Nekromanti Yndaros - slocknad stjärna

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Ute till förköp nu enligt Järnringens Facebook, https://sv-se.facebook.com/jarnringen/. Så oerhört lämpligt att min spelgrupp närmar oss slutet av Häxhammaren. Och så kan jag också läsa in mig över jul och se om Glömda gudars klagan passar bäst före eller efter. Kul, helt enkelt.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Bifur;n262345 said:
Ute till förköp nu enligt Järnringens Facebook, https://sv-se.facebook.com/jarnringen/. Så oerhört lämpligt att min spelgrupp närmar oss slutet av Häxhammaren. Och så kan jag också läsa in mig över jul och se om Glömda gudars klagan passar bäst före eller efter. Kul, helt enkelt.
Jeep, samma situation. Beställt. Bisarrt hur mkt pengar jag pyntat till järnringen senaste tiden, but so be it:)
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Bifur;n262345 said:
Så oerhört lämpligt att min spelgrupp närmar oss slutet av Häxhammaren.
Shit är ni redan klara med HH!?! Vi är på 7e speltillfället och de har bara hunnit med nya Jordemo och är inne på 4e mötet i Farah Mouron. Lär nog blir mågna möten till innan kampanjen är klar. Men gött att hinna läsa in sig på nästa äventyr i god tide :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Nja, vi har hela avslutningen kvar förvisso + lite på Yeferon. Men vi har nog spelat kanske motsvarande tio normala pass under hösten så vi ligger nog ganska lika.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Bifur;n262345 said:
Och så kan jag också läsa in mig över jul och se om Glömda gudars klagan passar bäst före eller efter. Kul, helt enkelt.
De glömda gudarna passar bra efter Häxhammaren :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Hämtade precis mitt ex på posten. Vill egentligen bara sätta mig och läsa men måste iväg och SLa ikväll. Jaja, värre kan man ha det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Bifur;n266541 said:
Hämtade precis mitt ex på posten. Vill egentligen bara sätta mig och läsa men måste iväg och SLa ikväll. Jaja, värre kan man ha det.
Du har definitivt något att se fram emot :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Mitt ex ligger och väntar på posten. Det blir morgondagens viktigaste uppgift att hämta det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Nu har barnen somnat så nu ska jag ner och öppna mitt nyhämtade paket. :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Så, hämtad och läst några timmar. Långtifrån allt, mest har jag läst introduktionen och första delen av äventyret. Mina initiala tanakr:

-förbannat snygg bok som vanligt. Inget annat svenskt bolag gör såhär lyxiga, mustiga, volymer. Alltifrån papperskvaliteten till lukten är fanimig magisk hos järnringens produkter.

- ska bli jättekul att äntligen få dyka in i yndaros, gillar fokus på grevskapet.

- äventyret ger mig dock en liten fadd bismak. Vi är nu inne på tredje delen av törnetronen och upplägget börjar kännas lite enhanda. Rp är alltid på plats. Direkt i början sker någon form av attack. Strid utbryter. Rp måste av lite halvt vaga skäl utforska. Det finns 3 huvudspår som man kan och bör följa. När dessa huvudspår är avklarade har man tillräckligt med ledtrådar för att ge sig in i finalakten. Big showdown. Tack och hej.

Vi börjar kunna det här nu. Det borde finnas sätt att variera detta mera. Om järnringen ämnar skriva alla 7 delar av törnetronen på exakt det här viset tror jag de flesta kommer tröttna förr eller senare.Till nästa del vill jag att den här mallen fullständigt byts ut. Jag vill ha något helt annat.

Med ovanstående reservationer sagda är jag naturligtvis ändå taggad på detta. Ett järnringen på lite autopilot är ändå asnajs. Dessutom har jag inte läst äventyret i sin helhet, så detaljerna och alla finurligheter som finns insprängda kommer säkert göra det till ett skitkul äventyr i alla fall. Jag kanske till och med helt ändrar mig när jag läst igenom det. Men det var i alla fall min initiala känsla.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Platon;n266610 said:
Vi börjar kunna det här nu. Det borde finnas sätt att variera detta mera. Om järnringen ämnar skriva alla 7 delar av törnetronen på exakt det här viset tror jag de flesta kommer tröttna förr eller senare.Till nästa del vill jag att den här mallen fullständigt byts ut. Jag vill ha något helt annat.
Håller med. Jag är mycket sugen på detta men till del 4 får strukturen gärna ändras. (Även det kanske inte är självklart att spelarna upplever det som SL ser. Tycker också skillnaderna mellan del 1 och 2 har varit tillräckligt stora än så länge, inte minst i sett.)

