span>.

Om inte yrket är någon sorts finurlig template som t.ex.i WEG:s d6-system ser jag hellre ett helt fritt rollfigursskaparsystem där det är upp till spelaren att bygga sin S&S-hjälte efter eget skön.

Men det är bara vad <span style="font-style: italic;">jag </span>tycker.
Tja, det finns om inte annat en bra poäng här tycker jag. Det verkar ju som om du, peta, vill ha stor och fantasifull variation på "vad man kan spela" i ditt spel. Annars hade du väl inte radat upp så många yrken, I guess? Hur som helst, om man söker variation så är det faktiskt bättre att, som Dante påpekar, slänga alla fasta yrken åt skogen och låta folk skapa egna yrken. På så vis får folk den variation de vill och de kan ta ut svängarna precis som de tycker. Hellre det än trettiosex yrken som det inte finns några faktiska skillnader mellan - vilket jag tror att alla i tråden hittills påpekat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,528
Location
Helsingborg
Dessa yrken har en på tok för fast position:
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Befäl
Fanbärare
Gatunasare
Gladiator
Gängledare
Haremsvakt
Kapten
Karavanledare
Karavanvakt
Livvakt
Lånehaj
Matros
Pirat
Piratkapten
Skarprättare
Slavhandlare
Slavsoldat
Soldat
Tävlingsryttare
Vakt

Vad gör egentligen alla sjöfararyrken i ett spel som heter Ökenlegender? :gremsmile:

# Hovdam
# Hovkavaljer
# Ädling
Vad är det för skillnad på dessa?

# Poet
Vad fyller denna för uppgift i en äventyrargrupp?

/Han som kan säga att DoD exempelvis grovhugget hade bara tre yrken - krigare, tjuv och magiker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Möller said:
Dante said:
Om inte yrket är någon sorts finurlig template som t.ex.i WEG:s d6-system ser jag hellre ett helt fritt rollfigursskaparsystem där det är upp till spelaren att bygga sin S&S-hjälte efter eget skön.
Man kan ju dock göra som Arfert gjorde i Saga; rada upp en massa yrken som existerar i världen och som rollpersonen kan tänkas en att tillhöra.

I en medeltida fantasyvärld kanske man glömmer tunnbindarna, tiggarna och tvätterskorna. Sådana listor kan helt enkelt ge inspiration, snarare än att vara tvingande.
Grejen med WEGs d6-system är att deras templates/mallar inte är yrken per se, utan halvgjorda mallar på intressanta rollpersoner i spelvärlden ifråga. Du kan ta dem som de är, modda dem till något som passar dig bättre, eller skita i dem och göra en helt egen rollperson.

Ta till exempel "Tystlåten spanare", eller "Överspänd jedi". De är inga yrken. De är halvfärdiga rollpersoner. Tillsätt namn och tuta och kör. Eller tillsätt namn och rör om lite grand, och sen tuta och kör. I samtliga fall så ger de klart mycket bättre information om vad som passar som rollpersoner i spelet än vad "filosof" gör.

Låt tunnbindarna, tvätterskorna och tiggarna bli SLPer eller stadsfakta i världsbeskrivningen. Låt den ångerfulle tunnbindaren/ex-legoknekten, tvätterskan som läst för mycket äventyrsböcker, och den lottlöse köpmannen som tvingades tigga bli rollpersonsmallar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Hellre det än trettiosex yrken som det inte finns några faktiska skillnader mellan - vilket jag tror att alla i tråden hittills påpekat.
Utom jag då.

Vissa rollspel, som Coriolis och DoD: Trudvang innehåller arketyper som har regelmässiga innebörder. En tekniker har andra färdigheter, andra regler, än en mystiker. Sen så nämns faktiska yrken under varje arketyp. En gårdsman i Trudvang kan vara en korgflätare, bonde eller dräng.

Eller så gör man som Saga, och räknar upp långa listor med yrken, utan att låta dessa ha någon regelmässig innebörd. En tiggare har samma regler som en riddare.

