Nekromanti yeaah kanske för likt mage

Slipknot

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
88
Location
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
jag fick en ide, man kanske ska göra ett rollspel som handlar om ett krig mellan två kulturer...

den ena kulturen, Team Machine.

folk som använder sig av maskiner, datorer, högteknologiska vapen... deras städer är helt teknologiserade..

Den andra kulturen, Team Magic.

foklk som är mystiska använder sig av magi, böner och annat smått o gott... all teknologi i deras städer utvinns genom magi.

dom ligger i krig med varann...


kan man göra ett rollspel på den här ideen, jag menar den liknar ganska mykke mage världen på ett sätt lr hur..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jorå.

"den ena kulturen, Team Machine. [...]
Den andra kulturen, Team Magic.
"

Låter rätt kul. Särskilt om ingen av dem är "goda" eller "onda". Det borde bli coolt om man hade en skön japansk-konsolrollspel-känsla över världen.

Man skulle kunna ha en tredje kultur med folk med en talang för att dressera diverse djur och monster för att nå sina mål.

Eller några som tränar sina egna kroppar till fulländning och förkastar bruk av teknik och magi. De skulle vara världens ärkeatleter och kunna klara av de mest fantastiska bedrifter utan några hjälpmedel.

---

Typ. Nåja, det var häftigt med bara två kulturer också.

---

/Riz
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Arcanum är

ett crpg från sdamma team som gjorde fallout...
man kan gå två olika vägar i det, antingen bli magiker eller syssla med teknologi. man kan hålla sig undan från både och givetvis, men jag tycker inte man blir något vidare bra om man skulle försöka sig på den inte så gyllende medelvägen
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Arcanum är

ett crpg från sdamma team som gjorde fallout...
man kan gå två olika vägar i det, antingen bli magiker eller syssla med teknologi. man kan hålla sig undan från både och givetvis, men jag tycker inte man blir något vidare bra om man skulle försöka sig på den inte så gyllende medelvägen


Säg inte det. Tänk bara på alla fördelar: man får jäkligt mycket bättre skillz, kan handla med både magiker och teknologiker och... well... man kan bli healad av magiker och dessutom sprängs inte tågmotorn rakt upp i ansiktet på en.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Arcanum är

jovist... men till slut blir man ändå en riktig jäkel på skills, även om de är magiker eller teknologisnubbe... magikern är för övrigt en aning bättre tycker jag.

att handla med både magiker och teknologiker (som du så fint kallar det :gremwink:) har man inte någon större nytta av egentligen. vad ska du egentligen in till uppfinnarna och göra om du är magiker? det dåliga skulle kanske då vara att smederna inte vill släppa in dig sen. Men då har vi alltid riktigt fina och bra magiska rustningar/vapen. sword of air (om den nu heter så) är förbannat bra.

tågmotorn... tja, orkar du inte färdas genom ödemarken, lär dig den där teleporten så kommer du fram dit du vill t.o.m. lättare än med tåget. (kan dock fortfarande inte åka spårvagn)

sen så är magierna svinig bra. på högsta nivå magi så kan man ju alltid ha queech life, mäktigt, eller om den skulle vara lite dålig för tillfället, harm, vilken gör bra med skada.

som sagt, jag tycker helt klart att medelvägen är värdelös, om inte...
här kommer undantaget till regeln
om man gör en half ogre, och satsar stenhårt på närstrid, dex och str... då kan man bli asigt bra, för det mesta kommer dö på något slag eller så. Däremot tror jag nog fortfarande att han blir spöad av magikern, för han gör otroligt mycket skada, och harm är snabb!
 

Slipknot

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
88
Location
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
Re: Arcanum är

teknologi nissen födds till hata magikern os.v...

men utomjordingarna kan ju välja sida hur han vill, antingen vill dom att magikerna vinner kriget på lilla jorden för då går ju börsen upp på deras planet :gremtongue: os.v

jag tycker det kan vara både bra att vcara magiker som att vara teknonisse, jag menar man kan ge båda sidor nackdelar och fördelar..
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Arcanum är

visst, har inget emot att man skulle kunna vara både och...
fast nu var det Arcanum som jag syftade på där det inte går att ha både teknologi och magi på hög nivå. man får inrikta sig på endera och får alignment...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: lalala

beror på om vad du menar med överteknologiserat.

tekniken är mest steampunk, så det hela är ju ändå ganska mycket fantasy, om du förstår vad jag menar
 
Top