Nekromanti Yrken som inte blir av.

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Har tänkt lite. När man skapar en rollperson kan man välja (eller slår fram) ett yrke men det är sällan mina RP jobbar som detta. Eftersom det inte har någon del i äventyret. Hur ska man göra om de har levt vi säger 5 år utan att göra ett skit. Ska man då stryck yrket och skriva arbetslös?
Stadsvakter som inte ens har varit i sin stad 1/12 av sitt liv bör inte ha något jobb kvar.
Det kanske är bra att ha dem i ett socialt äventyr(som det som diskuteras i Bonde tråden) men anars ganska onödigt. RP får bara en massa gratis färdigheter att börja med.
Det borde finnas någon form av äventyrar titel. RP lever mest som vandrare eller vagabonder.
Om de aldrig använder sina färdigheter borde de väl minska? Så är det nog men det var ett tag sedan jag läste regelboken.

En fråga till.
Var betyder spoiler? Är det någon form av forumanvändarbestämd info som delas ut? Tex någon bestämmer att Asharien och Soldarn ska kriga och lägger ut det som en spoiler och hux flux så är det så?
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Spoiler är en varning för känsliga läsarer

Och om jag nu har fått reda på hur sagan om drakens återkomst slutar och skriver det här på forumet kan det vara snällt och varna folket, med en så kallad "spoiler", har för mig att ordet kommer från engelskan men vågar inte ge mig på någon översättning just nu...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Om de aldrig använder sina färdigheter borde de väl minska?

Om jag inte minns fel så är det väl så i Western? Kanske dags att skapa en husregel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spoilers på eon-forumet

Termen "spoiler" kommer mycket riktigt från engelskan, i form av termen "spoil the fun" eller "sabba nöjet".

På forumet finns det två sorters spoilers, nämligen de som sabbar nöjet för den egna gruppen och de som sabbar nöjet för spelare som inte har läst hemligheterna i vissa av Neogames moduler. De förra är privata och för den egna spelgruppens bästa. Den andra är mer publik och är mer till för alla Eon-spelares bästa. Legender&Hemligheter är till exempel en modul som spelare inte bör läsa, så därför bör man skriva "spoiler" i rubriken av ren artighet så att spelare som inte bör läsa spelledarinformation kan hålla sig borta innan de har läst innehållet och fått sitt nöje förstört.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag brukar bara ta ett yrke som passar lite generellt sådär och improvisera resten. Man brukar få så många valfria färdighetsenheter att det inte spelar någon roll vilket yrke man väljer.

-

"Var betyder spoiler?"

To spoil: att förstöra.

I internet-jargong har det blivit 'att förstöra någons upplevelse av att t.ex. läsa en spcifik bok eller spela ett specifikt rollspelsscenario genom att avslöja viktiga bitar ur handlingen'.

Ingen blir glad av att få saker spoilade för sig. När tv-hallåan berättar hur filmen man ska se på slutar, då spoilar hon, och borde sagt "och nu kommer en liten spoiler" innan hon sade det.

- Lycan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om de aldrig använder sina färdigheter borde de väl minska?

Möjligen är detta en regel som sällan påverkar rollpersoner, om man inte spelar väldigt länge, men du simulerar enkelt regeln genom att du som spelledare ibland ger "försämringskryss" likaväl som förbättringskryss. Försämringskryss ges bara till färdigheter som inte använts på mycket länge, och bör kanske främst ges till kunskapsfärdigheter, inte till praktiska färdigheter. Som bekant kan man lära sig cykla som liten och även kunna cykla vid 50 års ålder, även om man inte rört en cykel på tiotals år. Ett försämringskryss ger ett försämringsslag, som fungerar precis motsatt mot ett förbättringsslag. Slå Ob3T6, och hamnar värdet under färdigheten så sänk värdet ett snäpp.

/RipperDoc - förslag på frivillig, om än lite onödig, regel
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Cykla (OT)

"Som bekant kan man lära sig cykla som liten och även kunna cykla vid 50 års ålder, även om man inte rört en cykel på tiotals år."

Detta stämmer inte, jag har en polare vars storasyster har lärt sig att cykla minst två gånger. Det bör kanske tilläggas att hon är en superdatornörd som blir anfådd av att göra en sit-up. Så jag tror inte att ditt påstående stämmer riktigt. Möjligtvis att det är svårare att bli sämre på rörelsefärdigheter, men att det ändå är en hyfsat stor chans (i proportion till kunskapsfärdigheter) att bli sämre på rörelsefärdigheter.

Mvh Victor Palm...

...Som dock medger att denne syster är konstig även på andra sätt och vis.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Cykla (OT)

Till detta kan läggas hela biten med strid och alla färdigheter som är på hög nivå. Bara för att man världsmästare i karate vid 20 års ålder är man det inte automatiskt vid 50. Egentligen är nog en regel som försöker ta hänsyn till hur mycket tid man lägger inte bara på att skaffa utan även upprätthålla en viss nivå på en färdighet väldigt realistisk. Om man däremot orkar hålla koll på allt är en annan sak. (Om man gör det kan man kolla på Kult, som har regler för detta.)

Mvh / Phelan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Försämringsslag

"Bara för att man världsmästare i karate vid 20 års ålder är man det inte automatiskt vid 50."

Precis. Men allt glömmer man ju inte. Därför borde man kanske införa (om man nu verkligen orkar ha en regel om försämring) Försämringsslag. De är på kanske Ob4T6 och slås mot den aktuella färdigheten. Lyckat eller Perfekt slag minskar FC med 1, annars påverkas värdet inte. Efter hur lång tid och hur ofta de ska slås vet jag inte men svårigheten på slagen borde göra att man ganska fort tappar kunskaperna om man är bra och inte använder färdigheten medan sänkningarna blir mindre frekventa på lägre FCer så att man i princip aldrig borde kunna glömma en färdighet nästan helt. Vidare så borde man få förbättringsslag lite oftare än normalt när man väl börjar använda färdigheten igen. Typ.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Förbättringsslag efter försämringsslag

"Vidare så borde man få förbättringsslag lite oftare än normalt när man väl börjar använda färdigheten igen. Typ."

Eller så kan man ju slippa att slå förbättringsslag när tillfället kommer, och istället höja färdigheten direkt, tills man kanske kommer upp i 3 sämre FV än vad man hade från början. Sen får man börja slå förbättrningsslag som vanligt igen.

Mvh Victor Palm...

...Drar till Finland imorron.
 
Top