Båda metoderna fyller samma syfte: att ge inspiration till spelaren. Öppnar jag Ökenlegender är det viktigaste kanske inte om jag ska spela en haremsvakt eller en piratkapten. Det kanske är vetskapen om att i Ökenlegender spelar man utstötta som vandrar runt i öknen och letar skatter (eller vad man nu gör). Då kan jag som spelar tänka »Ah, jag vill spela en veteran från ett krig, som inte klarar att leva i freden!«. Men jag kanske inte tänker så direkt, då kan en lista vara bra.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Visst, man kan ha hyfsat breda spel. Spela ett sällskap tjuvar i en kampanj, och nästa gång vara furstens knektar som jagar tjuvar.
Tanken är så, om man ser på de flesta sword and sorcery noveller så är det ofta karaktärer som driver omkring och gör lite av varje så det är inte otroligt att det är samma personer som först bryter sig in och sedan blir anlitade till att jaga sig själva.


Vad gör Filosofen i Ökenlegender?
Filosofen kan uppfinna nya finurliga maskiner, komma men intressanta och livsviktiga fakta när du står nere i en djupt uråldrigt gravkomplex, förvandla bly till guld, ehhh iallefall försöka. Filosof är helt enkelt det namn jag valde på den generellt lärde för i den historiska period som jag lånar mest ifrån var lära filosofer.

Dessutom så är många yrken snarlika, medan andra är utelämnade. En vakt, en haremsvakt, en livvakt och en karavanvakt? Jag antar att dessa yrken har få eller inga regelmässiga innebörder, utan är mer inspirationskällor till rollpersonernas bakgrunder. Eller?
Stämmer dess huvudsakliga innebörd är att ge krydda till rollpersonens bakgrund.
Jag har försökt sortera bort så man har kvar yrket som ger inspiration och karaktär till rollpersonen, en soldat är en soldat men en fanbärare det är någon som är lite mer än en vanlig soldat.

Iallafall saknas alla typer av hantverksyrken, liksom byråkrater och statliga tjänstemän (som brukar figurera i ökenstäder).
De var så tråkiga så de föll bort. Saknar du dom?
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Om inte yrket är någon sorts finurlig template som t.ex.i WEG:s d6-system ser jag hellre ett helt fritt rollfigursskaparsystem där det är upp till spelaren att bygga sin S&S-hjälte efter eget skön.
Lite åt det hållet, yrket anger vilket sorts egenskaper som det är mest troligt att du är bra eller dåligt på. De är tänkta som ett stöd till de som inte har en färdig idé i huvudet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
peta said:
De var så tråkiga så de föll bort. Saknar du dom?
Inte hantverkarna, men byråkraterna. Jag skulle mycket hellre kunna tänka mig att resa runt och göra en folkräkning hos nomadstammarna än hålla i en flagga utanför nån töntig adelsmans paviljong.

Antingen ser du till att alla yrken faktiskt går att spela, som Han nämner är många väldigt »fasta«. Eller så uppmuntrar du på något sätt att ha ex-yrken, eller att på annat sätt bryta låsningen.

Om Ökenlegender går runt på att åka runt i öknen, måste rollpersonerna kunna åka runt i öknen. Då är det svårt att vara en härförares fanbärare, men kanske kan man vara en före detta fanbärare som avskedades efter ett brott.

Eller så gör du en förklarande lista på vad folk i spelvärlden faktiskt sysslar med. Då måste byråkraterna och hantverkarna in. Denna tjänar alltså lika mycket som förklaring till spelvärlden (det finns inga svärdsfejare, för alla hittar sina vapen i grottor utanför stan!) som en inspiration till spelare.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Dessa yrken har en på tok för fast position:
Har faktiskt siktat på att försöka sätta ihop yrken som är ganska fasta i sin beskrivning, som säger något bara utifrån yrkesnamnet.

Vad gör egentligen alla sjöfararyrken i ett spel som heter Ökenlegender?
De seglar de himmelsfarande vindseglarna. Går mycket snabbare än att ta karavanen.

