Nekromanti Yippi!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
När jag fick inbetalningsavin för förnyad prenumeration i decemeber så var jag osäker. Jag kunde ju alltid köpa den i butik och så, ansåg jag. Men okej, jag pyntade. Och faaaan vad värt det är! Bara känslan av att glida upp på morgonen och se en inplastad Fenix på hallmattan, man öppnar den och läser och aaaaapbra nummer! Även det som inte berör mig var banne mig intressant, det här var ett höjdarnummer! :gremlaugh:


Storuggla, skolad nunna
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Jag är jättenöjd

Det här numret är kanonbra, tycker jag. Jag fick ned antalet stavfel i mina artiklar, men ska bättra mig ännu mer nästa gång. :gremlaugh:

Det ska bli roligt att läsa vad ni tycker om artiklarna. Omslaget är ju bara för bra!

Magnus
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
OK! Dags att ta ut kompledigt, rusa hem och sortera ut ett exemplar Fenix som troligen ligger begravd i utskick från Elfjanten, UffUn, ICA i rutan och Kånsom...
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Jag är jättenöjd

Äsch då.. inte ska väl jag, den gamla trasan =).

Ville bara hålla med lite. Förutom att tidningen känns jättebra, som en riktig rollspelstidning a la the days of old så luktade den underbart!

(inte lika gott som WHFRP 1st ed, men ändå, Magnus vet vad jag pratar om).

P
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nummret verkar lovande, ska rapportera tillbaka när jag gjort något mer än bara skummat. Särskilt äventyrsbilageidén verkar spännande. Men redan nu kan jag anmärka på Nyhetssvepet. Bra med nyheter och så men jag hade gärna sett att det hade blivit mer överskådligt istället för bara löpande text med ett och annat namn i färg. Hellre enskilda små artiklar, mellanrum eller åtminstone mer luft.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag var rädd att jag inte skulle få någon, eftersom jag inte har haft råd att betala förnyelsen ännu :gremblush: Men den kom i alla fall :gremlaugh:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jupps, man fick ju det idag ja !
Så man har ju hunnit kolla lite i den & det verkar ju inte allt för tråkigt.. Speciellt inte DoD6-äventyret ! Ska bli spänannde att läsa det lite mer senare.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag med, jag med!!!

Nya Fenix i brevlådan idag

Fick mitt första nummer idag :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Jaggernaut överlycklig
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Själv får jag vänta ngn eller ett par dagar till då jag precis flyttat och begärt eftersändning, men det ska bli skoj att se vad Theo knåpat ihop för DOD-äventyr. Jag är oxå lite spänd på Birger och eventuella nyheter som presenteras.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Yippi yay yay

Nu har jag hunnit skumma igenom den en vända. Första numret där jag själv inte är med alls, och det snyggaste numret hittills. Undrar just om det finns ett samband... (-:

Iaf, jag vill rikta ett stort tack till Bergting, Mask och Blaren - och Magnus - som hade vänligheten att ta hand om Birger medan jag var bortrest. Speciellt kul var det att få se Blaren i Fenix; han har ju inte medverkat i den här tidningen förut.

Rösta i omslagstävlingen, förresten! Min fru har redan gjort det.

--
Åke, som dock fick titta efter två gånger för att vara säker på att namnet "Skitfroste" i DoD-äventyret inte bara var en kul felstavning.....
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,951
Location
The Culture
Jopp hei di

Det såg trevligt ut som vanligt. Snart har alla jag brukar spela rollspel med, utom jag själv, skrivit i tidningen...

Äventyrsbilagan är ett trevligt tillskott. I historiens gryning när Sinkadus fanns var det äventyren som var den mest användbara biten, eftersom vi hade betydligt mer tid att spela än vi hade material att basera spelandet på.

Den artikel som överraskande nog var intressantast var den om magiska svärd till d20. Jag spelar inte d20, men uppskattade den ändå. Framför allt blev jag förvånad över att se en så lång artikel om något som ändå är ett så udda grepp som att SPELA ett magiskt vapen. Dessutom påminner det lite om mitt gamla dogmaspel MPD, kanske inte i utförande, men i att en rollsperson bara kommer att vara en röst i den andres huvud.

Nu ska jag bara bestämma mig för vilket omslag jag gillar bäst. Tvåan är nog snyggast, men fyran skulle vara roligare att ha på väggen.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Kick ass-artiklar

Hej!

Trevligt att du tyckte om Svärdets själ. Det är en artikel som jag och Anders Blixt är väldigt nöjda med, även om regelbiten fortfarande är ganska otestad, så var det en tanke vi ville föra fram att man kan tänka radikalt annorlunda.

Inspirationen kom från det lilla jag hört om ett franskt rollspel där man spelar intelligenta vapen. Bloodlust, tror jag att det heter. Det är upplagt på ett helt annat sätt, men grundtanken är likadan. Så det tillsammans med Elric-omslaget gav tanken på Svärdets själ.

Den artikeln är ett exempel på artiklar som jag kallar "kick ass-artiklar", alltså sådana som kommer att bli ihågkomna, och som ger mycket tankevaluta även för de som inte spelar spelet som artikeln är skriven till. Vi håller hög kvalitet i Fenix, men just kick ass-artiklarna har det varit för få av, tycker jag. Anders Blixts artikel om Rom är en sådan, och det finns några till. Jag hoppas att vi kommer att hitta fler sådana artiklar under året, inte bara till d20. Tankarna i Svärdets själ kan ju tex appliceras på vilket spel som helst!

Och om någon har en kick ass-artikel liggande, så skicka in den!

Magnus
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Yippi yay yay

Själv blev jag av någon anledning mer road av felskrivningen (om vi utgår ifrån att första kartan är korrekt) "Herohall"... :gremsmirk:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En recension

Jag diggar stenhårt tanken bakom äventyrsbilagorna som ska medfölja i varje nummer hädanefter. Ett mycket trevligt initiativ. Det äventyr som medföljde i det aktuella nummret var också bra, charmigast var nog trollet som bankade ut mynt eftersom han trodde att större mynt var mer värda. :gremsmile:

Nyhetsrapporteringen var bra som vanligt även om jag som sagt gärna hade sett en mer överskådlig layout. Artikeln om WoW var okej. Svärdsartikeln var något av en besvikelse, mest därför att jag förväntade mig tips om att skapa coola vapen med personlighet och inte vapen som var personer. Den var inte dåligt skriven utan uppfyllde bara inte mina förväntningar. Datorspelsartiklarna kändes relevanta (Vampire spelet var dock mer motiverat än det falska Kult spelet som inte borde ha varit särskilt svårt att avslöja i ett tidigare skede kan man tycka), Skymningshemsartikeln likaså. Artikeln om skulptering var oväntat intressant även om jag inte själv sysslar med figurspel. Artikeln om "Lashorakh" var riktigt bra och kommer nog att komma till användning om inte annat så som inspiration. Sista artikeln var också den sämsta. Är det verkligen nödvändigt med ännu en "Sådana är rollspelarna/lajvarna/figurspelarna" artikel? Skämt om stereotyper av olika slag är bara kul ett kort tag.

Sammanfattningsvis en riktigt bra tidning som bådar gott inför resten av året. Jag ångrar inte att jag förlängde min prenumeration.
 
Top