Nekromanti Yrken eller ej

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Nu är det så här att jag sitter och skriver ett koboldigt (kan man kalla det det?) sci-fi spel.
Det utspelar sig under ett krig mot rymdvarelser i en nära framtid. Det är inget stort amitiöst projekt (beräknat ca: åt 10 sidorshållet) utan mer grottröjaktigt rollspel i framtiden.

Det som jag dock funderar på: Ska jag ta med yrken (arketyper kallase de) eller ska jag strunta i yrken?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Finns det grupper som man kan tillhöra så bör man nog ha några olika färdigheter som den ena kan lära sig men inte den andra.

Men njäe inte direct yrken. det tycker i alla fall inte ajg man ska/behöver ha.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Yrken är inget fel egentligen, särskilt om man riktar spelet till nybörjare. Vill man vara ambitiös så kan det vara bra att kunna skapa en rollperson utan yrkesmallen (dvs skapa sitt eget yrke). På så vis gör man det enkelt för de som snabbt vill komma in i spelet, samtidigt som det är flexibelt nog att tilltala de som vill bestämma allt om sin rollperson i minsta detalj.

Att göra två system är givetvis aningen jobbigare för dig :gremsmile: Men så länge yrken är skapade med hjälp av det flexibla systemet så är det kanske inte alltför jobbigt.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Varför ska du ha med yrken om spelet bara går ut på att mosa en massa läskiga utomjordingar tills det inte är mer än snor kvar av dem ?

Då räcker det väl med att säga att RP är mosare av utomjordingar ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför ska du ha med yrken om spelet bara går ut på att mosa en massa läskiga utomjordingar tills det inte är mer än snor kvar av dem ?"

Av samma skäl som att man har med yrken om spelet bara går ut på att mosa en massa läskiga grottmonster tills det inte är mer än snor kvar av dem. Det har visst något med sättet man mosar monstren på.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Av samma skäl som att man har med yrken om spelet bara går ut på att mosa en massa läskiga grottmonster tills det inte är mer än snor kvar av dem. Det har visst något med sättet man mosar monstren på.

Men orka lägga in en massa yrken i ett 10 sidor långt rollspel som går ut på att banka skiten ur rymdslemisar.
Om man nu vill mosa dem på olika sätt kan man väl ha färdigheter för det istället.

"mosa rymdskurk med stort vapen"
"mosa rymdskurk med paranormala egenskaper"
"mosa rymdskurk med häftiga kampsporter"

Då kan man kombinera vad man ska vara bra på också.

Mindre regler, mer friform! (tycker jag rent allmänt)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men orka lägga in en massa yrken i ett 10 sidor långt rollspel som går ut på att banka skiten ur rymdslemisar."

Tja, säg det till de sisådär 900 sidorna som utgör världens mest sålda rollspel... :gremgrin:
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
exempel på stiel i spelet

För er som undrar över stilen på spelet bifogar jag en kort historia:

Och där stod den, den fula utomjordiska skapelsen, med 1 meter långa tänder och en slang på huvudet, slangen som hade sugit ut hjärnorna på Sven vänner. Men nu skulle den dö! Sven avfyrade sitt plasmagevär mot den ett flertal gånger och grönt blod och allmänt gröna och grötiga köttdelar flög genom rummet. Sven blev kladdig men det sket han i, han fortsatte att fyra av sitt plasmagevär tills det inte var någonting kvar av utomjordingen.
Då hörde Sven helt plötsligt ett gurglande ljud bakom sig och kort där efter hördes ett skrik. Det var en likadan utomjording som sven just hade dödat som smugit fram bakom honom och nu sög ut hans hjärna…
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
det beror på

vilken nivå av rollspelande har du förväntat dig av spelarna? hur långt tid vill ni ägna er åt att skapa rollpersoner?

om jag verkligen vill spela en karaktär som känns levande spelar jag helst utan yrken. med en väl genomtänkt personlighet och bakgrund åstadkommer man lättare en unik karaktär än medelst ett yrke, som kanske delas av tre andra rollpersoner.

ska man däremot bara grottröja i bästa warhammer quest stil(eller gauntlet om någon minns) kan det vara kul att "vara krigaren" etc. alltså, ha ett gäng mer eller mindre färdiga karaktärer som arketyper som spelarna kan välja bland och låt spelaren ändra tvåhandssvärdet till yxa och sköld så är saken biff.

