Youtube har blivit märkvärt sämre

Rickard

Urverk speldesign
Nu är den här på gränsen till politiskt men ville ändå lufta detta:

Trump har uttalat sig positivt om att familjen Ellison och Paramount skulle köpa Warner Bros, och Paramount har även ett finger med i den planerade wrestlingshowen som ska hållas i Vita huset nästa år. Så frågan kan komma att avgöras av en presidentpost på sociala media.
Jag sitter och kollar på The Hoof GP - en firma som skalar klövar på kor med kniv - och jag började lägga märka till att dom fick censurera ord som "blod", "infektion" och "kniv" ... på något som skulle kunna klassas som en informationskanal (jag ser den lite i avslappningssyfte).

Jag tittar på Youtube säkert 3-6 timmar om dagen (och streamar musik från tjänsten) och betalar för det, men när jag ser saker som detta så vill jag verkligen avsluta prenumerationen:

700 videor från människorättsorganisationer raderade på order av Trump.

Jag hoppas verkligen det kommer ett annat alternativ.

USA är verkligen i the darkest timeline.

Måttet börjar bli rågat för min del.

Jag skrev snabbt om det i den andra tråden om serie/film streaming. Upplever att bristen på konkurrens eller alternativ för youtube är oroande. Det är mer av en social media som styrs av algoritmer och används mest för underhållning men infotainmend och edutainment är också underhållning som hjälper till att forma åsikter.

Detta borde oroa de flesta oavsett på någon av kanterna eller i mitten.

Hisorieyoutubers har länge pratat om att det finns förbjudna ämnen som man blir demonetariserad för direkt om man alls tar upp, som Afghanistan (men inte Irak).

"Self Delete Friends Unalive the Justice League" som folk sa för att få ut sina videos om spelet.

Jag hoppas verkligen det kommer ett annat alternativ.
Hur är det med Nebula? Flera av de jag följer på Youtube lyfter det som ett bättre allterantiv med bättre vilkor för skaparna, men jag har inte kollat in det själv då jag tror det kräver betalning för att se något överhuvudtaget.

"Self Delete Friends Unalive the Justice League" som folk sa för att få ut sina videos om spelet.
"Unalive"! Det är så jävla korkat; att censuren föder noa-ord.

Hur är det med Nebula?
50 spänn per månad om man kör på ett helt år? Låter intressant men den verkar vara mer en filmkanal. Ska se om jag orkar ta tag i det.

I några år har jag vetat om att kanaler som är Kina-kritiska ofta blir utan reklampengar och inte dyker upp i sök-resultaten men det är för att algoritmen är såpass korkad att den bara stänger av om ett visst antal (kina-botar) har anmält sidan och klippen. Att diktaturen använder vår teknik emot oss är en sak och jag kan egentligen inte beskylla Youtube för det, annat än att det är klumpigt, men nu när USA börjar gå mot en diktatur så får jag väldigt fadd smak i munnen.

Sedan har jag märkt av att det är extremt mycket botar (10-25%) som skriver kommentarer på Youtube eller hänger i chatter i reaktionskanaler. Twitch har liksom inte alls samma problem.

Utöver problematiken som lyfts tidigare i tråden har jag också börjat storkna över all ai-sörja som just nu fyller upp Youtube. Sedan Space Marine 2s (tevespelet alltså) framgångar och nyheten om Henry Cavills warhammerserie har intresset för Warhammer 40k ökat bland ”vanligt folk”. Som på beställning dyker det upp mängder av lore-kanaler som kräker ur sig videos och riktiga skapare dränks av sörjan.

Ett annat intressant fenomen är ju en nolltolerans mot att dels visa explosioner, våld eller militära klipp, dels att nämna ordet ”terrorism” (och de andra orden som nämns ovan) överhuvudtaget, på kanaler som är rysslandskritiska.

Men där samma innehåll kan visas helt fritt på proryska kanaler, och det verkar inte spela nån roll hur länge de ligger ute eller hur många som rapporterar klippen.

Jag har lite svårt för censur i allmänhet, men blir än mer irriterad när man tillämpar sina regelverk inkonsekvent eller uppenbart selektivt.

Det verkar som att det varje vecka kommer nya skäl att försöka lämna amerikanska produkter och företag.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Det är så jävla korkat; att censuren föder noa-ord
Just den grejen tycker jag är otroligt fascinerande. Det är antagligen det mest cyberpunkiga fenomen vi genomlevt. Att hela språket faktiskt förändras som ett resultat av att man gör motstånd mot en algoritm som vill tysta ner alla samtal som handlar om saker som inte går att sälja på.

Men bara när jag tänker på det ur ett utifrånperspektiv. Annars är det rätt deppigt.

Jag håller med om att Youtube blivit märkbart sämre, men att det som krävs är "mer konkurrens" är enligt mig bara att hantera rävsaxen man fastnat i genom att sätta en till på andra benet. Nu blir det såklart politiskt (men detta är också ett politiskt problem), men det finns inget sätt "konkurrens" på "marknaden" är rustad att hantera sådant här.

Youtube är en av världens viktigaste mediaplattformar, den är för stor och för inflytelserik för att det överhuvudtaget skall vara rimligt att den skall ägas och kontrolleras av ett vinstdrivande amerikanskt företag som kan (och ofta gör) lite vad de vill, och som dessutom kan tvingas agera på vissa sätt (exempelvis censurera eller pusha fram vissa åsikter eller händelser, vilket också redan görs) baserat på lagar och politisk situation i landet plattformen ägs i. Google kommer inte ta något demokratiskt ansvar för Youtube som plattform för åsikter, debatt, utbildning, nyheter, krisinformation, videoessäer, kultur eller liknande.

De agerar utefter det som ger snabbast kortsiktig avkastning, det är inte ett hållbart eller sunt sätt att styra en plattform som blivit något av en folklig institution och mediaplattform för hela världen.

Enshittification kommer fortsätta tills Youtube exproprieras och hamnar under demokratisk kontroll, det enda andra alternativet är om det uppstod någon stabil typ fediverse eller open source-variant av Youtube, men det känns väldigt långt bort i dagens internet.

Suck, jag tappar mer och mer tilltron till internet och hur vi idag använder internet.
Vi premierar dumhet gång efter gång efter gång. Det går inte att lita på någonting alls som läggs ut på internet.
Jag skulle vilja säga att internet så som vi har känts vid det är dött.

Det behövs något nytt.

Jag använde YouTube flitigt tidigare. Sedan hände det något med reklamen, den blev mycket svårare att blockera, och då dalade också mitt intresse för YouTube. Det var väl några år sedan. Numera ser jag något enstaka klipp och av den här diskussionen att döma bör jag kanske överge plattformen helt.

Back