# Hovdam
# Hovkavaljer
# Ädling
Vad är det för skillnad på dessa?
Kandidat för sammanslagning ser det ut som.

# Poet
Vad fyller denna för uppgift i en äventyrargrupp?
Gruppens hopplösa romantiker som alltid hamnar i problem för sina känslors skull.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Antingen ser du till att alla yrken faktiskt går att spela, som Han nämner är många väldigt »fasta«. Eller så uppmuntrar du på något sätt att ha ex-yrken, eller att på annat sätt bryta låsningen.
Ja förlåt, såklart det skulle jag ha skrivit. Det är exyrken det handlar om. Rollpersonens bakgrund.

Eller så gör du en förklarande lista på vad folk i spelvärlden faktiskt sysslar med. Då måste byråkraterna och hantverkarna in. Denna tjänar alltså lika mycket som förklaring till spelvärlden (det finns inga svärdsfejare, för alla hittar sina vapen i grottor utanför stan!) som en inspiration till spelare.
Testa den vägen, problemet blev att rollpersonerna blev inte så passande för systemet och jag vill tighta upp det och se till att man får karatärer som passar bättre.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
peta said:
Testa den vägen, problemet blev att rollpersonerna blev inte så passande för systemet och jag vill tighta upp det och se till att man får karatärer som passar bättre.
Tja, fast det går ju att göra genom att helt enkelt dumpa allt vad regler heter när det gäller yrken/bakgrunder.

Låt mig spela byråkrat, men låt mig fortfarande vara bra på att slåss med svärd.

Okej, inte allas kopp av te. Vissa vill ha regler rörande yrkena etc. Men varför? Blir spelet genast jätteobalanserat om spelaren får plocka åtta färdigheter att köpa av och sedan kalla sig vad fan han vill?

Överväg det iallafall. Då blir utväljandet av yrken mycket lättare =)
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Överväg det iallafall. Då blir utväljandet av yrken mycket lättare =)
Det kommer med största sannolikhet finnas regler för att skapa en karaktär från grunden också, det är inga svåra steg som behöver göras. Höj tre egenskaper, sänk tre. Höj tre förmågor, sänk tre. Välj tre fördjupningar, tre personlighetsdrag och tre livsmål, klart. Problemet är att om inte spelaren har en klar bild av vad han vill göra så bli det lätt jaha jag gör en tjuv, eller jag gör en krigare. Ser man att man kan skapa en romantisk fasadklättrare eller en sorglös veteran kanske man väljer det istället.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
En grej kan ju vara att börja gruppera yrkena som hör ihop. Och då låta de olika yrkena vara specialiceringar på ett huvudyrke.

/Ulfgeir
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
36 är ju 6 gånger 6.

Så. Om vi delar in dem i sex överkategorier och sex underkategorier.

Förslag som överkategorier.

Ädlingar
Militärer
Underhållare
Köpmän
Laglösa
Boklärda

Som underkategorier så kan vi ta

Ledaren
Krigaren
Ryttaren
Vittfarne
Lurendrejaren
Parian

För att hitta de individuella arketyperna så kombinerar vi de båda.

Ädling Underhållare = Hovkavaljeren
Militär Krigaren = Soldat
Militär Ledare = Kapten
Laglös Ledare = Rövarhövding
Laglös krigare = Hyrsvärdet
Laglös ryttare = Rövare
Laglös lurendrejare = Fingerkonstnären
Laglös vittfarne = Lönnmördaren (och då tänker jag mig snarare den klassiska "hemlighetsful lönnmördare från främmande land" typ Assassinen, Stygiern eller Nubiern som är vanliga inom S&S.
Laglös paria = Tiggaren
Underhållare Ledare = Barden
Underhållare ryttare = Tävlingsryttare
Underhållare Vittfarne = Sagoberättaren
Underhållare Krigaren = Gladiator
Handlare Vittfarne = Matros
Handlare Krigaren = Karavanvakten
Handlare Ledare = Karavanledaren
Handlare Paria = Gatunasaren
Boklärd Vittfarne = Kunskapare
Boklärd ledare = Filosofen
Boklärd lurendrejare = Mystikern (?)


Kategorierna kan säkert behöva modifieras. Men överkategorierna låter ganska solida och det gör likaså de flesta underkategorierna.
 
Top