Nekromanti Yes! Questions!

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Skummade igenom SJGs site och hittade en bok till GURPS. Old West heter den. Måste fråga om någon har den och om det var en bra investering?

Hittade även en vapenlista som möjligen innehåller nya vapen som inte ingår i Western (gamla versionen är allt jag har). Ni får leta er fram själva dock SJGs site.

Jag arbetar även på en kampanj och undrar om någon har uppgifter på hur många invånare Washington DC hade kring 1875 och hur man lämpligen reste till Europa och England? Varifrån gick båtarna över Atlanten och hur lång tid tog resan ungefär?

/PAX
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag kan säga att den vanligaste emmigrantresan från Sverige till Amerika under denna period var:
Båt: Göteborg-Hull
Tåg: Hull-Liverpool
Båt: Liverpool-Amerika, ofta New York

Finns givetvis undantag, t.ex. åkte även många från Malmö. Men det var sällan båtarna gick direkt från Sverige till Amerika, utan man tog oftast vägen via England. Vilka hamnar som var vanligast i t.ex. Frankrike känner jag dock ej till.

En annan viktig hamn i England är Southampton, men den blir aktuell något senare, som exempel lämnade Titanic just Southampton 1912. Dock inleddes faktiskt jungfrufärden från just Liverpool.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Efter lite efterforskning tog resan ungefär 2 månader. Vanliga utresehamnar är: Liverpool, Rotterdam och Hamburg bl.a.

Ankomsthamnar är ofta New York och Boston.

En bra sida att annars starta sökandet på är: <A HREF="http://www.cyndislist.com">Cyndislist</A> Riddaren
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Kom på ytterliggare en fråga. Skedde denna resa på 2 månader med segelfartyg eller ångbåt?

/PAX
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Visst är GURPS Old West värt att ha, men nya Western innehåller betydligt mer matnyttig info om du nu skall välja en;-) Det enda vapen de har med som vi har hoppat över i nya Western är Hotchkiss - en kulspruta- den tillverkades 1874. Därutöver innehåller nya Western betydligt fler vapen, inte minst fler på bild...

De första emigranterna korsade Atlanten på segelfartyg, en resa som i bästa fall tog en månad, i sämsta fall, om vädret var dåligt eller vinden ogynnsam två månader eller mer. Men när ångfartygen kom blev restiden kortare, 1850 var Hamburg-Amerikalinjens skepp nere i en restid på två veckor.

Ångskeppen var i början ofta samma segelfartyg som tidigare korsat Atlanten, men nu utrustade med skovelhjul och ångmotor att tillgripa vid dåligt väder. Då tog restiden inte så mycket mindre tid, då merparten av resan drevs av segel - restiden snittade snarare på strax under en månad. Sin verkliga betydelse fick ångfartygen först då man började använda propeller (runt 1850) och bygga skroven i järn (allmänt i bruk efter Inbördeskriget). Atlantångarna var stora schabrak med plats för flera tusen passagerare.

De svenska emigranterna färdades ofta i etapper. Först tog de båt från Göteborg till Hull, England. Från Hull tog de tåg till Liverpool och fortsatte sedan därifrån till New York. De flesta fartygen från England gick till New York.

/anders & tove
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
De svenska emigranterna färdades ofta i etapper. Först tog de båt från Göteborg till Hull, England. Från Hull tog de tåg till Liverpool och fortsatte sedan därifrån till New York. De flesta fartygen från England gick till New York.

Måste ni upprepa det jag säger /images/icons/smile.gif

Riddaren
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,113
Location
Tindalos
Ska be å´få tacka för svaren.

Skall nu sträcksskriva mitt äventyr som jag senare kanske lägger ut på någon site.

/PAX
 
Top