Year Zero Engine över nätet

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag har köpt svärdets sång och skulle vilja spela med några över nätet. Det blir ju dock lite problem med tärningsmekaniken..

Är det någon som kört något spel med Y0E, eller spel som kräver liknande funktioner, via någon VTT eller annat? Hur har ni i så fall gjort med tärningar?
Jag har sett att man kan lösa det med rollable tables på roll20, i Tabletop Simulator så är det ju inga problem och jag har även sett enskilda små appar som man själv kan gå in och rulla på men där andra inte ser ens resultat. Självklart man man ju sitta med fysiska tärningar också.

Jag tycker dock det vore roligast om det fanns ett smidigt program där alla såg tärningsslagen. Det gör man som sagt i Tabletop Simulator, men det verkar lite osmidigt om man ska hålla på med pölar.

Har någon här några erfarenheter?
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Jag är inte riktigt säker på om jag hänger med. Om du spelar med karaktärsbladen i Roll20 så listar den vilka tärningar och resultat till alla? Hade du tänkt undvika Roll20 om möjligt eller?
Har i alla fall kört År Noll ett par år nu på Roll20 och det fungerar fint, tyckte karaktärsbladen till Svärdets Sång såg lite bättre ut så ser ingen anledning till att det inte skulle fungera som efterfrågat.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Aha, och där finns det makron som gör att det går att pressa resultaten på ett smidigt sätt? Dvs att spara ettor och sexor och rulla om resten?
Jag har väldigt basic erfarenhet av roll20, har bara använt den vanliga dice rollern. Det låter som att mekaniken för tärningsslag finns inbyggt i rollformuläret då?
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Spara och rulla om är en manuell handling, såtillvida att om du rullar 10 tärningar först och skall rulla om 5 så får man själv dra ner.

Det blir väldigt mer rörigt än nödvändigt när jag försöker förklara, föreslår att du helt sonika skapar ett spel på Roll20, se till att välja Forbidden Lands karaktärsblad och sedan skapar en karaktär (Journal -> Add -> Character) så ser du väldigt fort vad jag pratar om. Det är alltid det första jag gör när jag skall spelleda ett nytt system över Roll20, så man ser vad man har att jobba med.

Om du har frågor efter det så hojta till, har använt Roll20 ett tag nu.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Hej(lo)!

Jag testade nu, tack för tipset!
Jag var inte tillräckligt bevandrad i roll20 för att kunna ställa frågan riktigt tror jag.
Men själva dice rollern till svärdets sång är inbyggd i själva rollformuläret, enligt min tidigare logik då :)
Så det verkar funka toppen!
 
Top