Nekromanti Ye gods... (rant)

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
...jag var just inne på Wizards of the Coast's hemsida. Jag vill nu för allt i världen inte låta som en pessimist, men det jag såg (främst frågeformuläret angående det nya Star Wars RPG) gjorde mig extremt skeptisk.

"The game must be set in the Episode I time frame."

Formuläret ställde sina frågor som påståenden, vilkas önskvärdhet man fick bedöma på en femgradig skala. Tyvärr var frågorna underligt vinklade, och mest inriktade på "vill ni att man ska kunna spela detta?" Exempel följer:

"The game must center around Jedi characters." (Luktar lite AD&D, faktiskt, i det att man automatiskt är en s.k. "hero")
"The Game must have options for playing in other time periods." (Hell yes!)
"The base game should cover starship combat."

I synnerhet den där sista har en en smula obehaglig överton. I SWRPG Sec. Ed., revised and expendable (hrm) finns alla dessa regler - och ja, de har vissa brister, men hinten tycks vara att man på WOTC siktar in sig på att klämma ut extra regelböcker, ju fler dess bättre. De tänker alltså inte gå efter den princip som WEG, Neogames och WW följer, den där lustiga där man släpper grundreglerna i en box. Näe, vill man vara löjlig och spela Star Wars i rymden är det mycket möjligt att man får vänta tills sourceboken kommit ut.

"It's a testament to the strength of Star Wars that so many people care very deeply about the universe, and we're committed to carrying on the tradition of quality and excitement that is inherent in the Star Wars legacy. Therefore, we want to give fans a forum to express their opinions and help us make the products be as good as they can be," said Bill Slavicsek, director of Roleplaying Game Development and lead designer for the new Star Wars roleplaying game."

Detta uttalande från ledaren av det team som totalt slaktat Star Wars - kontinuiteten. Slavicsek är en av de som tagit WEG's sämst researchade material och publicerat det som referensbibel till SW. Det är iofs upp till honom om han vill göra det; jag är bara lite orolig när WOTC vill börja om på nytt och sätter Slavicsek som projektledare.

Visst, jag kan mycket väl ha fel. Kanske kommer WOTC att göra ett kanonspel. Men läser man mellan raderna så ser man att spelet redan nu tycks vara väldigt beroende av sina regler - läses svårmodifierat - och det ser jag på med stor oro. För jag tvivlar i så fall på att det kommer att vara särdeles snabbt.

--
Björn Pau
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Ajdå, ser ut som om formatteringen var elak... ska försöka göra om den.

--
Björn
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Klartext...

...jag var just inne på Wizards of the Coast's hemsida. Jag vill nu för allt i världen inte låta som en pessimist, men det jag såg (främst frågeformuläret angående det nya Star Wars RPG) gjorde mig extremt skeptisk.

"The game must be set in the Episode I time frame."

Formuläret ställde sina frågor som påståenden, vilkas önskvärdhet man fick bedöma på en femgradig skala. Tyvärr var frågorna underligt vinklade, och mest inriktade på "vill ni att man ska kunna spela detta?" Exempel följer:

"The game must center around Jedi characters." (Luktar lite AD&D, faktiskt, i det att man automatiskt är en s.k. "hero")
"The Game must have options for playing in other time periods." (Hell yes!)
"The base game should cover starship combat."

I synnerhet den där sista har en en smula obehaglig överton. I SWRPG Sec. Ed., revised and expendable (hrm) finns alla dessa regler - och ja, de har vissa brister, men hinten tycks vara att man på WOTC siktar in sig på att klämma ut extra regelböcker, ju fler dess bättre. De tänker alltså inte gå efter den princip som WEG, Neogames och WW följer, den där lustiga där man släpper grundreglerna i en box. Näe, vill man vara löjlig och spela Star Wars i rymden är det mycket möjligt att man får vänta tills dess att Sourceboken kommit ut.

"It's a testament to the strength of Star Wars that so many people care very deeply about the universe, and we're committed to carrying on the tradition of quality and excitement that is inherent in the Star Wars legacy. Therefore, we want to give fans a forum to express their opinions and help us make the products be as good as they can be," said Bill Slavicsek, director of Roleplaying Game Development and lead designer for the new Star Wars roleplaying game."

Intressant för att vara ett uttalande av ledaren av det team som totalt slaktat Star Wars - kontinuiteten. Slavicsek är en av de som tagit WEG's sämst researchade material och publicerat det som referensbibel till SW. Det är iofs upp till honom om han vill göra det; jag är bara lite orolig när WOTC vill börja om på nytt och sätter Slavicsek som projektledare.

Visst, jag kan mycket väl ha fel. Kanske kommer WOTC att göra ett kanonspel. Men läser man mellan raderna så ser man att spelet redan nu tycks vara väldigt beroende av sina regler - läses svårmodifierat - och det ser jag på med stor oro. För jag tvivlar i så fall på att det kommer att vara särdeles snabbt.

--
Björn Paulsen

"These Federation types are cowards."
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Klartext...

Ärligt talat, vad förväntar du dig av ett företag som, på fullt allvar, har släppt Pokémon-rollspelet?

Jag gissar på att grundreglerna varken kommer innehålla bakgrundsinformation eller regler för rymdstrid, men möjligtvis för Kraften, om vi har tur. Däremot kommer man säkert att släppa "Complete Guide to The Force", "Complete Guide to Starship Battles", "Complete Guide to Episode 4-6", "The Jedi's Handbook", "The Bounty Hunters Handbook"...och, tja, ni fattar väl vad jag menar.

WotC/TSR tror uppenbarligen att man kan få folk att köpa i princip vad som helst som är "officiellt" och som det står Star Wars på, så jag ser ingen anledning till att de inte skulle sprida ut den nödvändiga informationen i flera moduler för att folk ska köpa så många som möjligt.

White Wolf tjänar ju redan storkovan på att kränga ut en kasse moduler om året, varför skulle WotC vara annorlunda, liksom?

I korthet - Varför få folk att köpa en regelbok när du kan få dem att köpa 5, 10, eller fler?

/R
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Klartext...

"Däremot kommer man säkert att släppa "Complete Guide to The Force", "Complete Guide to Starship Battles", "Complete Guide to Episode 4-6", "The Jedi's Handbook", "The Bounty Hunters Handbook"...och, tja, ni fattar väl vad jag menar."

Och vad skulle det vara för skillnad på det och West End Games utgivning? Jag har väl några decimeter moduler till det, de flesta av just den typen ovan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Klartext...

Jag sa inte att det skulle vara nån skillnad, bara att man bör förvänta sig något liknande av WotC.

Att de sedan (antagligen) kommer att totalt sabotera reglerna är en helt annan sak, men sånt kan man ju än så länge bara spekulera i...

Vad sägs om en Level 12 Bounty Hunter med en +3 Blaster of Stormtrooper Slaying? ;-)

/R
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Spekulationer

Om man får tro hemsidan så är det rätt kört. Det blir levlar. Man tål mer stryk ju erfarnare man är osv... det verkar som kraftens mörka sida skulle kunna kallas D&D ;)


(Obi-wan är t.ex en sjätte levelns jedi guardian i Episode 1)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Spekulationer

Om man får tro hemsidan så är det rätt kört. Det blir levlar. Man tål mer stryk ju erfarnare man är osv... det verkar som kraftens mörka sida skulle kunna kallas D&D :gremwink:

What I thought.</cyniker>

(Obi-wan är t.ex en sjätte levelns jedi guardian i Episode 1)

"Now the Jedi are all but extinct. Slavicsek was seduced by the Dark Side of the Force. Money."

--
Björn
 
Top