/grog - som äntligen sitter vid ett svenskt tangentbord
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: det beror på

Det ska gå rätt fort att göra en rollfigur och spelsättet är rätt grottröjaktigt, dock ska det inte bli så mkt strid att man lika gärna kan spela figurspel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker det är roligare att hacka monster om man uppmuntras att göra det på olika sätt. Med många olika tekniker och metoder så blir det snabbt lite för enkelt att opta på tråkiga sätt om man inte har någon form av kategoriseringar eller restriktioner.

Men med yrken/klasser/arketyper/grupper/blä-blä så kan man göra gruppsammansättandet mycket roligare. Då får man istället opta på ett roligt sätt, eftersom det kan bli två helt olika grejer att opta fram en sprängämnesexpert, en spion, en cyborgtank eller en... vad du nu har för prylar.

Så jag skulle nog ha yrken. Inte minst för att det är en bra introduktion till världen och vad det kommer att innebära att vara en äventyrare. Och så kan de göra det roligare att komma igång och spela.

De spel där jag känner mig begränsad av yrken/klasser/arketyper/muppa-muppa, de har alla det gemensamt att de är stora, har rika världar som jag fått bekanta mig med under lång tid, och inriktar sig på helt andra spelstilar än problemlösning.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Inte minst för att det är en bra introduktion till världen och vad det kommer att innebära att vara en äventyrare.
ehrm... kött i köttkvarnen kallas det faktiskt, inte äventyrare (fast kött i köttkvarnen kanske blir lite väl hack and slashigt...) :gremlaugh:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Varför inte?

Jag gillar konceptet med yrken och arketyper. Och det har inte bara att göra med nostalgiska trippar till den gyllene era då Äventyrsspel regerade i riket. Yrken och arketyper ger, oavsett hur komplicerad spelvärlden är, en viss inkörsport till spelvärlden. De ger i bästa fall en känsla av hur spelvärlden fungerar, vilka hierarkier som råder, vad man kan göra i världen, etc. De ger en service till liraren, inte bara den oerfarne utan även de mest garvade. Så det är bara att köra på. Finn ut ett antal arketyper som i sig ger en inblick i spelvärlden och vad man kan göra där. Skriv inte bara: "Soldat", utan skriv typ "Kejserlig soldat". Genast mycket intressantare. Skriv inte "Prisjägare" utan skriv "Thebaisk prisjägare". Ger kanske vibbar om att prisjägare från Thebais är hänsynslösare än andra, vilket gör saker och ting mer spännande. Och så vidare.

Om du hör någon säga att grejen med yrken och arketyper är onödigt och markerar en omognare form av rollspel, tro dem inte. De snackar skit, just för att de inte fattar potentialen med yrken och arketyper för beskrivningen av spelvärlden och för den allmänna spelbarheten, oberoende av vilken grad av rollspelsvana spelaren råkar ha.

Lycka till!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tenk på potentialen

"Sidantalet antyder väl att någon faktiskt sett mer potential i spelet än att banka på monster?"

Eller så har man bara väldigt många monster att banka och väldigt omständiga regler för att banka dem.

Betänk dessutom Aki och dess två sidor.

Sensmoral: sidantalet har inte ett jota med potentialen att göra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Re: Tenk på potentialen

Eller så har man bara väldigt många monster att banka och väldigt omständiga regler för att banka dem.
Eller så går det att göra annat i det rollspelet, vilket det nu är. Vilket spel snackar du om förresten? World of Synnibarr? Jamenar, inte ens D&D 3.0 är ju på mer än 286 sidor, och det får jag ju erkänna är ganska omfattande. :gremgrin:

<font size="1">*Knallar iväg, mumlande "minsann, 900 sidor. Måste prova det spelet"</font size>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tenk på potentialen

"Jamenar, inte ens D&D 3.0 är ju på mer än 286 sidor, och det får jag ju erkänna är ganska omfattande."

Du glömde de två andra böckerna som utgör D&D3.0.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tenk på potentialen

Sedan har vi alltid det kommande (?) Starchallenge, som tydligen ska vara på 800 sidor...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Tenk på potentialen

Du glömde de två andra böckerna som utgör D&D3.0.
Låt mig gissa, en av dem är "Roleplaying for dummies"?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
OK, ska inte ge mig in i en diskussion om hur viktiga DMG och MM är för D&D, utan ska istället hålla med nippro. Det bästa är ju regler för att "bygga gubbe" utan yrken, och sedan det jag ser som arketyper - i stort sett färdigbyggda gubbar (och gummor) med olika fokus (kötta med kung-fu, kötta med vapen, dyrka lås) med riktlinjer för hur man kan konfigurera dessa till vad man själv vill ha. Som i Mutants&Mastemrinds alltså. :gremwink:
 
Top