Jag har nog läst än mindre men min spontana reflektion är att det behöver hända en hel del mellan del 2 och 3 som måste förmedlas till spelarna och en översikt över dessa händelser hade inte varit fel. Kanske kan vi sammanställa det i en SL-tråd?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Platon;n266610 said:
Vi börjar kunna det här nu. Det borde finnas sätt att variera detta mera. Om järnringen ämnar skriva alla 7 delar av törnetronen på exakt det här viset tror jag de flesta kommer tröttna förr eller senare.Till nästa del vill jag att den här mallen fullständigt byts ut. Jag vill ha något helt annat.
Det kommer en del intressanta vändningar och idéer senare i äventyret, men i grund och botten håller jag med om att det vore trevligt om nästa del var uppbyggd på ett helt annat sätt. Vill inte riskera att spoila för mycket med det finns en del som är väldigt mycket "I don't think we're in Ambria anymore" en bit in i äventyret. Kopparkronans tre delar var ju sinsemellan helt olikt uppbyggda, så det borde gå att göra i Törnetronen också. Jag skulle gärna se ett Curse of Strahd-liknande kammarspel/mordgåta.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Samtidigt har ju tidigare Järnringens MUA-kampanj lite liknande upplägg (även om jag älskar den).
ev. SPOILERVARNING

VRS: Smilet försvinner (blir bortrövad), Tijuana försvinner (blir bortrövad) och RP jagar efter...
PDIK - Huvudjägarna: Krubbis (robotskalle) försvinner (blir bortrövad) och RP jagar efter... Elias Kamp är försvunnen och RP jagar efter...
PDIK - Knegarfurstens Sorti: Skiljer sig och bryter därmed av på ett mycket intressant sätt (även om Etan Åhl försvinner och RP jagar efter)...
PDIK - Fallet Cappuchino: Spartacus Blank försvinner och RP jagar efter...
NKT - Silversoldaten: Kringlan och Manfred Lund (bortrövad) är försvunna och RP jagar efter...
NKT - Järnets Hierta: Osvald Köttz är på sätt och vis försvunnen men RP jagar efter...
NKT - Det Förlorade Paradiset: Enklaven är försvunnen :) RP jagar efter...
HMÄ - Gryningsvärld i lågor: Adelia von Hartman är försvunnen. Manfred Lund är försvunnen igen. RP jagar efter...
HMÄ - I skuggan av Långe Jack: Nils är försvunnen. RP jagar efter
HMÄ - Undergångens Arvtagare: Cassius är försvunnen. Kejsar Thorulf är försvunnen. RP jagar efter
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Likheterna finns där, vilket gör i varje fall min tolerans något lägre, även om kanske det är orättvist att jämföra alltför mycket med en kampanj som avslutades för mer än 10 år sedan. (Tycker för övrigt att även Järnets hierta skiljer sig tillsammans med Knegarfurstens sorti).

Hur som, Yndaros ser riktigt coolt ut, jag tror inte vi i min spelgrupp kommer bli besvikna i slutändan.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Intressant, jag har inte spelat MUA. Så blir det väl ibland, don't fix it if it ain't broken-tänket räcker dock inte i all evighet när det gäller äventyrsmakande. Har läst lite mer i Yndarosboken nu. Samma känsla kvarstår, framförallt upptakten på äventyret känns väldigt gjort redan. Känslan avtar lite när jag läser vidare. Hur som haver är det en fin lunta som jag blir glad varje gång jag lyfter upp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
s. 36, baroniet Attio:
En illa dold allegori om Rollspelssverige? Legoknektarna i Fria Ligan har norpat åt sig halva riket... :) Kul meta, Ligan tillbaka där de började, som en fraktion i ett Järnringen-spel.
 
Top