Year Zero regler

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Måste erkänna att jag inte alls är inspelad på Fria Ligans regelsystem. Trots att jag har några av spelen. Vi har inte anammat spelen helt enkelt.

Men kan man nu efter flera spel utröna några grunder i spelens regler och därefter ställa upp sådant som är speciellt för de olika spelen i tilläggsregler?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
  • Grunden är T6-pöl där 6:or ger framgångar, draget från grundegenskap + färdighet.
  • Fyra grundegenskaper, med värden runt 1-5, ev. +.
  • Ett antal färdigheter med listor över vad man kan göra med extra framgångar utöver den första.
  • Någon sorts narrativistiskt system för omslag, extra tärningar eller automatisk framgång.
  • Utökat trubbel, att vissa situationen abstraheras till att behöva ett visst antal framgångar från spelarkollektivet.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Kan också lägga till att det oftast (men inte alltid) finns någon form av gemensamt projekt som fungerar som en ytterligare karaktär regeltekniskt. Exempelvis Rymdskeppet i Coriolis, Arken i Mutant, högkvarteret i Nordiska väsen etc.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,410
Location
Umeå
Kan också lägga till att det oftast (men inte alltid) finns någon form av gemensamt projekt som fungerar som en ytterligare karaktär regeltekniskt. Exempelvis Rymdskeppet i Coriolis, Arken i Mutant, högkvarteret i Nordiska väsen etc.
Vilket av spelen har det mest utvecklade systemet för just det gemensamma projektet?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Vilket av spelen har det mest utvecklade systemet för just det gemensamma projektet?
Svårt att säga då jag inte är bekant med mycket mer än Coriolis. Men där är det ju en rätt viktig del då den både fungerar som transportmedel, stridsmaskin i ett rätt avancerat skeppsstridsystem och plotdevice, då man behöver betala av skeppet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Vilket av spelen har det mest utvecklade systemet för just det gemensamma projektet?
Mest detaljerat: Svärdets Sång, men där är det inte så integrerat i kampanjen eller nödvändigt för spelandet.
Bäst integrerat: Mutant: År Noll
Bäst regler: Mutant: Hindenburg
(med reservation för att det mest handlar om min personliga smak).
 
Top